Blog

Maloobchod: Chystá se revoluce

   maloobchod

Maloobchod: Chystá se revoluceMotocykly byly nejdříve levným dopravním prostředkem. Jak přibývalo aut, zdálo se, že mají odzvoněno. Ale vrátily se. Tentokrát v podobě luxusních strojů, které vyjadřují individualitu a životní styl svého majitele. Tablety původně sloužily ke kreslení a ručnímu psaní. Velmi brzy o ně přestal být zájem. Vzkřísil je Steve Jobs, když z nich udělal multimediální zařízení ovládaná dotykem prstů. Co mají motorky, tablety a spousta dalších podobných věcí společného? Opsaly kruh v čase a když už to vypadalo, že zaniknou, objevily se v nové, přitažlivé podobě. To samé teď platí i o maloobchodním prodeji.

Franšízy se hrnou jako lavina

   marketing

Franšízy se hrnou jako lavinaNěco se děje. Tak bych charakterizoval to, co zachytily mé marketingové instinkty ve zprávách, které se čím dál tím častěji objevují. Říkají, že velké pivovary se pustily do budování nebo rozšiřování franšízových sítí restaurací a hospod, další franšízy ve stravování zahajují svoji činnost a nejde jen o tuto oblast. Na český trh míří například Harley Davidson, Dallmayr, Lagardere Travel Retail, Barker Shoes a další známé značky. Trhy se po krizi zotavují, franšízanti se přestávají obávat rizika a řetězové podnikání z toho všeho těží a jeho expanze zrychluje. Bohužel na úkor samostatných podnikatelů.

Ray Kroc: Muž, který nezaložil McDonald‘s

   inspirace

Ray Kroc: Muž, který nezaložil McDonald‘sJen někteří návštěvníci proslulého fastfoodu vědí, že s jeho začátkem se pojí dramatický příběh, který jako by vypadl z románu o úspěšném podnikateli. Tuto mezeru ve znalostech napravuje nedávno natočený film "Zakladatel", na hollywoodské poměry až nezvykle vyvážený (což se bohužel nedá říci například o posledním z řady snímků mapujících život Steva Jobse). Pojďme se teď pozorněji podívat, co se dělo v samých začátcích tohoto dnes globálního řetězce a proč ho Ray Kroc založil i nezaložil. Nepůjde nám o senzace, ale - jak je v intuitivním marketingu zvykem - o poučení. A najdeme ho tu dost a dost.

Vše nejlepší k narozeninám – nebo raději ne?

   prodej

Vše nejlepší k narozeninám – nebo raději ne?Síť profesionálů LinkedIn zavedla nedávno, zřejmě po vzoru Facebooku, připomínání narozenin lidí, které máte mezi svými přáteli. Už se ozvaly námitky, že je to prý - neprofesionální. Máme se soustředit na pořádnou práci, a ne na hlouposti. Připomnělo mi to jednoho účastníka na semináři věnovaném komunikaci. Prý ho jeho kolegové na novém pracovišti poslali, ať se naučí profesionálně komunikovat. Když jsem se ho zeptal, co konkrétně si pod tím představují, odpověděl: "Moc se se zákazníky nepárat a dát jim najevo, že to nejsou oni, kdo je tady pánem." Je to směr, kterým bychom měli a chtěli jít?

Věrnostní karty likvidují tradiční obchodníky

   maloobchod

Věrnostní karty likvidují tradiční obchodníkyNosíme v peněžence kolem pěti věrnostních karet, ale pravidelně používáme jen tři. Pouze pět procent Čechů nemá ani jednu věrnostní kartu. A co od nich očekáváme? Devět z deseti lidí nechce dárky ani soutěže o ceny, ale peníze, třeba ve formě poukázky na nákup. To jsou informace z nedávného výzkumu společnosti KPMG a názvem Nákupní zvyklosti v České republice. Co to znamená pro tradiční maloobchod? V podstatě totéž, co mnohá další zjištění o chování moderních zákazníků: Pokud nepřidá a nepřizpůsobí se, ujdeme mu navždy vlak. Ale jak to udělat?

Jak to dělá Penny Market

   maloobchod

Jak to dělá Penny MarketMinulý týden jsem zašel nakoupit do renovované prodejny Penny Marketu. Lákalo mě nové pojetí prodejní plochy, které se má podle zpráv na internetu podobat tržišti. Přiznám se, že jsem tomu tak úplně nevěřil, protože je známo, že u řetězců se běžně sází na "jako", takže co má být autentické, napodobí se plastem a management spoléhá na velkou obrazotvornost zákazníků. Proto jsem raději ani nezkoumal, z čeho je interiér zhotovený. Spíš jsem se zaměřil na pocity. Vcelku vzhled působí příznivě a nakupující si sice tak úplně nepřipadá jako na tržnici, ale o pokrok určitě jde. Ale je tu ještě něco.

Otestujte si svoji prodejnu

   maloobchod

Otestujte si svoji prodejnuJsou obchodníci, kteří se nestydí pozvat si experta, aby jim ukázal chyby, kterých se dopouštějí. Někdy i s pomocí nástroje, jenž se jmenuje mystery shopping, tedy tajný nákup. To je ale spíš výjimka. Většina podnikatelů se bojí, že zjištěné nedostatky se stanou důkazem o jejich neschopnosti, malé všímavosti a lhostejnosti k detailům. Přece jen máme každý ke svému podnikání důvěrný vztah, vždyť jde o naše vypiplané dítě. Přemýšlel jsem proto, jak skloubit dva protichůdné požadavky a napadla mě forma samoobsluhy. Když si obchodník posoudí prodejnu sám, nebude se stydět. Dokáže to ale?

Investoři ukazují, jak úspěšně podnikat

   success

Investoři ukazují, jak úspěšně podnikatNedávno jsem náhodou zabloudil na stránky televizního pořadu "Den D", v němž se před pár lety podnikatelé ucházeli o peníze investorů. Nedalo mi to a pročetl jsem si stručné popisy jednotlivých prezentací. Je to docela zajímavé čtení a především poučné. Z reakcí zkušených investorů se dá nejen odvodit, za jakých podmínek jsou ochotni vás finančně podpořit, ale najít v nich také základní pravidla pro úspěšné podnikání, ať už se ucházíte o peníze, nebo si vystačíte sami. Dá se také poznat, jestli má váš byznys naději na úspěch, nebo ho můžete rovnou odpískat. To druhé bývá bohužel častější.

Z archivu newsletterů: Jsou zkrátka aktivní

   marketing

Z archivu newsletterů: Jsou zkrátka aktivníNa nedávné konferenci Retail Summit prezentoval zástupce řetězce Metro (u nás prodejny Makro) program partnerství s drobnými obchodníky. Mimo jiné grafem, který ukazoval nárůst podnikatelů zapojených do tohoto programu. Některé z přítomných překvapil sloupec, který vybíhal dalece z průměru a asi třikrát převyšoval jiné kraje. Otázka od posluchačů tedy logicky zněla: "Proč je na severní Moravě tolik partnerů?" Odpověď byla zajímavá: V Ostravě se vedení a pracovníci postavili k programu aktivně. Nespoléhali se tedy na letáky, nečekali, až zákazníci přijdou, ale aktivně je prostřednictvím obchodních zástupců vyhledávali.

Závist úspěšně prodává

   prodej

Závist úspěšně prodáváPřed válkou žili v Praze dva obchodníci, konkurenti. Oba měli prodejnu potravin a soupeřili spolu ve všem. Když si jeden objednal nejnovější zboží, musel ho mít i druhý. Když si jeden koupil novou váhu, druhý se sháněl po stejném dodavateli. Až jeden z těch obchodníků dal dohromady všechny peníze a koupil si stavební pozemek. Druhý pochopil, že už ho nikdy nedožene. Jejich soupeření bylo u konce a on prohrál. A tak šel a konkurenta zabil. Nevím, jestli se to skutečně stalo, ten příběh můžete najít v knize o hříšných lidech města pražského, ale něco nám to říká o motivaci, a to "něco" se dá využít.

Stránky