Blog

Jak být skutečně pro všechny zákazníky - 2

Jak být skutečně pro všechny zákazníky - 2V minulém díle jsme si ukázali, že překážkou k navýšení tržeb v prodejně jsou stereotypy. Někteří obchodníci pořád vidí v seniorech chudáky, kteří sotva dají dohromady drobné na tři rohlíky. V mládeži zase děti, které se spokojí s laciným lízátkem. Skutečnost je však jiná. Lidé ve věku 50 a více let dnes disponují 70 % peněz určených na nákupy. Mladí jsou náročnými zákazníky, kterým nedělá problém připlatit si za kvalitu. Proto jsem vám už v předchozím článku dal pár rad, jak toho využít. Teď k tomu přidávám další tipy na zvýšení tržeb i spokojenosti zákazníků.

Jak být skutečně pro všechny zákazníky - 1

Jak být skutečně pro všechny zákazníky - 1"Já jsem tu pro všechny," řekl mi majitel prodejny s potravinami. "Nikomu nedávám přednost." A když jsem se zeptal, proč má tolik laciného zboží a akcí, odpověděl, že lidé nemají peníze. A to v době, kdy jsme se už vzpamatovali z krize a zákazníkům se obnovila chuť nakupovat a utrácet. Přesto v nich viděl chudáky, kteří musí ušetřit na rohlíku. Není divu, že potom skoro nic nevydělával, škudlil na platech prodavaček a vybavení prodejny. Buď přijde nová krize, která mu dá zapravdu, nebo mu ti lepší zákazníci utečou. Či změní přístup a udrží je.

Čmárejte si, budete úspěšní

Čmárejte si, budete úspěšníNa střední škole jsme v posledním týdnu vždycky předávali učebnice mladšímu ročníku. Ty moje si někteří zamlouvali už dopředu, nebo se o ně i strhla rvačka. Proč? Měl jsem ve zvyku si je ilustrovat. Z pohledu učitelů jsem knížky ničil, ale ony tím u uživatelů naopak nabývaly na hodnotě. Bylo to v době, kdy jsme každou chvíli slýchali: "Nečmárej si a dávej pozor". Pak přišel věk počítačů a tužky či pastelky se staly něčím na způsob přeslice či křesadla. Dokonce i na myšlenkové mapy, které si o čmárání přímo říkají, máme programy. Ale jak se zdá, časy se mění.

Převezmou také vaši prodejnu Vietnamci?

Převezmou také vaši prodejnu Vietnamci?Jedním z trendů, které můžeme v oblasti tradičního obchodu vidět, je přebírání malých prodejen Vietnamci. Tam, kde se český podnikatel neuživí, tito obchodníci přežijí. Nechme teď stranou otázku, jestli to není zapříčiněné tím, že i v době EET dokáží ulít tržby, ale podívejme se na jiné faktory. Třeba ten, že Vietnamci mají otevřeno déle než tradiční obchodníci a na chodu prodejny se podílí celá rodina. Mají však i slabiny. Když přišla informace, že převezmou pár prodejen na severu Čech, zákaznice si postěžovaly, že si teď nebudou moci s nikým promluvit.

Z archivu newsletterů: Kdo je u zákazníků oblíbený

Z archivu newsletterů: Kdo je u zákazníků oblíbenýNa jedné čerpací stanici - mimochodem, mají tam na poměry docela levnou naftu - potkávám pravidelně u pokladny dvě pracovnice. Ta jedna tráví čas s nohama na stole a zákazníkům dává najevo, že na to, aby se s nadšením zvedla, jejich pětistovka či tisícovka rozhodně nestačí. Ta druhá naopak přímo září nadšením a nepustí mě ke slovu. Sotva otevřu pusu, už je tu otázka, jestli budu platit hotově nebo kartou, řeknu "hot..." a paní vybafne, jestli s dokladem nebo bez... Mám-li srovnávat jen mezi nimi, pak je mi ta druhá přece jenom milejší. Ale...

Jak si zajistit pohodu v obchodě a podnikání

Jak si zajistit pohodu v obchodě a podnikáníMluvit o pohodě, to možná zní trochu nezvykle, protože s podnikáním máme většinou trochu jiné zkušenosti. Honička od rána do večera, neustálý stres, obavy, že nebude na zaplacení toho nebo onoho a do toho ještě jedna kontrola za druhou a hromady papírů. Je vůbec možné za těchto podmínek mluvit o tom, že budete podnikat v pohodě a s radostí? Ano, je. Protože příčinou všeho stresu a nepohodlí je zkušenost, že ať děláme, co děláme, vždycky se nakonec objeví něco, co nám radost pokazí. Od konkurence po úřady. Jak tedy z toho ven?

Jan Neff: Geniální obchodník 19. století a inspirace pro dnešek

Jan Neff: Geniální obchodník 19. století a  inspirace pro dnešekObchodní zástupce německého výrobce kávovarů Melita se z Vídně vracel hluboce zklamaný. Neprodal ani kousek. "Vídeňané chodí do kavárny," poučili ho místní obchodníci o zvycích panujících v hlavním městě císařství. Cestoval přes Prahu, a tak spíš, než že by očekával nějaký úspěch, chtěl se alespoň zbavit vzorků, aby je nemusel vláčet nazpátek, a zastavil se u Neffa. Ten si strojek prohlédl, nechal se poučit o jeho funkci a nakonec řekl: "Uvidíme". Sotva se zástupce po příjezdu dostal do kanceláře, čekal tam na něj dopis: "Pošlete další, nemáme co prodávat!"

Archetypy a zákazníci, kteří neslyší

Archetypy a zákazníci, kteří neslyšíJaponská koncepce IKIGAI říká, že pro životní spokojenost je třeba dělat to, co vás baví, v čem jste dobří, co svět potřebuje a co vás uživí. Jenže se třeba potýkáte s následujícím problémem: Vymysleli jste něco nového, přínosného, co udělá svět lepším a postrčí ho kousek dál. A co vám také má vydělat peníze. Jenže zákazníci vaše nadšení nesdílí. Můžete jim přínosy vysvětlovat, jak chcete, stejně nakonec pokrčí rameny a řeknou, že nic nepotřebují. Vy máte jistotu, že ano, a to naléhavě, jenže ta vám není nic platná. Možná jste ale přehlédli jednu důležitou věc.

Co vám v podnikání brání postoupit dál

Co vám v podnikání brání postoupit dál Sešli jsme se ve stinném lobby pětihvězdičkového hotelu. Jeho ředitel si mě pozval, abych mu pomohl s marketingem. Hlavním problémem, jak mi vysvětloval, byla skutečnost, že hotelová restaurace zela po většinu dne prázdnotou. Turisté si samozřejmě došli na oběd někde ve městě, ale nelákala je ani možnost večeře. "Máte vůbec na pokojích jídelní lístky?" zeptal jsem se, když jsme prošli hotel a zastavili se u stojánku s nabídkou před vchodem do restaurace. Ředitel přiznal, že ne. "Ale to je jen maličkost," dodal. Přisvědčil jsem: "Je toho potřeba mnohem víc".

Máte na to, i když to ještě možná nevíte

Máte na to, i když to ještě možná nevíte  O sebevědomí byly napsány tisíce knížek a potištěny tuny papíru. Přesto jde pořád o vzácný jev a můžeme říci, že většina lidí má se sebeprosazením problém. Obvykle ne v běžném životě, ale co v práci nebo podnikání? Asi nejste zrovna introvert, který mluví tichým hlasem a ve frontě na poště se nechá předbíhat. Ale když dojde na výzvy, a hlavně jejich velikost, obvyklá odpověď zní: "Já na to nemám." Abychom si rozuměli, nemusí jít o miliardový byznys, ale třeba o povýšení spojené s vyšší odpovědností, nebo o zdvojnásobení obratu v podnikání.

Stránky