Takový blázinec už bych nechtěl zažít!

Takový blázinec už bych nechtěl zažít!Jakmile se začnou přibližovat Vánoce, přestanou obchodníci, hospodští a vůbec všichni, kdo mohou na těchto svátcích vydělat, vnímat okolní svět. Veškerá pozornost je upřená na co největší prodej a co největší tržby. Každý rok mě napadá otázka, jestli to tak musí být. Jestli je potřeba ke konci roku div nevypustit duši. Jistě, tou dobou jsou pro to nejlepší podmínky, lidé chtějí obdarovávat blízké i sebe a nehledí na nějakou tu korunu. Jde to zkrátka samo od sebe. Ale zákazníci se přece po svátcích neuloží ke spánku, z něhož by se probudili zase až před Vánoci. Jsou tu stále.

Asi málokdo řekne, že si dělá radost jen jednou do roka. Neprožíváme život v těšení se na pár svátečních dní. Žijeme každý den. To, že o Vánocích více nakupujeme, zatímco pak přijdou mnohá mrtvá období, není ani tak vinou zákazníků. I oni se čím dál tím častěji vyslovují proti vánoční nákupní horečce, která podle nich kazí sváteční atmosféru. Na druhé straně ale mají pocit, že jim zážitky chybí v ostatním čase ( také třeba v článku Prodávejte valentýnský příběh).

"Jestliže se budou zákazníci cítit dobře a třeba i svátečně, rozhodnou se více nakupovat."

V dřívějších dobách plynul život uspořádaněji, zvláště na vesnici. Byla tu celá řada svátků a zvyků, které se po celý rok staraly o zážitky vybočující ze všedního dne. Moderní společnost sice tuto pevnou síť zrušila, ale ničím nenahradila. Heslem dne je, že každý si má užívat podle svého, individuálně, jak se mu zachce. Jenže většina lidí si s tím neví rady. Neumí se postarat o vlastní zábavu. A tak se všechno natěsnalo do několika velkých svátků, ale mimo ně nic není.

Můžeme si o konzumu myslet co chceme, ale faktem je, že obchodníci a také majitelé hospod a restaurací, či konec konců i služeb ( více se dočtete v e-knihách Intuitivní marketing v prodejně a Intuitivní marketing v restauraci, které poskytuji bezplatně) mají nejvíce příležitostí, jak lidem poskytnout zážitky. Vypadalo by jistě ušlechtileji, kdyby se o to postarala třeba kultura. Ale podívejme se kolem sebe, jak často navštěvuje průměrný člověk divadlo, kino, koncert. Většina se nehne od televize. Zato nakupovat chodí lidé téměř každý den. Proč jim tedy nedat něco lepšího, než nudné bloudění mezi regály?


Faktor vděčnosti

Taková služba zákazníkům má svůj logický efekt. Jestliže se budou cítit dobře a třeba i svátečně, rozhodnou se více nakupovat. Nejen kvůli atmosféře, ale také proto, že zde funguje "faktor vděčnosti". Jistě ho znáte: Když vám někdo poskytne více, než jste čekali a než je zvykem, máte pocit, že byste mu to měli oplatit. Tedy si od něj například koupit více, než jste původně chtěli. A jestliže podnikatel předčí zákazníkovo očekávání ( jak na to, zjistíte v programu PARTNER PLUS ), pak může stejně jako na Vánoce počítat s tím, že nebude příliš hledět na cenu.

Věděli jste, že do pěti let od začátku podnikání skončí 77 % podnikatelů, kteří se spoléhají pouze na vlastní vědomosti, ale jen 7 % těch, kteří používají nějaké komplexní know-how? Rozdíl v úspěšnosti je tak zásadní, že je dobré se zajímat, v čem to vlastně je. V PARTNER PLUS takové know-how máme

.

Na otázku, jestli je možné rozložit vyšší prodej do celého roku a nehledět s očekáváním (nebo obavami) jen na předvánoční období, tedy odpovídám, že to možné je. Samozřejmě ne při stávajícím "samoobslužném" přístupu, kdy nakupující vidí, že si s ním nedáváme příliš práci a dnešní den považujeme za stejný, jako každý jiný, tedy nudný, šedivý, naplněný klopotným úsilím vydělat alespoň na živobytí. Pokud má někdo takový přístup (a já vím a na vlastní kůži zákazníka zažívám, že to vůbec není výjimka), pak samozřejmě uvidí lepší výsledky jen v období, které se samo postará o nevšední atmosféru.


Ta práce navíc za to stojí

Na začátku cesty k celoročním vysokým tržbám, nebo rovnoměrnější rozložení zátěže i prodeje do delšího období, než jsou jen svátky, tedy stojí poznání, že o podmínky se musíme zasloužit vlastnoručně, každý ve své prodejně nebo podniku. Atmosféru, která se o Vánocích nastaví "sama", je potřeba v ostatních obdobích roku aktivně vytvářet. Pokaždé samozřejmě jinak. Mohlo by to vypadat tak, že vám slibuji jen práci navíc. Ale jestliže si tím ušetříte tu vyčerpávající honičku na konci roku, nebo podstatně vylepšíte výsledky, aby nad vámi výsledky vánočního prodeje nevisely jako Damoklův meč, pak se vám ta zvýšená námaha vyplatí a v součtu jí nebude o mnoho více než teď. Přemýšlejte tedy o tom, až si zase na Nový rok budete říkat: "Takový blázinec už bych nechtěl zažít!"

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošleme emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



 

Doporučuji ke stažení zdarma: