Prodej

Závist úspěšně prodává

   prodej

Závist úspěšně prodáváPřed válkou žili v Praze dva obchodníci, konkurenti. Oba měli prodejnu potravin a soupeřili spolu ve všem. Když si jeden objednal nejnovější zboží, musel ho mít i druhý. Když si jeden koupil novou váhu, druhý se sháněl po stejném dodavateli. Až jeden z těch obchodníků dal dohromady všechny peníze a koupil si stavební pozemek. Druhý pochopil, že už ho nikdy nedožene. Jejich soupeření bylo u konce a on prohrál. A tak šel a konkurenta zabil. Nevím, jestli se to skutečně stalo, ten příběh můžete najít v knize o hříšných lidech města pražského, ale něco nám to říká o motivaci, a to "něco" se dá využít.

Dobrý obchodník je jako lékař

   prodej

Dobrý obchodník je jako lékařNejdříve si toho všimli personalisté. Vrtalo jim hlavou, proč si často na pracovní pozice nevybírají ty nejkvalifikovanější uchazeče, ale lidi, kteří mají třeba i průměrné vzdělání nebo znalosti. Co je tím záhadným faktorem, který je důležitější než odborné předpoklady? Jak se ukázalo, jde o důvěryhodnost. Dáváme přednost lidem, jimž věříme, před těmi, kteří nás zahrnují odbornými termíny a ukazují, kolik toho vědí. To však není zajímavá informace jen pro náboráře. Stejně tak ji mohou využít prodejci. Často se totiž snaží oslňovat tím, co všechno o svých produktech vědí, než aby budovali důvěru.

Úspěšní prodejci si stojí za svým

   prodej

Úspěšní prodejci si stojí za svýmV době korejské války poslala Čína svému spojenci několik expertů na vymývání mozků. Snažili se přimět americké zajatce ke zradě a přeběhnutí na druhou stranu. Nepoužívali žádné násilí, žádné hrozby, a přesto se jim to docela dobře dařilo. Použili k tomu takzvaný "objektivní pohled". Postižení vojáci nejen že prozradili všechna vojenská tajemství, ale stali se horlivými obhájci komunistického učení. Zajímavé na tom je, že nejeden současný obchodník a podnikatel používá stejnou metodu také, ovšem obětí je on sám. Výsledky jsou podobné jako v případě zajatců - "zrada" a někdy i obdiv ke konkurenci.

Cenové vyjednávání? Zbytečné!

   prodej

Cenové vyjednávání? Zbytečné!Je podzim a tak se po prázdninovém útlumu zase roztrhl pytel se semináři pro obchodníky. Obvykle se stereotypním obsahem, v němž se nejčastěji objevuje slovo "vyjednávat": Jak vyjednávat o ceně, jak vyjednávat, když zákazník nic nechce, jak vyjednávat, když něco naopak chce… nemyslím si, že by se prodejce i zákazník jen třásli na to, aby se už konečně začalo smlouvat a handrkovat se o pár korun. Proč tedy stavět úspěšnost obchodu na tom, jestli správně absolvujete tuto část obchodního jednání, přičemž obě strany obvykle vědí, co na tu druhou platí a o co se naopak bude pokoušet směrem k nim?

Z archivu newsletterů: Prodej není matematika

   prodej

Z archivu newsletterů: Prodej není matematikaUrčitě jste se už setkali s lidmi, kteří si libují ve výrazu "vědecký". Kromě jiného chtějí, aby se vědecky také prodávalo. To by vůbec nevadilo, kdyby ovšem za vědu nepovažovali jen něco. Většinou pak rozhovor s nimi vypadá takto: "Větší část školení je zaměřena na vytváření a udržování vztahů se zákazníky." Na to reaguje ředitel firmy: "Já bych ale raději viděl nějaké vědečtější metody."
"Vytváření a upevňování vztahů je samozřejmě založeno na moderních psychologických poznatcích," odpovídám trpělivě, i když už vím, co bude následovat.

Stránky