Jak v životě nehrát druhé housle

   success

Jak v životě nehrát druhé housleZnáte pojem "renesanční osobnost"? Označuje člověka, který má mnoho zájmů. Asi nejznámější z nich byl Leonardo da Vinci, génius zabývající se malováním, architekturou, hudbou, fyzikou, biologií a dalšími obory. Dodnes stojíme v úžasu jak před jeho slavnými obrazy, tak nad nákresy vynálezů, které daleko předběhly dobu. Málokdo však ví, že tento slavný muž žil takřka po celý svůj život v nedostatku a někdy i bídě. Až šest let před smrtí získal pravidelné příjmy, které mu poskytl nejdříve papežův bratr Guiliano de' Medici a po něm francouzský král.

Dnešní renesanční osobnosti se ovšem na přízeň velmožů nebo králů nemohou spoléhat. Proto také často končí v bídě a s dluhy na krku. Nedávno jsem četl příběh jednoho vynálezce, který sice vymyslel úžasné věci, ale vždy se to nějak zvrtlo. "Někdo" mu sebral firmu, "někomu" se nelíbilo, že rozházel peníze určené na realizaci svého objevu, "někdo" byl zbytečně úzkoprsý, když to za něj musel zaplatit. Tito lidé si neustále stěžují, že jim někdo ukradl jejich vynález, a někdy mají do jisté míry pravdu. Ale v jejich rukou by se nikdy nedostal k praktickému využití.

"Některým lidem stačí, že budou hrát druhé housle v provinčním orchestru."

Představte si, že na kraji lesa postavíte terč. Natáhnete tětivu luku, když tu najednou kolem běží zajíc, a tak zamíříte na něj. Z druhé strany se vynoří jelen a vy se zaměříte na něj. V tu chvíli si uvědomíte, že přece chcete trefit terč. Jenže nad vámi se ozývá krákorání vrány… V životě se lidé chovají podobně. Dělají spoustu věcí, které je baví. Ale mají současně pocit, že je vrcholně nespravedlivé, když sotva vyjdou s penězi. Problém je v tom, že se sice považují za podnikatele, ale na svoji činnost se nedívají jako na byznys. Buď v ní vidí koníček, nebo nezištný příspěvek lidem kolem sebe.

Když se jich ptám, jak má jejich v podstatě dobročinná aktivita vydělávat peníze, obvykle přijdou s naprosto nereálným plánem. Často jsou tyto představy jak přes kopírák. Vím to, protože jsem se před lety pokoušel o podobné řešení. Byl jsem přesvědčený, že když nabídnu na webu lepší obsah za peníze, předplatitelé se jen pohrnou. To jsem netušil, že se to dobře nedaří ani takovým informačním velikánům, jako je třeba New York Times. Navíc jsem neměl dobrý pocit z toho, že by ostatní čtenáři měli dostávat informace menší hodnoty. Výsledkem byli čtyři abonenti, což je skutečně žalostný podnikatelský výsledek.


A co křižovatku technických a humanitních oborů?

Pravidelní čtenáři ovšem vědí, že tu často chválím Jobsovu "křižovatku technických a humanitních oborů". Není v tom rozpor? Věřte, že není. Je rozdíl, jestli se zajímáme o široké pole informací, ale přetavíme je v jedno, nebo zda se stejně doširoka rozmachujeme i v případě výstupů. Steve Jobs se sice zajímal o duchovno, hudbu i techniku, ale to všechno využil pro několik málo elektronických produktů společnosti Apple. Nepokoušel se souběžně hrát v hudební skupině, založit duchovní hnutí nebo přenášet na seminářích o designu ( přečtěte si také zajímavé srovnání Jobse a Bati).

Ano, tento přístup je svým způsobem sobecký. Tedy alespoň z pohledu lidí, kteří by to duchovní hnutí založili, o své vědomosti ohledně designu se ochotně dělili na bezplatných přednáškách a občas chodili nezištně zahrát opuštěným dětem. Neměli by ovšem čas vytvořit iPod nebo iPhone. A pravděpodobně by brzy skončili i s dobročinností, protože i na tu potřebujete nějaké peníze. Třeba proto, abyste do toho dětského domova vůbec dojeli.

Zaměřte se na úzký výsledekNěkteří lidé mají spoustu zájmů i talentů, ale i v jejich případě platí, že něčeho mají více, že jeden jejich talent převažuje. Pokud chcete něco dělat pořádně, musíte si vybrat právě jen tu jednu věc. Představte si, že obstojně plavete i hrajete na housle. Nelze na špičkové úrovni dělat oboje. To si může dovolit jen amatér. Profesionál musí hodiny denně cvičit a vydávat ze sebe všechno. Nemůže nejdříve na maximum namáhat svaly a pak jít hrát na hudební nástroj.

Možná znáte ten příběh o houslovém virtuosovi. Jeho úžasný koncert tak nadchl jednu posluchačku, že k němu přišla a řekla: "Mistře, obětovala bych snad celý svůj život za to, abych uměla hrát na housle tak dobře jako vy." A hudebník jí odpověděl: "Milá paní, rozdíl mezi mnou a vámi je v tom, že já jsem ten život obětoval."

žárovkaCo se děje v hlavě vašich zákazníků? Na co myslí a podle čeho se při nákupu rozhodují? To by chtěl jistě vědět každý podnikatel. Dal by za to hodně, aby mohl do jejich hlav nahlížet. A co když není zase tak těžké zjistit, jak zákazníci přemýšlejí? Dokonce si to můžete ověřit sami s pomocí jedné z mých samoobslužných interaktivních publikací. Podívejte se, jak ji získat


Pohodlný život

Většina lidí vás bude ujišťovat, že dnes už není třeba nic obětovat. Naopak, můžete mít všechno, na co si vzpomenete, a nemusíte se nijak omezovat. Vydělávat velké peníze a současně mít spoustu času na rodinu a sportování. Chodit večer do divadla a pak na večírek a ráno být fit na obchodní jednání. Být jedničkou ve svém oboru, a přitom studovat v řadě jiných oblastí. Dokonce se dozvíte, že na to všechno máte právo a neměli byste si ho nechat vzít, protože cílem života je být rozvinutou, tedy vlastně renesanční osobností. Mrzí mě, že vás zklamu, ale není to pravda. To všechno platí jen pro průměrné lidi, kterým stačí, že dosáhnou průměrných výsledků. Budou hrát spokojeně druhé housle v provinčním orchestru. Den má stále jen dvacet čtyři hodin a pokud se nesoustředíte jen na jeden terč, nemůžete být šampionem. Už jsme si řekli, že to vyžaduje čas a dřinu ( s organizací času vám může pomoci e-book Time management naruby, i když možná trochu jinak, než byste čekali).

Možná teď začnete přemýšlet, čeho byste se vlastně měli vzdát a co naopak dát na první místo. Vždyť vás všechno baví a je to tak zajímavé! Dejme tomu, že byste se měli všech svých zájmů kromě jednoho zbavit a že by na tom závisel váš život. Co uděláte? Neříkejte, že to není možné, ale hledejte. Představte si třeba, že stojíte v koši balónu padajícího do moře. Kolem máte všechny své záliby a talenty v podobě plných pytlů. Které byste vyhodili nejdříve, které možná po kratší úvaze, a co jediné by vám v koši zbylo? Vypadá to jako hraní, ale výsledek má pro váš podnikatelský úspěch maximální důležitost.


Žádné výmluvy

Hlavně se oprostěte od obvyklých výmluv, že to všechno, čeho byste se měli zbavit, vlastně k podnikání potřebujete. "Nemohu nechat malování, protože si tak můžu někdy v budoucnosti sám navrhovat reklamu." Dotyčný člověk nemá na to, aby zaplatil inzerát tam, kde by se malba skutečně uplatnila. Podniká v oboru, který ani takovou propagaci nevyžaduje a neměla by žádný účinek. Ale hledá argument, proč si svoji zálibu ponechat. Znovu opakuji: Klidně si ji nechte a věnujte se všem svým koníčkům. Ale nechtějte být nadprůměrně úspěšní. Pokud se spokojíte s průměrem, je to vaše volba. Ale chcete-li vyniknout, musíte si pro to zvolit jeden obor.


A jak jste na tom vy?

 Můžete o své práci říci, že hrajete první housle v prvotřídním orchestru? Mát ten pocit? Nebo vám v hloubi mysli hlodá nespokojenost? Hodně lidí si řekne, že je lepší vrabec v hrsti než holub na střeše. Ale vždyť můžete mít na začátku obojí! Začněte s námi dělat skutečně prvotřídní byznys a když vás to chytne (o tom nepochybuji), běžte do toho na 100%. Toto je vaše velká příležitost.
 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošleme emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách