Když inteligence překáží úspěchu

   success

Když inteligence překáží úspěchuZnám jednoho úspěšného podnikatele. Vzdělání nemá valné, sotva se vyučil. Knížky považuje za dekorativní doplněk k nábytku. Když s ním hovoříte, neřekli byste, že by se mohl chlubit svým IQ. Přesto vybudoval byznys, který mu vydělává miliony. Řadě lidí se to zdá nespravedlivé. Léta studovali, odpírali si a teď musí vystačit s platem, který rozhodně nepovažují za uspokojivý. Je naše společnost špatně nastavena a měla by poskytovat úspěch podle inteligence a vzdělání? Nebo je příčina někde jinde a tyto hodnoty jsou nám v podnikání spíš na obtíž?

Přiznali byste, že jste se do nějakého byznysu nebo řešení závažného problému vrhli bez dlouhého přemýšlení, po hlavě? Asi ne, protože by vás lidé považovali za zbrklé, nesvědomité, možná dokonce hloupé. Správný postup přece zní takto: Pořádně si to rozmysli, sežeň všechny informace, vyhodnoť pro a proti a pak se zodpovědně rozhodni. Málokoho napadne pochybovat, že je to tak správné. A přece byste pochybovat měli ( pohybovat, ale hlavně na základě pochybností tvořit, se naučíte s e-bookem Výtah k úspěchu).

"Donald Trump měl řadu neúspěšných projektů, ale jeho konečná bilance je v plusu několika miliard dolarů."

Evoluce nás totiž evidentně vybavila jiným přístupem k rozhodování. Zdá se, že je výhodnější reagovat rychle, i s rizikem, že uděláme chybu, než všechno dlouze promýšlet. Ty, kteří příliš dlouho rozvažovali, jestli je lepší vylézt na strom nebo se dát raději na útěk, sežrali medvědi. I když to vypadá, že dnešní svět je jiný, ve skutečnosti není. Pořád platí, že nikdy nebudete mít dostatek informací, abyste se rozhodli správně. Jedna firma se například po důkladných analýzách a promýšlení všech možných rizik rozhodla postavit nový závod. Dokončili ho v roce 2007 a zanedlouho začala krize. Dnes je prázdný a obrůstá ho křoví.

Pro mnoho lidí je ovšem nepřijatelné riskovat, že jejich rozhodnutí bude špatné. Děsí se chyb. Přitom je známo, že úspěšní lidé těch chyb dělají více než ostatní. Ale díky tomu mají také větší procento úspěšných rozhodnutí. Navíc, jak víme, chybami se člověk učí.
Co používají úspěšní? Intuici. Neřídí se tabulkami a výpočty, ale tím, jestli se jim něco líbí nebo nelíbí. Pokud mají z byznysu dobrý pocit, jdou do něj. Když se jim líbí uchazeč o práci, přijmou ho. Samozřejmě, že to občas nevyjde. Ale to je z pohledu výsledku přijatelné riziko. Donald Trump měl řadu neúspěšných projektů, ale jeho konečná bilance je v plusu několika miliard dolarů ( a může nás inspirovat i dalšími věcmi, jak píšu v článku Co se můžete naučit od Donalda Trumpa (a nemusíte ho mít rádi)).


Nepřemýšlejte víc, než je nutné

Jedna z důležitých zásad v podnikání tedy zní: Nepřemýšlejte zbytečně. Neříkám, abyste nepřemýšleli vůbec. Ale neodkládejte rozhodnutí na dobu, kdy získáte všechny informace. To se nikdy nestane a většinou jde jen o záminku, abyste se nemuseli rozhodnout vůbec. Příjmy podnikatelů nejsou v první řadě výdělkem ani oceněním nápadů, ale odměnou za podstoupené riziko. Kdo neriskuje, nemá odpovídající odměny. Proto je velmi důležité, co vás motivuje. Jistota nebo odměna?

žárovkaCo se děje v hlavě vašich zákazníků? Na co myslí a podle čeho se při nákupu rozhodují? To by chtěl jistě vědět každý podnikatel. Dal by za to hodně, aby mohl do jejich hlav nahlížet. A co když není zase tak těžké zjistit, jak zákazníci přemýšlejí? Dokonce si to můžete ověřit sami s pomocí jedné z mých samoobslužných interaktivních publikací. Podívejte se, jak ji získat

Inteligentní a vzdělaní lidé mají bohužel často potřebu všechno do detailu promýšlet. Navíc je obvykle zaměstnává hledání odpovědí na otázku "Co kdyby…?" Nejhorší je, že jsou na to ještě pyšní. Chlubí se prozíravostí, předvídavostí, rozvážností. Ale většinou se do ničeho nepustí, protože na všem najdou nějaké to riziko, které nejsou ochotni podstoupit. Ti hloupí se podle nich vrhají do různých projektů z nevědomosti a pokud uspějí, jde jen o štěstí. Kdyby věděli a zvažovali, tak by raději počkali.


Proč je tolik neúspěšných?

Zdá se, jako by informace o neúspěších dávaly těm opatrným zapravdu. Ale je to jen další chyták, který si pro nás rozum připravil. Lidé se totiž daleko více zajímají o zprávy negativní než o pozitivní. V médiích je ten poměr asi 90 ku 10. Špatné zprávy totiž měly kdysi mnohem větší vliv na přežití. Když jste ulovili mamuta, nebylo třeba se o tom moc šířit. Konec konců to každý viděl. Pokud jste ho ale neulovili, hrozil hlad a muselo se o neúspěchu naopak hodně mluvit, aby se udělala nějaká opatření. Dodnes proto vnímáme negativní informace jako závažnější. A paradoxně čím inteligentnější člověk, tím více na ně dá. Ten "hloupější" se totiž chytí prvního příkladu úspěchu a jednoduše uvěří, že "když on, tak já také".


Co si z toho osobně můžete vzít

 Jestliže jsem ve vás vzbudil pocit, že vy jako inteligentní člověk nemůžete být úspěšný, pak jde o omyl. Inteligence nepřekáží, pokud ji dokážete používat jen tam, kde je to vhodné. Pokud pro vás není zdrojem pochybností, důvodem k odkládání rozhodnutí a hledání jakéhosi ideálně objektivního postoje. Protože samotné přemýšlení ještě nikoho k úspěchu nepřivedlo. Je potřeba konat. Pojďte dělat byznys s námi a uvidíte, že to funguje.
 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošleme emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách