Cookie: Dělejte to jako pštrosi

 

Sobota nebo neděle v městě, městečku, vesnici. Obchody zavřené. Kromě řetězců a Vietnamců. Český obchodník má přece právo si odpočinout. Horský hotel v Tatrách ohlásil, že přes celé vánoční svátky bude mít zavřeno. Zaměstnanci mají přece právo užít si Vánoc. Jak se zdá, mnozí podnikatelé začali vnímat svůj byznys jako zaměstnání, kde jde hlavně o nároky.

 
Cookie intuitivního marketingu: Dělejte to jako pštrosi
 
Otázkou je, jestli si můžeme takový přístup dovolit. Jestli si, coby podnikatelé, můžeme dát oddych nejen od námahy, ale i od myšlení a aktivity. Rostoucí blahobyt k tomu svádí. V Německu už nadpoloviční většina nových podnikatelů pochází z řad imigrantů. Domácí nestojí o to, snášet nepohodlí a rizika.

"Tohle chování je připisováno pštrosům, ale neprávem."

U nás analytici hlásí další koncentraci trhu. Znamená to, že na něm bude fungovat sice méně firem, ale zato s větší finanční silou. Řetězce a nadnárodní společnosti. To je špatná zpráva, protože podnikatelský úspěch a konkurenceschopnost jsou znovu podmiňovány tím, kolik peněz máme.

Donedávna se říkalo, že nastartovat podnikání je dnes snadné. Nemusíme stavět továrny, stačí dobrý nápad. Začít můžeme s pár tisícovkami. Stejně tak je to s konkurencí. Malí jsou pružní, dokáží se odlišit a vytřít tak velkým kolosům zrak ( viz také v knize Intuitivní marketing pro 21. století).

Říkám donedávna. Protože to už tolik neplatí. Mnozí menší podnikatelé přestávají hledat nové originální cesty. "Založím e-shop a budu prodávat oblečení," slýchám často. Nebo zdravou výživu, případně elektroniku a mobily. Bez jakékoliv invence, prostě věří, že stačí do šablony nacpat zboží a úspěch je zaručen. Přestože to samé prodávají velké internetové obchody a stejně jako v případě maloobchodních řetězců malý podnikatel nemá šanci dosáhnout jejich cen i publicity. Nedivme se proto, že v loňském roce u nás skončilo přes 4.000 e-shopů.

E-book Prosperita na dosah od Miloše Tomana

Ale podobná situace je i v kamenných prodejnách a dalších oblastech podnikání. Šeď, nuda, napodobování velkých konkurentů, i když to nedává smysl. Ale je to pohodlné. Myslet totiž bolí. A tak si takový podnikatel přečte článek o někom úspěšném, o zvláštní cukrárně, kavárně či výrobci bot. Načež si pomyslí, že kdyby měl takové podmínky on… A tím jeho zájem skončí. Jenže nejde o podmínky. Jde o nápad a nápaditost v jeho realizaci. Tedy o aktivitu.

Ano, bohužel i u řady podnikatelů vyvolává slovo "aktivita" dávivý reflex. Nebo snahu vstrčit hlavu do písku a vytáhnout ji, až bude po všem. Tohle chování je připisováno pštrosům, ale neprávem. Když je pštros v nebezpečí, aktivně to řeší - dá se do rychlého a namáhavého běhu, nebo kolem sebe kope. To jen někteří podnikatelé mají pocit, že okamžitá změna je horší než postupné zaostávání. Pevně doufám, že vy k nim nepatříte.

Co dělat? Vraťme se k přístupu, který fungoval. Buďme aktivní a buďme jiní než velká konkurence. Oni si musí všechno zaplatit a stejně dostávají jen průměr. My můžeme být i s malými náklady či investicemi lepší než oni. Chce to jen pochopit a chtít.

A jiná cesta ani není. Můžete s tím nesouhlasit, můžete se dokonce i rozčilovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat, jak řekl Jára Cimrman. Velké společnosti jsou na postupu a ustupovat není kam. Můžete se jen chytře bránit. Boj jste sice nezačali, ale můžete ho vyhrát. Buďte aktivní!


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru Intuitivních novin