Cookie: Etiketa pro všední život

 

Před pár dny jsem si s chutí vyslechl přednášku mistra etikety Ladislava Špačka. Hned na úvod uvedl, že etiketa nepatří do starého železa. Můžeme si říct, že si zkrátka hájí svoje. Ale tak to není. Zkostnatělá etiketa, která vládla na císařském dvoře ve Vídni, nám dnes už jistě nic neříká. Ale existuje i etiketa v běžném životě, vycházející z našich přirozených potřeb.

 
Cookie intuitivního marketingu: Etiketa pro všední život
 
Etiketa je potřebná tam, kde se stýkají lidé s lidmi. Chápu, že introverti to vidí jinak, protože ti o nějaké osobní kontakty s ostatními nestojí. Není tedy divu, že mezi lidmi, kteří etiketu označují za zbytečnost, jsou často programátoři a vůbec ajťáci všeho druhu.

"Vy chcete prodat, zákazník být uznáván."

V podnikání, pokud z pláže neobsluhujete automat na peníze, ji také potřebujete. Tak například pozdrav. Slouží vlastně k tomu, abychom druhému dali najevo, že jsme zaznamenali jeho přítomnost. Ale nejen to. Současně jím vyjadřujeme hierarchii, a to je v lidském životě důležitá věc. Obě strany totiž něco chtějí. Vy chcete prodat, zákazník být uznáván. Jestliže mu projevíte uznání, prodáte.

A jak projevujeme uznání? Tak, že toho druhého správně zařadíme v hierarchii. Proto také platí, že zdraví společensky méně významný člověk toho, kdo je společensky významnější. Muž ženu, mladší staršího, podřízený nadřízeného. U zákazníka je to jasné: Významnější je on, ať už je jakéhokoliv pohlaví, věku nebo pracovního zařazení ( přečtěte si také Etiketa v prodejně: Zdravte zákazníky)

E-book Řeč těla pro obchodníky od Miloše Tomana

Pozdrav tedy není nějaký prázdný úkon etikety. A podobně to platí i u řady dalších zásad. V podstatě můžeme říct, že jde o vytváření a posilování obchodních vztahů. Snad to vypadá, že přeháním. Ale když si uvědomíte, že celý náš život prodáváme a nakupujeme, včetně prodeje sebe sama v zaměstnání nebo manželství, je toto chápání role etikety zcela na místě.

Není tedy nutné vědět, jak se chovat na večeři ve vysoké společnosti (Ladislav Špaček ostatně říká, že se tam pro samou etiketu moc nenajíte), ale je důležité ovládat běžná pravidla všedního a podnikatelského života. I to je totiž podmínkou úspěchu. Věřím, že v tom nemáte velké mezery, ale své znalosti si můžete osvěžit v e-booku Etiketa pro obchodníky, který je ke stažení zdarma.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru Intuitivních novin