Cookie: Udržitelnost jako konkurenční výhoda

 

"Současný způsob života není udržitelný. Jestli tu chceme být i za dvacet, třicet let, musíme si utáhnout opasky." Tak nějak zní výzvy ekologických aktivistů. Firmy zase používají udržitelnost jako marketingový nástroj, často bez obsahu. Čím se například liší udržitelně pěstovaná rajčata od těch neudržitelných? Přesto může být pohled na udržitelné podnikání jiný.

 
Cookie intuitivního marketingu: Udržitelnost jako konkurenční výhoda
 
Na nedávném Retail Summitu jsem u oběda vřele poděkoval paní Aleně Střížové z dm drogerie markt ČR za její vystoupení. Už na začátku totiž prohlásila, že "udržitelnost je v mnoha ohledech prezentována jako něco, kvůli čemu se musíte vědomě omezovat - něco leda tak pro novodobé mučedníky. V dm jsme z udržitelnosti udělali vědomou volbu. Nabízíme udržitelné alternativy, nechceme nic nakazovat. Lidé potřebují jen občas pošťouchnout, aby změnili své automatismy".

"Zatímco hypermarket symbolicky stojí na okraji města, tradiční prodejny najdeme uprostřed obcí."

Ale i další prezentace mě utvrdily v tom, že udržitelnost se ani zdaleka nerovná ekologickému chování. Jde o celý ekosystém, o prostředí, ve kterém žijeme a vztahy v něm. Na čelném místě jsou komunity. To, co je skutečně neudržitelné, je odlidštěnost. Chováme se tak, jako by největší předností byla anonymita a sobeckost. Nakupování v "továrnách na prodej", provozovaných řetězci, jen takový přístup posiluje (  přečtěte si také Příběhy podnikatelů: Zachránil je dámský klub)

Příručka Vylepšete si prodejnu od Miloše Tomana

A právě v tom je konkurenční výhoda tradičních menších obchodníků. Mají k lidem blíž. Dokáží nejen s komunitami žit a pracovat, ale také je vytvářet. Zatímco hypermarket symbolicky stojí na okraji města, tradiční prodejny najdeme uprostřed obcí. V bezprostředním, osobním kontaktu s lidmi. A vůbec to není nemoderní.

Jak na Retail Summitu připomněl Miloslav Hlavsa, ředitel Konzumu Ústí nad Orlicí, jejich prodejny vlastní zákazníci, kteří v nich nakupují. Jde vlastně o sdílenou ekonomiku, o které se dnes tolik mluví. A tu praktikují už od roku 1898, kdy bylo toto družstvo založeno. "Naše prodejny jsou prvním zážitkem každého dítěte a posledním zážitkem každého seniora," dodal k tomu. Vůbec se nedivím, že Konzum nakonec získal titul "Udržitelný obchodník roku". Sám jsem pro něj také hlasoval.

Je tedy vidět, že lidé mají potřebu silnějších vztahů a chtějí někam patřit, být v prodejně jako doma. Protože velké řetězce to z řady důvodů nedokáží nabídnout, je udržitelnost ve smyslu "být uvnitř komunit" výhodou menších podnikatelů. Mnohem výhodnější než honba za slevami. A to je to, v čem vám mohu pomoci.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli: