Blog

Využijte stádový efekt ke zvýšení tržeb

Využijte stádový efekt ke zvýšení tržebVčera jsem jel kolem autosalonu a viděl jsem na voze vystaveném před ním nápis "Kup si mě!" Je to trochu nápaditější, než když se standardně uvede velkými ciframi akční cena. Ale stejně příliš nezabere. Lidí, kteří jsou zvyklí poslouchat povely, a ihned by proto zamířili k pokladně, asi moc nebude. Když ovšem víme, co se děje v hlavách zákazníků, dokážeme vytvořit mnohem účinnější propagaci. A co je na tom nejlepší, nemusí nás to stát skoro nic. Stačí přestat přemýšlet stylem "co chci já" (samozřejmě prodat), ale "co chce zákazník" a na co skutečně slyší.

Ne štěstí a náhoda, ale aktivní prodej

Ne štěstí a náhoda, ale aktivní prodejVe druhé polovině devatenáctého století v Praze žil a úspěšně podnikal obchodník Jan Neff. Měl vyhlášenou prodejnu domácích potřeb a ve srovnání s konkurenty se mu možná dařilo lépe než všem dohromady. Někdo si snad řekne, že měl štěstí nebo zdědil velký majetek, který mohl rozhazovat. Ale nebyla to pravda. Neff ani nespoléhal na šťastnou hvězdu, ani nepoužíval nákladné metody prodeje. Jediné, co ho odlišovalo od většiny tehdejších obchodníků, byl aktivní a nápaditý přístup. Můžeme si to ukázat na několika příkladech a inspirovat se, jak na to.

Z archivu newsletterů: Zákazník je tvor sobecký

Z archivu newsletterů: Zákazník je tvor sobeckýČas od času se každému stane, že mu něco přestane fungovat právě v tu nejméně vhodnou chvíli. Nadarmo se neříká, že zákon schválnosti funguje spolehlivě. Někdy máme dost času a příležitostí zavolat servis, jindy se - zvláště u mužů - očekává, že si vyhrnou rukávy a do opravy se pustí sami. Nedávno jsem vyrazil do odborné prodejny, poháněn navíc vědomím, že porouchané čerpadlo musí do večera běžet. Pro jistotu jsem si vzal i vadný díl. Prodavačka na mě zpoza druhého konce výhružně zahalekala: "Co to máte? To je nějaké divné, ne? Z čeho to je?"

Šaty pořád dělají člověka

Šaty pořád dělají člověkaJeden mladý obchodník se svěřil poradci se svými obtížemi. Domluvil si po telefonu schůzku, ale když přišel do kanceláře zákazníka, ten ho rychle vypakoval ven. Poradce mu řekl, že za to možná mohou jeho vlasy, dlouhé až po ramena. Mladík to nejdříve odmítal, ale když se mu nadále nedařilo, zašel do kadeřnictví a nechal si účes zkrátit. Ještě téhož dne dostal první zakázku a po ní další. Nadšený svým objevem, nechal si vlasy ještě více přistřihnout a uzavíral ještě více obchodů. Po čase si však začal myslet, že to není vlasy, a přestal se stříhat. Za půl roku zkrachoval.

Takový blázinec už bych nechtěl zažít!

Takový blázinec už bych nechtěl zažít!Jakmile se začnou přibližovat Vánoce, přestanou obchodníci, hospodští a vůbec všichni, kdo mohou na těchto svátcích vydělat, vnímat okolní svět. Veškerá pozornost je upřená na co největší prodej a co největší tržby. Každý rok mě napadá otázka, jestli to tak musí být. Jestli je potřeba ke konci roku div nevypustit duši. Jistě, tou dobou jsou pro to nejlepší podmínky, lidé chtějí obdarovávat blízké i sebe a nehledí na nějakou tu korunu. Jde to zkrátka samo od sebe. Ale zákazníci se přece po svátcích neuloží ke spánku, z něhož by se probudili zase až před Vánoci. Jsou tu stále.

Marketingová manipulace je normální

Marketingová manipulace je normálníNěkolikrát mi zdůraznil, že na něho žádné marketingové manipulace neplatí. Nakupuje prý zcela racionálně. Všiml jsem si, že má iPhone a zeptal jsem se, jestli si ho také vybral rozumně. "Samozřejmě," řekl mi. "Jsem takový rebel, který myslí jinak, takže jsem si logicky koupil mobil od Applu." Podle diskusí soudím, že takových lidí je hodně. Možná si ani neuvědomují, jak málo se na jejich nákupním rozhodování podílí rozum, i když jsou přesvědčeni, že ničemu jinému nepodléhají. Jak to mohu tvrdit? Stačí vědět, že rozum se dostává na řadu až jako poslední.

Máme takové zákazníky, jaké si zasloužíme

Máme takové zákazníky, jaké si zasloužímeZní to až ezotericky, ale faktem je, že si sami přitahujeme své zákazníky, a to na základě postojů. Pokud s nimi tedy někdo není spokojený, pak musí především změnit svůj postoj. Jak to funguje, to si můžeme ukázat na jednoduchém příkladu. Obchodník, který vsadil jen na nízké ceny (všichni přece říkají, že lidi nic jiného nezajímá), nemá pak obvykle na to, aby se nějak nadstandardně věnoval zákazníkům nebo aby nabral dobré prodavače. Zůstanou u něj tedy jen ti nakupující, kteří se spokojí s nízkou cenou jako jediným argumentem a nic navíc nepotřebují.

Proč byl Baťa geniálním podnikatelem a jak se jím stát také

Proč byl Baťa geniálním podnikatelem a jak se jím stát takéŽe byl Tomáš Baťa geniálním podnikatelem, to můžeme slyšet často. Ale najít odpověď na otázku, v čem ta jeho genialita vlastně spočívala, už tak snadné není. Měl dobré nápady. Dobrá, to je jistě pravda. Ale jak na ně přišel? Jak vznikaly a z čeho vycházely? Dobré nápady má kde kdo a přece většinou nejsme tak úspěšní, abychom se mohli s Baťou srovnávat. Takové pátrání není samoúčelné. Chceme se přece poučit a inspirovat, abychom i my mohli být úspěšní. Protože principy jsou málokdy nenapodobitelné a neopakovatelné.

Jak získat nejlepšího mentora

Jak získat nejlepšího mentoraŘíká se, že jsme průměrem pěti lidí, se kterými se nejčastěji setkáváme. Proto jsme také často nabádáni, abychom se stýkali jen s úspěšnými, zatímco těch druhých je potřeba se vyvarovat. Někdy to ovšem může být problém, protože řada podnikatelů žije v podstatě v osamění. Když nepočítáme rodinu, nejčastěji se setkávají buď se svými zákazníky (a ty si málokdy mohou vybírat), nebo s přáteli s úplně jiným myšlením, které mají jen proto, aby nemuseli sedět u piva nebo v cukrárně či kavárně sami. Sice neupadají, ale nemá je kdo mentálně postrkovat vzhůru.

Chaos nebo pořádek, co vydělá více?

Chaos nebo pořádek, co vydělá více?Když kdosi vysvětloval Albertu Einsteinovi, že nepořádek na pracovním stole ukazuje na nepořádek v mysli, ten se prý zeptal: "A co tedy odráží prázdný stůl?" Přesto většina z nás považuje pořádek za jakýsi ideál, k němuž je potřeba se neustále přibližovat. Existují dokonce lidé, a není jich málo, kteří se nazývají manažery pořádku a za tučný honorář vám poradí, jak všechno srovnat, uspořádat a uklidit. Ale co naplat, přestože se navenek hlásíme k řadám a pravým úhlům, podvědomě tíhneme spíš k neuspořádanosti. Pokud není extrémní, cítíme se v takovém prostředí lépe.

Stránky