Buzz marketing: Dělejte rozruch a získejte nekonvenční výsledky

Dělejte rozruch, uspějete aneb Konvenční reklama přinese konvenční výsledkyNebudete-li dělat rozruch, nikdo o vás ani okem nezavadí - to je poselství Marka Hughese, autora knihy Buzzmarketing (vydalo nakladatelství Management Press v roce 2006). Můžete mít k dispozici sebevíc peněz, ale když se budete držet vyjetých kolejí, nebudou vám nic platné. "Teprve ve chvíli, kdy můžete přijít o všechno," říká Hughes, "opravdu pochopíte, že musíte myslet jinak. Bez této bázně máte tendenci držet se prošlapaných cest."

Jak se přihodí, že můžete najednou dopadnout až na samé dno? Třeba tak, že opustíte dobře placené a nepříliš rizikové místo marketéra velkého podniku a začnete podnikat na vlastní pěst. Tady už nejde o peníze akcionářů, ale o vaše desetitisíce a statisíce. A ke všemu o všechny.

"Náš veterinář si zásadně nedopisuje se mnou nebo s manželkou, ale s naší kočkou."


Konvenční reklama přinese konvenční výsledky

Miliony utracené za konvenční reklamu přinesou konvenční výsledky. Zavedený a bohatý podnik si je může - alespoň po nějaký čas - dovolit. Ve světě začínajících firem je ale situace jiná. Paretovo pravidlo říká, že osmdesát procent začátečníků nepřežije. Tváří v tvář tak hroznému číslu by měl člověk zkusit doslova všechno. Pouze ten, kdo se z konvencí vymaní, má šanci zůstat ve zbývající pětině úspěšných.

Jedním z nástrojů, které vám umožní udržet se nad hladinou, je buzzmarketing. Co si pod tímto termínem představit? "Buzzmarketing upoutává pozornost spotřebitelů a médií v takové míře, že mluvit a psát o vaší značce nebo podniku se stává zábavným, fascinujícím a pro média zajímavým tématem," zní definice.

Na první pohled se může zdát, že buzzmarketing má mnoho společného s onou ořezanou verzí guerilla marketingu, se kterou se občas setkáváme a jejímž jediným cílem je provokovat. Není to tak docela pravda. Ne každý, o kom se mluví, dělá guerilla marketing.


Jak získat 8 milionů zákazníků

Pojďme se podívat na první příklad, který bychom mohli nazvat "Jak Mark Hughes zajistil firmě Half.com osm milionů registrovaných uživatelů". Jak to tedy udělal? Nakoupil skvělou reklamu? Kdepak, návrh reklamní agentury, se kterou to nejdříve zkusili, byl tak konvenční a nudný, že dalších pokusů raději zanechal. Zato přišel na zcela originální nápad: přemluvit radu města Halfway v Oregonu, aby ho na rok přejmenovali na Half.com. Dohoda ještě nebyla ani podepsána a už o ní novináři referovali jako o prvotřídní senzaci.

žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první samoobslužnou příručku zdarma.

Nemyslím, že byste měli v domácích podmínkách tento husarský kousek napodobovat. Upřímně řečeno, nejsem si jistý, jestli by to vůbec naše zákony dovolily. Jde o něco jiného: chcete-li překvapit, pak to musíte vzít od podlahy. Malá překvapení nefungují. Musíte zatřást navyklými stereotypy - jméno města považujeme přece za takovou neměnnou jistotu. A podobných stereotypů najdete kolem sebe více.

Nedávno jsem v tomto duchu uvažoval, že bych jménem jedné firmy požádal o pronájem hodně netradiční plochy pro reklamní účely. Máte-li pocit, že žádná taková skutečně kontroverzní a přitom nová plocha není k dispozici (pokusy "zdobit" plakáty historické budovy už většinu lidí spíše popudí než překvapí), pak se podívejte na fotografii amerického radaru, který by měl stát v Brdech. Chápete?

Nutno přiznat, že představitele oné společnosti jsem příliš nenadchl, takže jsem zatím tento nápad odložil k ledu. Ne každý má pro buzzmarketing pochopení.


6 tlačítek, která spustí rozruch

Mark Hughes ve své knize popisuje šest "tlačítek", které je možno stisknout, abyste si zajistili ten správný rozruch. Jde o věci, které jsou:

  • tabu (sex, lži, záchodkový humor)
  • neobvyklé
  • skandální
  • humorné
  • pozoruhodné
  • tajné (utajovaná i vyzrazená tajemství).

Stop. Autor buzzmarketingu s tím možná nepočítal, ale vsadím se, že polovina lidí hned začne přemýšlet stylem bulváru. Nedělejte to. Kolik skutečného rozruchu takové plátky vyvolají? Všechno jsou to je bouře ve sklenici vody. Vyhněte se proto takovému přístupu, nezískáte tím vůbec nic - maximálně žalobu nějaké druhořadé hvězdičky popmusic, které jste v honbě za senzačním odhalením zašlápli v zahradě kočku.

Věděli jste, že do pěti let od začátku podnikání skončí 77 % podnikatelů, kteří se spoléhají pouze na vlastní vědomosti, ale jen 7 % těch, kteří používají nějaké komplexní know-how? Rozdíl v úspěšnosti je tak zásadní, že je dobré se zajímat, v čem to vlastně je. V PARTNER PLUS takové know-how máme.

Můžeme se místo amerických příkladů, jak jednotlivá tlačítka fungují, rozhlédnout kolem sebe a popřemýšlet, co by se dalo udělat v tuzemských podmínkách.
Tabu? Všimli jste si, jak jsou vrcholoví manažeři opatrní na to, aby se někdo mimo zasvěcené dozvěděl, kolik měsíčně berou? Prodáváte-li drahé oblečení, přimějte je, aby veřejně hovořili o svém platu a přidali informaci, jakou sumu utrácí za vaši značku. Lehké to rozhodně nebude, ale rozruch může stát za to.

Co je neobvyklé? Náš veterinář si zásadně nedopisuje se mnou nebo s manželkou, ale s naší kočkou. Pozvánky na kontrolu i faktury chodí na její jméno. Celostátní rozruch to sice nevzbuzuje, ale možná kdyby chtěl... ( doporučuji také článek Jestliže chcete být úspěšní, nesmíte být nudní)

Pozor na tlačítko skandální. Budete-li chtít vyvolat rozruch za každou cenu, bez ohledu na to, zda skandál má něco společného s vaším produktem, neuspějete. Můžete se projít nazí po Václavském náměstí, ale pokud neprodáváte nudistické zájezdy nebo alespoň depilační strojky, nebude vám to nic platné.

Humor? Určitě zabírá, ale na druhé straně mějte na paměti, že více jak polovina kreativců je přesvědčena, že jejich reklama je humorná - jen si toho lidé ne a ne všimnout. Má-li být buzzmarketing vyjetím z konvenčních kolejí, nemůžete je napodobovat. A už vůbec se nesnažte převzít americký nebo třeba švédský vtip. Nefunguje to.
Skvělým začátkem byl před nějakou dobou známý spot s Bobíkem (ten mačkal i tlačítko "tabu" - že by někomu mohl chutnat vařený pes, to si raději ani nepředstavujeme). Bohužel, portál Centrum nebyl na rozruch připraven a zahodil tím velkou šanci.

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání. Dokonce jak vyniknout nad velkou konkurenci a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby se tradiční podnikatelé zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se


V buzz marketingu se dá využít kde co

Pozoruhodné mohou být věci, kolem nichž chodíme denně a jsou samozřejmé. Tedy alespoň pro nás. Proto o nich - k vlastní škodě - se zákazníky nemluvíme. Před časem jsem na toto téma diskutoval se dvěma prodejci kondenzačních kotlů. Pokládal jsem za velice zajímavé, že takové zařízení dosahuje účinnosti kolem 108%. Jim to zvláštní nepřipadalo, protože to prý zcela odpovídá fyzikálním zákonům. Kdo ze zákazníků se ale bude zabývat fyzikálním zdůvodněním, když jim oznámíte, že zatímco banka jim za každou půjčenou stokorunu dá dvě koruny, kondenzační kotel jim "vrátí" o osm korun více?

Tajemstvím nemusí být jen to, co se někdo snaží udržet pod pokličkou a co se obvykle nachází v deskách s razítkem "Tajné!" Dejte zpočátku několika vybraným lidem exkluzivitu, o níž se na veřejnosti oficiálně nijak nezmíníte a se kterou se ani oni nebudou okázale chlubit. Pak nechte přece jen nějakou informaci uniknout a uvidíte, jak se ostatní vaši zákazníci i nezákazníci začnou pídit po informacích o tom, co nemohou mít - a proč nemohou.  více inspirace vám dodá program PARTNER PLUS.

Pokračování...

  Komentáře: Líbí se vám představa takového rozruchu kolem vás?

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.