Jak z dobré firmy udělat skvělou: Být dobrý nestačí

Jak z dobré firmy udělat skvělou: Být dobrý nestačíPřiznám se, že knihy, které začínají výčtem členů výzkumného týmu a odvolávají se na příklad společností úspěšně obchodovaných na newyorské burze, většinou hned odkládám. Není to - jak se říká - můj šálek čaje. Zajímají mě spíše informace a zkušenosti, které mohou být užitečné menším firmám, a ty se v dílech tohoto zaměření obvykle nevyskytují. U knihy Jima Collinse Jak z dobré firmy udělat skvělou jsem udělal výjimku, ačkoliv jsem hned na první straně narazil na fotografii týmu a ačkoliv v ní rozhodně není řeč o menších podnicích.

Nelituji toho. Publikace má totiž několik nesporných předností, které ji vyvyšují nad obecný průměr, a to i mezi bestsellery. V první řadě je poctivá. V této oblasti není bohužel řídkým jevem snaha po tom, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Tedy aby čtenář - manažer velkého podniku - sice získal informaci, že někde to dělají lépe, ale aby byl na druhé straně mnohokrát ujištěn, že on za to proboha nemůže, to v žádném případě…

"Autor konstatuje, že úspěšné firmy to udělaly právě takto a nezabývá se otázkou, jestli se to čtenáři líbí nebo ne."


Obraz reality

V takových případech je také dobrým zvykem dávat najevo, že na manažerské kultuře není třeba vůbec nic měnit, protože úspěch je přece založen na zvládnutí nových technologií, zavedení videokonferencí a redukování počtu zaměstnanců.
Cílem takových knih je pak obvykle snaha potvrdit status quo a tomu přizpůsobit realitu.

Jim Collins a jeho tým postupují opačně. Na některých místech knihy najdete konstatování, že předpoklady se nepotvrdily. Ba že se dokonce došlo k úplně opačným závěrům. Výzkumníci se také v mnoha případech zamysleli nad vhodností kritérií, u nichž měli pochybnosti, že by nemusely být stoprocentně objektivní. A jestliže některá z nich nepoužili, pak to určitě nebyla ta, která zpochybnila původní představy.

Za druhé zde najdete "obrazy", které na první pohled nevypadají příliš pěkně. Dlouhá léta jsme například dostávali za vzor charismatické manažery, zachránce věhlasných společností. Jim Collins je vykresluje spíše jako sobce, jejichž hlavní cíle byly ryze osobní. A proti nim staví podnikové šéfy působící spíše jako šedivé myši. Tito lidé však přinesli svým firmám mnohem větší užitek, ačkoliv o nich pravděpodobně nikdo z nás neslyšel.

Realita tedy podle Jima Collinse není podobná nablýskaným manažerským limuzínám a kancelářím v horních patrech prosklených mrakodrapů. Mnohem více se podobá obyčejné dílně.

A za třetí jsou poučení, která vyplývají z postupů zkoumaných podniků, drsně jednoduchá a přímočará. Není tu místo pro pozlátko a iluze. Autor konstatuje, že úspěšné firmy to udělaly právě takto a nezabývá se otázkou, jestli se to čtenáři líbí nebo ne.

žárovkaAktivní prodej je tím nejspolehlivějším způsobem, jak zvýšit tržby (už se mi podařilo i navýšení o 100 %). A funguje vždy a všude, ve všech oborech. Není to tak obtížné, jak by se mohlo zdát, protože aktivní prodej je pro tradičního obchodníka tím nejpřirozenějším prostředím. Přečtěte si o tom více


Být dobrý nestačí

Oč tedy v knize jde. Jim Collins se podílel na sepsání bestselleru Built to Last (Firmy, které přetrvají). Třebaže se za tuto knihu dočkal zaslouženého uznání, někteří čtenáři namítali, že příklady uvedené v ní jsou tak trochu výjimkami. "Firmy, o kterých píšete, byly z větší části vždycky skvělé," říkali. "Nikdy se nemusely změnit z dobrých na skvělé."

Jako odpověď tedy vznikla kniha Good to Great (Jak z dobré firmy udělat skvělou). Výzkumný tým v čele s Jimem Collinsem se tentokrát zaměřil na podniky, které udělaly skok ke skvělým výsledkům a tuto úroveň si pak udržely po dobu nejméně patnácti let. U některých z nich je ovšem označení "dobrá firma" eufemismem, protože se potácely na pokraji úpadku. Právě proto může být cesta, jak se z tohoto stavu dostaly, v dnešní krizové době zajímavou inspirací. (i když mezi příklady najdeme také společnost, kterou právě krize smetla).  Další informace získáte i z knihy Zamrzlá produktivita.

Porovnáním postupů firem zařazených do této studie došel tým k vytýčení třech základních fází, z nichž se proces nárůstu skládá:

  • Disciplinovaní lidé
  • Disciplinované myšlení
  • Disciplinované jednání

Jak si za chvíli ukážeme, každá z nich obsahuje dva podstatné faktory, zásadně ovlivňující úspěšnost v jednotlivých etapách.

  Komentáře: Může se malý podnikatel poučit od velkých firem?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.