Kniha Konec reklamy, jak jsme ji dosud znali - proč si ji přečíst 2

Kniha Konec reklamy, jak jsme ji dosud znali - proč si ji přečíst 2Ne vždy se podaří celý jeden obor charakterizovat tak pěkně jediným příběhem, jako to učinil Zyman s reklamou. Ten příběh, o kterém je řeč, všichni známe. Párek podvodníků se dostal do země, jejíž vladař toužil po neobyčejných šatech. Mazaní šejdíři ho přesvědčili, že mu ušijí takové šaty, jaké nemá nikdo na světě. A co více - bude je moci vidět jen ten, kdo je dostatečně chytrý. Hlupáci nebudou samozřejmě vidět nic. Podvodníci ale sebrali zálohu i drahé látky, které dostali, a zmizeli dříve, než císař vyšel nahý do ulic.


Tajemná komnata pro vyvolené

Zyman k tomu říká: "Totéž se po celá desetiletí děje v odvětví reklamy. Reklamní agentury a jejich vedoucí představitelé vábí firmy svými sliby, že pro ně připraví reklamní kampaně, jaké ještě svět nespatřil. Shrábnou tučné honoráře a kdykoli se jich někdo zeptá, co to vlastně dělají, tito 'kreativci' se urazí a odpovídají v podstatě stejně jako ti výtečníci, kteří podvedli císaře: 'Reklama je umění a pochopit ji mohou pouze umělci a tvořiví lidé. Tomu, co děláme, hlupáci rozumět nemohou.'"

"Pokud jde o reklamu, myslím, že tím malým dítětem jsem já, když vykřikuji, že zadavatelé reklamy jsou v podstatě do naha odíráni reklamními agenturami…"

Něco nám tady schází - ano, samozřejmě, to dítě, které nakonec vykřikne, že císař je nahý. Zyman v tom má jasno (upozorňoval jsem už, že svoji reklamní minulost nezapře): "Pokud jde o reklamu, myslím, že tím malým dítětem jsem já, když vykřikuji, že zadavatelé reklamy jsou v podstatě do naha odíráni reklamními agenturami…" ( přečtěte si také článek Chyba v reklamě může ohrozit i samotnou vaši existenci).

Pokud byste ovšem čekali, že "malé dítě" okamžitě prohlásí reklamu za nehodnou, nevhodnou a vůbec špatnou a odsoudí ji na smetiště dějin, nedočkáte se. Reklama dokáže prodávat, říká Zyman, a ukazuje to na příkladu několika firem, které výdaje na reklamu omezily - třeba známého WorldComu (jistě si pamatujete, jak dopadl), nebo Buy.com, jemuž se tržby okamžitě propadly o třicet procent. Jen je třeba vědět, jak na to.

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání. Dokonce jak vyniknout nad velkou konkurenci a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby se tradiční podnikatelé zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se


Konec staré reklamy

Zyman tedy navrhuje, abychom se nejdříve podívali, co funguje a co nefunguje, co je účinné a co ne, a ukazuje to na dalších příkladech. Některé z vás vám možná něco připomenou: "Myslete jinak" společnosti Apple, maskot firmy Pets.com, kachna AFLAC… V každém případě se změnily podmínky na trhu a měla by se tedy změnit i pravidla. Například namísto "Nejdůležitější je povědomí o značce" by mělo vládnout "Povědomí o značce je bezvýznamné, a tak komunikujte, komunikujte a zase komunikujte". Přiznám se, že mě osobně se tato konkrétní změna velice líbí a myslím si, že zaujme soustu lidí, kteří už také mají po krk zbožňování značek ve všech našich marketingových časopisech. Ale i s ostatními novými pravidly - pokud nejste ti postižení kreativci - lze jistě souhlasit ( o jiném přístupu k marketingu si přečtěte i v knize Intuitivní marketing pro 21. století).

Zdá se mi, že v průběhu knihy Zyman své svaté rebelantské nadšení trochu tlumí, takže na konci knihy najdete pár zcela konvenčních názorů na sponzoring nebo publicitu v médiích. Ale to je věc vkusu a jistě to nic nemění na skutečnosti, že tato kniha skutečně za přečtení stojí. A doporučil bych ji především zadavatelům reklamy, aby jednou neprocitli nazí na hlavní ulici.

  Komentáře: Je v tom internetová reklama jiná?

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.