Myslete jinak: Starý marketing se přežil

Myslete nekonvenčně: Starý marketing se přežil"Sláva všem bláznům, podivínům, rebelům, vzbouřencům a paličákům - sláva lidem, kteří vidí věci jinak. Kašlou na předpisy a nemají respekt před stávajícím stavem. Můžeme je citovat, můžeme jim odporovat, můžeme je oslavovat nebo pomlouvat, jen ignorovat je nemůžeme, protože mění svět a ženou lidstvo kupředu. Zatímco někteří je mají za blázny, my je považujeme za génie. Neboť lidé, kteří jsou dostatečně praštění na to, aby věřili, že mohou změnit svět, to jednoho dne udělají."

Tímto vyznáním z reklamy společnosti Apple Computer začíná kniha Anji Försterové a Petera Kreuze Nekonvenční myšlení s podtitulem "17 pravidel pro vítězství v byznysu" (vydalo nakladatelství GRADA v roce 2007). Jak upozorňují sami autoři, není to publikace pro fňukaly, kteří mají pocit, že budoucnost je něco, co nás postihne. Naopak vítáni jsou čtenáři aktivní, přesvědčení, že i oni se podílejí na proměnách světa - a jsou za to ochotni zaplatit i ztrátou zavedených jistot.

"Starý marketing se přežil, nefunguje a místo aby přinášel nové hodnoty, stává se přítěží."

Inspirujme se nyní touto knihou a podívejme se, jak nám může nekonvenční myšlení v marketingu pomoci k úspěchu podnikání.


Jiný marketing

Anja Försterová a Peter Kreuz nejsou jediní, kdo upozorňuje, že starý marketing se přežil, nefunguje a místo aby přinášel nové hodnoty, stává se přítěží. Jejich recepty jsou však bezesporu svébytné, zajímavé a užitečné.

Kniha je rozdělena na čtyři kapitoly, věnující se strategii, trhům, produktům a cenám. Tím ovšem podobnost s konvečními učebnicemi, jako je třeba ta Kotlerova, končí. Hlavní zásadou je totiž výzva "Dělejte to jinak!" Ať se podíváte kam chcete, vždy je zřejmé, že průměrnost nevyhrává - nikdy! Průměrní se drží nad vodou proto, že mají (ještě) dost peněz nebo málo konkurence, ale jsou to výhody dočasné. Kdo chce ve věku hyperkonkurence vydělávat a přežít, nemůže splývat s davem. Problém je ovšem v tom, že náš svět - zejména Evropa - se jen pomalu probouzí ze snu o velkých a ještě větších jistotách. Nelze se divit, že obyčejný člověk by měl rád zaručené příjmy, práci a životní úroveň. Ale u podnikatelů je takový postoj na pováženou. Není přece možné dosahovat úspěchů bez rizika. Albert Einstein kdysi řekl, že existuje jen jedna cesta, jak neudělat chybu: nemít žádné nápady. A právě touto pochybnou cestou se vydaly mnohé firmy - ve jménu jistoty si zakazují jakékoliv nové nápady. A aby se to kompenzovalo, vyhazují nesmyslně velké sumy peněz za "kreativní" reklamu.

Nechme tedy tyto dinosaury jejich osudu (což je velmi pravděpodobně vyhynutí) a položme si otázku, co je pro konkurenceschopnost důležité. Předhánět se v akcích, snižování cen, ve velkoleposti reklamy? Máme-li myslet jinak, pak to asi nebudou tyto konvenční nástroje, o kterých si jen namlouváme, že ještě fungují. Je tu jiná možnost: soupeřit v imaginaci, inspiraci, originalitě a iniciativě. A co je zajímavé, záleží také na postojích (a nemohu v tom nevidět jistý styčný bod s intuitivním marketingem. Změna myšlení a přístupu k marketingu je tedy založená na naladění každého jednotlivce i firem jako celku. Nemusím připomínat, že toho daleko snáze dosáhne menší společnost či podnikatel, než globální kolos.

A ještě jednu zásadu je nutné si uvědomit: změny už nejsou to, co jsme nazývali reengineeringem a co čas od času převrátilo firmu vzhůru nohama. Ačkoliv jsou neméně významné, odehrávají se neustále. Nejsou už destruktivním zemětřesením, ale neustávající proměnou (v čemž se s autory určitě shodnu - viz kniha Řízení změn. Chcete-li tedy uspět, zbavte se představy, že je možné zachovat dřívější každodenní neměnnou jistotu. Bylo to pěkné, bylo to možná fajn, ale bylo to - a dnes už není.

Už téměř 3.000 obchodníků v ČR používá věrnostní program Cashback World, ale ne každý ho má se všemi výhodami v balíčku programu PARTNER PLUS. Vy ho můžete mít komplet s veškerou podporou, kterou v programu nabízíme. Přesvědčte se, že se to vyplatí.


Strategie

Jiné myšlení v podnikání není zjišťováním současného stavu (a bědováním nad ním). V roce 1907 se potopil poslední obchodní sedmistěžník Thomas W. Lawson, jakási zarputilá vzpoura proti parníkům. Dodnes ale - jak upozorňují autoři knihy - proplouvá vodami ekonomiky. Mnozí manažeři věří, že čas lze zastavit a minulost prodloužit do nekonečna.

Lawsonova nemoc propuká vždy, když jsou manažeři kvůli pohodlnosti hluší a slepí k novým nápadům. Čím lepší má firma současnou pozici, tím náchylnější je k této chorobě a tím usilovněji se snaží zastavit čas. Samozřejmě marně ( viz také článek Maličkosti, které vás připravují o tržby).

"Vždy se najde někdo, komu se nechce z vyhřátého doupěte a proto udělá vše pro to, aby vás umlčel a zbavil se vás."

Viditelným efektem takového stavu je >zvýšené utrácení. Manažeři se snaží podplatit trhy, zákazníky a konec konců i hodiny, aby se proboha zastavili a ještě chvíli je nechali tak pohodlně a krásně vydělávat.

Připravte se proto na to, že jiné myšlení bude mít své odpůrce - a nebude jich málo. Vždy se najde někdo, komu se nechce z vyhřátého doupěte a proto udělá vše pro to, aby vás umlčel a zbavil se vás. On má totiž jistotu, že se něco povedlo - i když už je to dávno. Vy máte jen vizi lepších zítřků. Je-li to tedy váš nadřízený, není vaše pozice záviděníhodná.

Běžným projevem setrvávání na místě je provozní slepota. Můžete jí propadnout i vy, ačkoliv si uvědomujete, že je třeba se pohnout dále. Nesbírejte proto inspiraci jen ve svém oboru, poohlédněte se za jeho hranicemi. A když už se díváte, co se děje na vašem "dvorku" - tedy i u konkurence - nevysmívejte se podivným a bláznivým nápadům. Možná jsou právě ony zárodkem příštího úspěchu a vám zbudou oči pro pláč. Nepřidávejte se k těm křiklounům, kteří vždy dobře vědí, že se to nepovede. Pravděpodobně jen obhajují svá teplá místa na trhu a jediným jejich zájem je, aby se nic neměnilo. Když Ted Turner oznámil svůj nápad zřídit čtyřiadvacetihodinový zpravodajský kanál, dostalo se mu od ostatních stanic posměchu. CNN byla přezdívána "Chicken Noodle Network". A kdo měl pravdu?

žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první samoobslužnou příručku zdarma.


Musíte vystřelit první

Gary Hamel, odborník na strategii a profesor na londýnské Business School říká: "Někde venku existuje kulka, na níž stojí jméno vaší firmy. Někde venku je konkurent, ještě nenarozený a neznámý, který se postará o to, aby vaše strategie zastarala. Nemůžete se té kulce vyhnout. Musíte vystřelit první."

I když tedy přijdete se skvělou strategií, musíte se starat, co bude dál, až bude mít za sebou rok, dva, pět let. S čím zajímavým a originálním přijdete potom? A nejde jen o to, že vaše postupy zastarávají. Mění se i chování zákazníků. "Dejte mi pokoj s tradicemi," říká dnes většina z nich. Typickým příkladem mohou být banky. Dříve jsme byli věrnými klienty jedné z nich po celý život, dnes - díky přímému bankovnictví - je nám docela jedno, jak se ten náš ústav jmenuje a jestli ho změníme třikrát za rok. Už nás vůbec nezajímají mramorem obložené a pozlacené haly, na koho by asi měly dělat dojem, když se mnohem častěji setkáváme s internetovými stránkami?

Ale zákazník určitě ocení, když se banka začne chovat jinak. Umpqua Bank z amerického státu Oregonu vsadila na méně high-tech a více osobního přístupu. Její pobočky připomínají spíše byty nebo kavárny než peněžní ústav. Podobně se chová i Washington Mutual, jedna z nejúspěšnějších bank pro privátní zákazníky. Světe div se - kdysi samou vážností sešněrované ústavy sázejí na emoce. A to ne v reklamě, ale v samotné strategii!

žárovkaCo se děje v hlavě vašich zákazníků? Na co myslí a podle čeho se při nákupu rozhodují? To by chtěl jistě vědět každý podnikatel. A co když není zase tak těžké zjistit, jak zákazníci přemýšlejí? Dokonce si to můžete ověřit sami s pomocí jedné z mých samoobslužných příruček. Získejte ji!


Myslete jinak a hledejte dobré nápady

Podívejme se také na dopravu. Od vzletu prvního letadla nás letecké společnosti přesvědčovaly, že máme nárok na více pohodlí - za více peněz. Pak se našli lidé, kteří se dokázali podívat přes hranice území (je možné, že chodili nakupovat do diskontních prodejen) a zčista jasna se zeptali zákazníků: Kdo chce jen letět? ( můžete si přečíst i v knize Intuitivní marketing pro 21. století).
Nízkonákladovými leteckými linkami to začalo a boom pokračuje: lodě, autobusy, půjčovny aut, hotely…

A nebo taková zpovědnice v kostele. Dovedete si představit stabilnější a pevnější kus nábytku? Přesto se německá katolická charitativní organizace "Církev v nouzi" rozhodla provozovat zpovědnici mobilní. S upraveným kempinkovým Volkswagenem vyjíždí farář pravidelně na "zpovědní turné".

  Komentáře: Myslíte jinak?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.