Podnikatelská vize: K čemu to je?

Podnikatelská vize: K čemu to je?James E. Burke, který stál dlouhá léta v čele společnosti Johnson & Johnson, trávil více jak čtyřicet procent svého vzácného času tím, že znovu a znovu vysvětloval lidem podnikovou vizi. Myslíte si, že by to dělal, kdyby vize k ničemu nebyla? Ani náhodou! Postavte se do čela nadnárodní firmy a uvidíte, jak moc se budete muset rozmýšlet, co dělat se svým časem, aby vám zbyl na skutečně důležité věci. Vize tedy evidentně musí být důležitá. Ale v čem?

Znám sice pár lidí, kteří jezdí na výlety jen tak, bez cíle - ono se uvidí - ale většina si přece jenom svůj cíl plánuje:
"Pojedeme na Karlštejn."
"Fajn. A proč?"
"Protože je tam nádherná kaple svatého Kříže. Ta ti má takový strop…"

"Žádná procenta nikoho nenadchnou natolik, aby chtěl někam dojít."

Představte si ovšem, že by rozhovor o cíli výletu vypadal takto:
"Pojedeme někam, kde je hezky."
"Kde je hezky?"
"Kde je o deset procent lépe, než bylo minulou neděli."


Podnikatelská vize není plán

Jak sami vidíte, vize není totéž co plán. Žádná procenta nikoho nenadchnou natolik, aby chtěl někam dojít. Líbil by se vám cíl výletu stanovený tak, že ujdete sto kilometrů? Nebo sto deset, ať máte co slavit?

Ačkoliv se tedy vize dá charakterizovat zcela prozaicky jako "popis stavu, kterého byste chtěli dosáhnout", a to dejme tomu za pět let, je to přece jenom více poezie, či - jak jsem poznamenal na začátku - barevný obraz. Nikoliv tedy soupiska barev a účet za plátno ( viz e-book Výtah k úspěchu).


Vize je obraz stavu, kterého byste chtěli dosáhnout

Vizi je proto třeba malovat. Představte si, že je možná jediným důvodem, proč budete vy a všichni vaši pracovníci či kolegové vůbec něco aktivně dělat. Jak by mělo vypadat to, co vás k tomu přiměje, co vás nadchne, co vám nevymizí z paměti během příštích tří dnů? Víte, jak vypadá Mona Lisa? Jistě. Co se vám vybaví, když se řekne Vincent van Gogh? Samozřejmě nějaká ta slunečnice. A jak vypadá pětiprocentní zvýšení tržeb?

Chcete-li tedy vytvořit vizi, popisujte barvitě, jak vypadá vaše firma za - dejme tomu - pět let. Nemluvte řečí techniků a ekonomů, protože to si nikdo představit nedovede. Naše mysl pracuje především s obrazy. Když vám podrobně popíši krásný dům, který si chci postavit, dokáže si ho představit každý. Když vám řeknu, že chci dům za pět milionů, co uvidíte? Většinou nic.

Vize má tu moc, že táhne lidi, aniž by to cítili jako nějakou nepříjemnost. V kurzu "Intuitivní cesta k úspěchu" dávám někomu za úkol dotlačit ke mně přes stůl tkaničku. Ačkoliv je deska stolu hladká, nikomu se to nepodaří. Samozřejmě, tkanička se kroutí a to je ten důvod, proč to nejde. Pak ale vezmu tkaničku za druhý konec a lehce ji přetáhnu k sobě. Stejné je to s vizí a lidmi. Stojíte-li nad nimi s bičem (třeba i v podobě plnění plánu), budou se kroutit ze všech sil a daleko se nedostanete. Vize je ale potáhne za sebou. Nevěříte? ( čtěte také v knize Intuitivní marketing pro 21. století).

žárovka"Ze všech smutných slov jazyka či pera nejsmutnější jsou: Mohlo to být!" napsal básník John Greenleaf Whittier. Usilujte o to, aby to nebyla i vaše slova, až budete hodnotit svůj život. Dobré příležitosti se nenabízejí věčně a na každém rohu. Tato vám může změnit život, stačí po ní sáhnout.


Vize má moc táhnout lidi

Na vojně jsem dostal na povel nejhorší četu z celých kasáren (a že to byla kasárna pořádně velká!). Kolegové mi doporučovali zvolit buď naprostou apatii, nebo péči psychiatrického ústavu. Protože se mi ani jedno z toho nelíbilo, nejdříve jsem se zajímal, proč jsou vlastně právě tito vojáci nejhorší. Byl to takový začarovaný kruh - protože byli špatní, nedostávali žádné vycházky a "opušťáky", a protože nic nedostávali, o nic se nesnažili.

Vytyčil jsem tedy vizi: "Každý týden vycházka a jednou měsíčně domů." A protože první reakcí byla samozřejmě nedůvěra, pustil jsem se do toho se svými vojáky také a dělal všechno, co dělali oni, i když jsem nemusel. Času tráveného společně jsem využil k tomu, že jsem znovu a znovu popisoval, jak to bude krásné, být každou chvíli za kasárenskou zdí…

Sám jsem tomu nemohl uvěřit, když byla po půl roce moje četa vyhlášena nejlepší jednotkou útvaru. Ještě více nad tím kroutili hlavou vojáci z povolání, protože ti uměli jen řízně a stručně velet.

Povšimněte si, že žádná vize vám automaticky nepřinese efektní výsledek. Je nutno znovu a znovu o ní mluvit, jak se dnes říká, "komunikovat ji". James Burke dobře věděl, co dělá, když právě tomuto úkolu věnoval skoro polovinu svého cenného času (také v článku  také v článku Co dokáže vize).

Ukázka z knihy "Od poslání ke strategii - postavte firmu na pevné základy".

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.