Velké firmy vznikají z velkých vizí

Velké vize vytvářejí velké firmy„Chcete prodávat do konce svého života sladkou vodu? Nebo chcete pracovat se mnou a pomoct mi změnit svět?“ zeptal se Steve Jobs, když přesvědčoval Johna Sculleyho z Pepsi-Coly, aby nastoupil do vedení firmy Apple. Jeff Bezos, zakladatel Amazon.com, se zase pevně rozhodl (prý v autě cestou do Texasu) vybudovat největší knihkupectví světa. „Chceme pro svět udělat velké věci,“ řekli v roce 2004 Sergej Brin a Larry Page ze společnosti Google. Co mají tito lidé a jejich firmy společného?

Můžeme si všimnout, že v žebříčku největších a nejvýznamnějších firem se nachází dost společností, které vznikly poměrně nedávno a z nuly. V roce 2013 ho vedla firma Apple, Google byl na třetím místě. Je jisté, že bychom si z toho měli vzít nějaké poučení. Jenže jaké?

V první řadě je příjemné zjištění, že na úspěch a velikost nemusíte čekat několik generací. Můžete je mít brzy. Tím spíše, že kvůli tomu většinou není třeba budovat nákladné tovární haly, protože příležitostí v oblasti nehmotných služeb je mnohem více, než v klasickém průmyslu, kde navíc kralují zavedené firmy.

"Čím větší vize, tím větší úspěch a firma."


Velké vize

Ale hlavním faktorem, na který vás chci upozornit, je silná vize. Když ty příklady uvádím na seminářích, lidé mi říkají: „To mluvíte jen o úspěšných. Kolik je neúspěšných?“ Určitě i některé firmy, které naopak propadly a zmizely ze světa, měly svoji vizi. To je pravda. Na druhé straně neznám úspěšného podnikatele, který by vizi neměl ( viz také článek Co mají společného Tomáš Baťa a Steve Jobs?).

Navíc se tu ukazuje jakási úměra: Čím větší vize, tím větší úspěch a firma. Řekl bych, že to má co dělat s vírou a pevným vnitřním přesvědčením. Jestliže prohlásíte, že změníte svět, pak jste buď mluvkové, nebo tomu pevně věříte. Síto se samozřejmě projeví a na konci stojí lidé, kteří ani na chvíli nezapochybovali, že se jim to opravdu povede.

Chci tím říci, že na vizi nemůžete jít stylem „Propána, tak já nemám vizi! To musím rychle nějakou vytvořit.“ Vizi nemůžete vyrobit jako reklamu, nebo si ji dokonce nechat udělat na klíč. Je pevně spojena s vámi. Dokonce i teď ji máte v sobě. Jestliže o ní nevíte, tak jen proto, že jste ji zatím nepotřebovali a nehledali.

žárovka"Ze všech smutných slov jazyka či pera nejsmutnější jsou: Mohlo to být!" napsal básník John Greenleaf Whittier. Usilujme o to, abychom je jednou s hořkostí nemuseli vyslovit, až budeme zpětně hodnotit svůj život. Dobré příležitosti se nenabízejí věčně a na každém rohu. A jednou z nich je určitě Škola milionářů. Zjistěte o ní více


Každý nevybuduje velkou světovou firmu

Proto také každý nevybuduje světovou firmu. Někdo ve svém nitru touží být dobrým instalatérem, kterého budou mít lidé kolem rádi. Jeho firma je malá, ale on je s ní spokojen. Kdyby si teď stanovil vizi, že chce dobýt svět, neuspěl by. Jeho osobnost by se tomu vzpírala. Šlo by o rozhodnutí vnější, papírové, které neoslovuje podstatu a nejniternější přání.

Nenabádám vás proto „vytvořte si vizi“, ale najděte ji. Pátrejte a přemýšlejte, co je pro vás důležité. Buďte k sobě upřímní a pravdiví, nenechte se ovlivnit cizími vzory. Sergej Brin ani Larry Page za vás podnikat nebudou. Mohou být, spolu s dalšími úspěšnými podnikateli, příkladem a důkazem, že vize funguje. Ale jaká bude, to záleží jen na vás. I malá vize je však lepší než žádná ( seznamte se s vizí Školy milionářů).

  Komentáře: Toužíte mít velkou firmu? Nebo alespoň větší firmu?

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.