Vyluxusované mozky

Vyluxusované mozkyPodléháme marketingovému a reklamnímu vábení, všemožným trikům a úskokům, které firmy a jejich marketéři používají, natolik, že nakupujeme a nakupujeme, jako bychom byli zbaveni soudnosti, omámeni a doslova "pod vlivem" - závislí na produktech a na značkách, jako bychom snad měli naprosto "vyluxusované" mozky?
Nejspíš ano, alespoň mnozí z nás, jak přesvědčivě dokazuje Martin Lindstrom, sám zkušený marketingový praktik, poradce významných světových firem, a stále častěji i zastánce zájmů nakupujících spotřebitelů, ve své knize Vyluxusované mozky, jejíž české vydání s podtitulem Triky, které používají firmy, aby nás přiměly k nákupu připravilo nakladatelství Management Press.

Cílem Lindstromovy nejnovější knihy Vyluxusované mozky je otevřít nám oči, abychom prohlédli všechny způsoby, jimiž jsme jako spotřebitelé manipulováni, a pomoci nám tak přijímat poučenější rozhodnutí, zač utratíme své peníze. (Ale nemůžeme předpokládat, že poučení v knize budou hledat i naše firmy a manažeři jejich marketingových a reklamních oddělení, aby se dozvěděli, jak to dělají kolegové v předních světových firmách, a poznali některá z nejpřísněji střežených tajemství marketingového světa?)

Kniha vychází s předmluvou Morgana Spurlocka, režiséra a protagonisty filmů Super Size Me a Greatest Movie Ever Sold.

Víte, že... Ročně skončí více jak 1.000 malých prodejen a hospod? Většinou proto, že nestačí na větší konkurenci. Přitom návody, jak se takové velké konkurenci ubránit, existují a fungují. Je škoda se vzdávat, když to není nutné.


Tajné triky marketérů

Marketingový vizionář Martin Lindstrom se úspěšně pohyboval v předních frontových liniích válek produktových značek více než dvacet let.

Ve své nejnovější knize Vyluxusované mozky ovšem zaměřuje pozornost do vlastních řad, aby podal zasvěcený pohled dovnitř odvětví a aby poukázal na psychologické triky a pasti, kterých dnešní korporace využívají, aby nás přiměly k nákupu. Účelem jeho knihy je otevřít nám oči, abychom prohlédli všechny způsoby, jimiž jsme jako spotřebitelé manipulováni a klamáni, a pomoci nám tak nepodléhat reklamnímu vábení a přijímat rozumnější, poučenější rozhodnutí, zač utratíme své peníze.

Na základě důkladné znalosti prostředí a postupů největších a nejziskovějších firem i praxe marketingových a reklamních agentur a rovněž s využitím výsledků vlastních výzkumů Lindstrom v knize odhaluje některá z nejpřísněji střežených tajemství marketingového světa.

Víte, že... Víc jak 50 % zákazníků se při nakupování nudí? Jsou to obvykle právě ti, kteří mohou nadprůměrně utrácet. Kdo chce získat jejich peníze, musí nabídnout víc, než jen dobré zboží za nízké ceny.


Marketing založený na vytváření závislosti

Uvádí podrobnosti o tom, jak marketéři a zadavatelé reklamy cílí na děti, a to již ve znepokojivě nízkém věku - či naplno řečeno, atakují je již v lůně mateřském, jak záměrně rozdmýchávají paniku a paranoiu a využívají našich přirozených obav z nákaz, nemocí, kontaminovaných potravin i extrémních projevů počasí. Odkrývá a podrobně popisuje, jak marketéři k ovlivňování našich nákupních zvyklostí využívají fenoménu nostalgie, tlaku okolí, vlivu celebrit i naší touhy po zdraví a po štěstí - aby roznítili a upevnili naši oddanost značkám, a dokonce i naši závislost na nich a na jejich nakupování.

Odhaluje, že výrobci (nejen) některých kosmetických produktů upravují jejich složení tak, aby působily návykově, i to, jak firmy tajně shromažďují a vytěžují naše digitální data, aby se dostaly k těm nejintimnějším podrobnostem našeho osobního života, a jak těchto informací využívají, aby na nás zacílily reklamní sdělení a nabídky šité na míru našemu psychologickému profilu.

A co firmám prozradilo snímkování mozkové činnosti heterosexuálních mužů s využitím funkční magnetické rezonance, kterým byly předkládány reklamní materiály zobrazující téměř nahé muže? Na co že přitom mysleli? A jak toho firmy využívají při brandingu některých produktů?
A jaká zjištění přinesl autorův velký, nákladný a poněkud riskantní experiment o síle a přesvědčivosti marketingu využívajícího osobních doporučení?

 


Nastavte si podnikání