Co dělají intuitivní podnikatelé pro to, aby se zákazníci cítili v prodejně jako doma

 

Proč se vlastně lidé v některých prodejnách cítí dobře a v jiných ne, ačkoliv se zde prodává to samé zboží? Na první pohled se nám těžko hledá nějaký rozumný argument. Ale to je právě ta chyba - v rozumovém přístupu příčiny nenajdete. Je třeba se podívat do oblasti emocí a pudů.

 
Postarejte se, aby se zákazníci cítili v prodejně jako doma a zvýšíte tak prodej
 
Ačkoliv se už nějaký ten čas považujeme za civilizované tvory a i muži dnes často věnují větší pozornost depilaci než objemu bicepsu, přesto v nás stále dřímá pračlověk, očekávající za každým rohem medvěda či nepřítele.

"Všichni lidé mají v genech zabudovaná velmi citlivá čidla."

Spoustu bariér tedy můžete nastavět a udržovat jednoduše proto, že s těmito dávnými pudy nepočítáte. Jak říká německý poradce Lothar Seiwert (a já s ním vřele souhlasím), za vším hledejte medvěda. Konec konců mu na severní Moravě staví nadchod nad silnicí (medvědovi, ne Seiwertovi) za hezkých pár milionů, takže role medvědů není jistě bezvýznamná.

Příručka Vylepšete si prodejnu od Miloše Tomana


Kdy se zákazník cítí v prodejně dobře

Zákazník - a především muž, který má obranné reflexy více vyvinuté - v první řadě nerad vchází na neznámé území. Kdo ví, co ho tam čeká! A když už tam vejít musí (třeba proto, že se tam nachází něco k snědku), dává přednost prodejnám, do nichž je vidět. Zcela logicky - kdyby uvnitř něco hrozilo, včas si toho všimne. Pokud si nyní říkáte, že vás osobně nic takového při vstupu do obchodu nenapadá, připomínám znovu, že nejde o vědomé reakce. Děje se to v nás, aniž bychom si cokoliv uvědomovali, ale řídíme se tím - za ty tisíce let se nám to vždy osvědčilo ( přečtěte si i v článku Instinktivní marketing: důležité je správně zamířit).

"Maličkosti, které se projeví v prvních pěti sekundách, jsou velmi důležité," říká marketingový odborník David Freemantle. "Všichni lidé mají v genech zabudovaná velmi citlivá čidla. Ta jsou nezbytná pro odlišení přátel od nepřátel, jakož i pro rozlišení mezi bezpečnými příležitostmi a nebezpečnými situacemi. Bez nich jsme zranitelní a vystavujeme se nepřiměřenému riziku."

Připomínám, že obranné instinkty se projevují podvědomě, takže si je ani neuvědomujeme, ale automaticky podle nich jednáme. Říkám to proto, že někteří obchodníci namítají: "Ale vždyť já nic takového nepociťuji a nepřemýšlím o tom."


Co s intuitivním marketingem udělat pro pocit bezpečí

Pro zvýšení pocitu bezpečí a tedy i pro zvýšení svých tržeb můžete podniknout následujíc kroky.

Za prvé: Zajistěte, aby bylo do prodejny zvenku vidět. Přinejmenším prosklenými dveřmi, ale lépe výlohou nebo okny. Z hlediska instinktů ukazujete zákazníkovi, že mu uvnitř nehrozí nebezpečí a může bez obav vstoupit.

Za druhé: Podobně také zajistěte, aby kolemjdoucí zákazníci viděli, že uvnitř jsou nakupující. Instinkty říkají, že kde jsou další lidé, tam je bezpečno. Překážkou jsou hlavně málo osvětlené prodejny, nebo regály bránící v pohledu dovnitř.

Za třetí: Veďte prodavače, aby se usmívali, nebo alespoň tvářili přívětivě. Zamračený výraz vnímá zákazník instinktivně jako projev nepřátelství a tedy nebezpečí.

Na potřebu bezpečí také negativně působí stísněné prostory, nestabilní vybavení, zanedbaný interiér a další faktory.

V knize Intuitivní marketing píšu, že dobrý podnikatel se podobá reklamě, kde unavený muž přijde domů, posadí se do pohodlného křesla a manželka mu přinese šálek kávy. Měl by být křeslem, manželkou i kávou, tedy tím, co dělá domov útulným. Protože cítit se jako doma, to je pro věrnost zákazníků velmi důležité.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu