Aktivní prodej: Dejte zákazníkům zážitek, budou se kvůli němu vracet znovu a znovu

 

Několikrát ročně nasajeme zamyšleně vzduch a začneme se zajímat, jestli rostou. Řeč je samozřejmě o houbách. Dokonce se říká, že Slované mají citlivost na jejich vůni v genech. Ať je to jak chce, pro mnohé z nás je představa hříbku vykukujícího z mechu neodolatelná. Ale všimli jste si někdy, že houbařské výpravy tak trochu připomínají nákup v samoobsluze?

 
Aktivní prodej intuitivního marketingu: Je to na houby!
 
Zaparkujete před lesem, vezmete si košík a vydáte se mezi stromy. Jen vás naštěstí při návratu nečeká pokladna, kde by vám úlovek zkasírovali. Dobrá, to všichni známe. Ale jak nám to může pomoci v obchodě? Když si uvědomíme, co nás vlastně na houbaření baví, tak hodně.

"Nebylo by pěkné, kdyby takto přemýšlel i váš zákazník?"

Znáte někoho, kdo by uvítal, kdyby houby našel na kraji lesa v regálech, pěkně usušené v pytlících nebo uložené zavařovačkách? Či v plastových přepravkách, jen vzít a jet domů? Asi ne. Protože houbaření, to jsou někdy i hodiny strávené v lese a radost z úlovku. I povzdechnutí nad prázdným košíkem, kdy si slibujeme, že zítra to bude lepší. Nebylo by pěkné, kdyby takto přemýšlel i váš zákazník?

Kdyby tedy považoval nákup ve vaší prodejně za vzrušující zážitek, kdy může objevit nečekaný úlovek? Kdyby se kvůli tomu pocitu vracel znovu a znovu? Určitě ano. Protože o tom, kam se dnes, zítra i možná po celý rok vypraví na nákupy, dnes už nerozhoduje zboží a jeho ceny, protože to mají všichni už skoro stejné. Rozhodují emoce.

Buďte v obraze. Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu!


Tři faktory, které pozdvihnou nákup na vyšší úroveň

Jak toho dosáhnout? Na chování zákazníků mají vliv tři důležité faktory, které jsou spojeny s emocemi. Jestliže je využijete, navýšíte nejen tržby, ale i věrnost nakupujících. Nehledě na šíření osobního doporučení, zejména na sociálních sítích. Takříkajíc zabijete tři mouchy jednou ranou.

Prvním faktorem je překvapení. Kdyby v lese houby stály v řadě, nebavilo by nás to. Potřebujeme je najít. V prodejně s vyrovnanými regály je to trochu problém. Ale můžete si pomoci dvěma způsoby. Jednak tu strohou dispozici nějak narušit ( viz Jak to dělá Penny Market), jednak nakupujícím poskytnout možnost se "přehrabávat". Koše ze zbožím ve výprodeji či označené "všechno za 50" jsou oblíbené. Nejen kvůli ceně.

Jednomu významnému prodejci nádobí jsem doporučil, aby nějaké takové koše s drobným zboží v prodejně umístili. Mají je totiž až moc uspořádané. Ale zalekli se toho. Neříkám, že mají špatné prodejní výsledky, ale mohli by mít ještě lepší.

Druhým faktorem je inspirace. Uvádí se, že více jak 80 % nákupních rozhodnutí se uskuteční až v prodejně. Jenže to neznamená, že zákazník nakoupí o osmdesát procent víc, než původně chtěl. Možná vůbec ne, když ho nic neosloví. Vhodným uspořádáním zboží (například druhotné vystavení), návody (třeba recepty) a prodejním dialogem prodavačů můžete dosáhnout podstatného zvýšení prodeje.

Třetím faktorem je zapojení všech smyslů. Tady zatím existují velké slabiny. Ani profesionálové v oblasti marketingu prodeje si často neuvědomují, že člověk, který nemůže do posuzování prostředí zapojit všechny své smysly, z toho má nepříjemný pocit. Asi jako by mu někdo zavázal oči. Takže se snažte, aby stejně jako na zrak působila vaše prodejna i na sluch, hmat, čich a chuť.

Co z toho vyplývá: To všechno je také aktivní prodej podle intuitivního marketingu. Podnikatel, který se nespokojí s pasivním přístupem, kdy se všechno točí jen kolem výběru zboží a jeho ceny, s ním může dokázat hodně. Jistě je to i váš případ. Využijte k tomu IM+ Strategii úspěchu. Stáhněte si informační brožuru:
Stáhněte si brožuru IM+ Strategie úspěchu


Nezapomeňte si zaregistrovat odběr newsletterů:

Informace o nakládání s osobními daty zde