Běžte si nakupovat jinam!

Běžte si nakupovat jinam!"Kdyby se to stalo jednou, neřeknu nic," vyprávěla mi zákaznice nejmenovaného řetězce. "Ale čtyřikrát v měsíci?" Stížnost se týkala špatného zaúčtování - naposledy o třicet korun, samozřejmě v neprospěch nakupující. Pokladní navíc odmítla reklamaci řešit, protože prý nemá čas. Až přivolaná vedoucí dala zákaznici zapravdu a vrátila jí peníze. Dobrý konec? Snad by i byl, kdyby pokladní nezavolala na odcházející paní: "Tady kolem je víc obchodů, nemusíte chodit zrovna k nám!"

Že se prodejna neobejde bez zákazníků, ví každé malé dítě. Jenže když mrně vyroste a stane se prodavačem či pokladní, jako by najednou logika neplatila. Zákazník se v mnoha případech stává obtížným hmyzem a je mu to také dáváno najevo. Cesta od jeho peněženky k peněžence zaměstnance prodejny se zdá být natolik mlhavá, že se prodavači radují, když je den slabý a nakupujících poskrovnu. Alespoň si odpočinou.

"Chcete-li najít odpověď, proč se mnozí prodavači takto chovají, položte si otázku, kdy jste s nimi o tom ve vaší prodejně či prodejnách naposledy mluvili."

Anonymní prostředí řetězců takovému vztahu k tržbám nahrává. Zvláště když místa za pokladnami nezaujímají kmenoví zaměstnanci, ale agenturní pracovníci. Kdo by se staral o to, kde se berou peníze na výplatu! Smutné však je, že s podobným přístupem se můžete setkat i v menších, soukromých či družstevních prodejnách. Kdybych si měl dělat čárku za každý projev neuctivosti a nezájmu, se kterými se při nakupování setkávám, musel bych s sebou nosit pěkně tlustou knihu. Hlavní příčina tedy zřejmě není v odlidštěné atmosféře.


Proč to dělají?

Chcete-li najít odpověď, proč se mnozí prodavači takto chovají, položte si otázku, kdy jste s nimi o tom ve vaší prodejně či prodejnách naposledy mluvili. Nemám na mysli jen výtky, že nezdraví a odbývají zákazníky. Co téma "Jak je vaše mzda závislá na tržbách"? Věřím, že mnozí obchodníci se podobným rozhovorům raději vyhnou, protože nechtějí obracet pozornost k výši výplaty. Jenže právě tento "ostych" je udržuje v kole, v němž jako křečci běží stále kupředu, aniž by se hnuli z místa ( viz také článek Jak na motivaci prodavačů).

Zaměstnanci Baťových prodejen kdysi ve volných chvílích chodívali do domácností, kde zdarma čistili boty a prováděli manikúru. Chcete-li dnes po zaměstnancích, aby byli zdvořilí, usměvaví a aktivní, je to mnohem méně, než tehdy stačilo. Přesto i to málo bývá považováno za příliš. Ještě pořád se leckde řídí heslem z minulého režimu: "Oni předstírají, že nám platí, a my předstíráme, že pracujeme".

Pojistěte si poloviční slevu na PARTNER PLUS! Pořiďte si nejlevnější variantu LIGHT, která je do 30. 9. zcela zdarma, a ta vám umožní čerpat naše služby a kdykoliv přejít na vyšší úroveň programu jen za poloviční cenu. Pojistěte si svoji slevu, ať vám neuteče.


Neposílejte zákazníky nakupovat jinam

Pokud nevěříte, že chování a jednání prodavačů má vliv na objem prodeje, pokud za vším vidíte jen "objektivní" příčiny, zůstanete v této otáčivé klícce, až nakonec padnete vysílením. To, co by mělo být radostí, tedy obchodní podnikání, se stane zoufalým bojem o přežití. Ano, nemusí být tak zle, možná že jakžtakž vycházíte a jste s tím spokojeni. Jenže v podnikání odjakživa platilo a platí i dnes, že první padají ti, kdo si nevytvořili rezervy. Krize před časem změnila uvažování i nákupní chování většiny spotřebitelů a důsledkem je především zvýšený tlak na ceny. Co dříve vycházelo, dnes sotva stačí a zítra bude znamenat ztrátu ( posuďte si, jak na tom jste s pomocí samoobslužné publikace Otestujte si svoji prodejnu).


Majitel musí vidět a slyšet

Jen rozhovory s prodavači samozřejmě nestačí. Ideální je, když se majitel pohybuje po prodejně a slyší a vidí, co se zde děje. Ještě lepší je "tajný nákup", který vám mohou obstarat odborníci, ale i třeba poučení přátelé. Tak se dozvíte, jak se personál chová, když mu nestojíte za zády. Motivujte také penězi a třeba i soutěží. I kdyby to v počátcích mělo znamenat jen pár korun k základní mzdě. Úspěch těchto pobídek není založen ani tak na aktuální výši prémie, jako na jejich všudypřítomnosti. Nenechte se proto zlákat představou, že stačí motivační systém jednou provždy zavést a mít klid. Naopak, musíte o něm mluvit denně, denně ho vyhodnocovat, poskytovat zaměstnancům data. Jen tak se vám podaří je přimět, aby prodávali aktivně.

Slovo "motivace" je tedy podstatné. Záleží na vás, použijete-li podle situace jen pozitivní pobídky, nebo metodu cukru a biče. V každém případě však musí být tento systém neustále přítomný a připomínaný. Nikoliv jen jednou měsíčně při výplatě.  A pokud s tím chcete pomoct, je tu program PARTNER PLUS.

  Komentáře: Trávíte hodně času v prodejně?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Využijte tyto užitečné nástroje: