Proč je třeba být v obchodě přirozený

 

Dříve jsme v prodejnách mnoho zboží postrádali. Dnes tam najdeme i to, bez čeho bychom se rádi obešli. Od buřtů, které nikdy neviděly maso, přes sýrové napodobeniny až po zdravotně závadné plasty z asijských továren. I proto se stále více zákazníků orientuje na tradiční zboží a tradiční obchodníky.

 
Buďte v obchodě přirození, zvýšíte prodej
 
Příkladem mohou být farmářské trhy. Ještě nedávno to byla novinka a dnes už musí organizátoři část zájemců o prodej odmítat.

Na druhé straně se však množí stížnosti, že na tržiště čím dál tím častěji pronikají falešní farmáři, tedy překupníci. Autenticita je tak ohrožena.

"Kdo by věřil, že "soukromník" balí své výrobky do fólie a dodává je do regálu supermarketu?"


Řetězce jsou nedůvěryhodné

Něco podobného se však dnes děje i prodejnách, zejména v supermarketech a hypermarketech. Jedním z důvodů může být znehodnocení privátních značek, kterým řetězce přisoudily charakter laciné "výhodné koupě" s tomu odpovídající kvalitou. Dnes je těžké nakupujícího přesvědčit, že prémiové značky obchodníka jsou orientovány na vyšší jakost.
Ale hlavní příčinou je samozřejmě volání zákazníka po autenticitě malých dodavatelů, zaštiťujících kvalitu svým jménem. Proto maso prodávají Novák nebo Vocílka.
Konkrétně v případě Billy je to ovšem zřejmě šlápnutí vedle. Značka Vocílka by měla význam jako prémiová. Pokud se jí však přeznačí veškerý sortiment, dochází pouze k nahrazení jednoho názvu druhým. Na nakupujícího jistě neudělá velký dojem, že "soukromník" balí své výrobky do fólie a dodává je do regálu supermarketu.

E-book Tajemství Davidova praku od Miloše Tomana

Někdy jsme svědky absurdní komunikace, jako v jisté reklamě na mražené pochutiny. Zpracovávají je sice ručně svalnatí muži venkovského vzezření, ale na začátku kamera zabírá nekonečné jahodové lány, důkaz to zemědělské velkovýroby.


Tradiční obchod je přirozeně autentický

Nezávislý maloobchod má v tomto směru jednou velkou výhodu - autenticita je mu dána do vínku ( Více o tom v knize Intuitivní marketing pro 21. století). Ovšem je na druhé straně pravdou, že mnozí obchodníci pilně pracují na tom, aby se jí zbavili. Považují totiž řetězce za svůj vzor.
Je samozřejmě možno si brát příklad z úrovně vybavení, vystavení zboží a dalších progresivních prvků. Ale to neznamená, že je nutné napodobovat i unifikovanou atmosféru velkoprodejny. Obchod může být moderně vybaven a současně mít ducha.

Autentická prodejna nesmí být standardní. Jakmile začnete budovat průměr, stanete se tuctovým, šedivým podnikem, který věčně klopýtá za řetězci, protože nedokáže nabídnout nic lepšího, samozřejmě včetně ceny.
Každý obchodník by si tedy měl položit otázku: Jaký je genius loci mého okolí? Co k němu patří, čím se vyznačuje, jací jsou místní lidé, moji zákazníci? Ale je také důležité se ptát, co je podstatné a převažující. Jinak byste dopadli jako restaurace, která v interiéru odkazujícím na Prahu za císaře pána nabízí rizota a pizzy, občas proložené slovenskými haluškami.

E-book Intuitivní marketing v prodejně od Miloše Tomana

Snaha zavděčit se všem tedy není na místě. Stejně tak byste měli více naslouchat okolí, než jen svým představám. Jen silné osobnosti dokáží okolí vnutit svůj pohled a prosadí třeba obchod selského stylu mezi paneláky nebo betonovou a hliníkovou strohost na vesnické návsi. Raději proto prolněte svá přání s realitou a s očekáváním okolí. Pak se můžete věnovat prodeji namísto přesvědčování zákazníků, aby k vám vůbec přišli ( čtěte také v článku Má prodejna, můj hrad).


Zásada intuitivního marketingu: Autentická prodejna stojí na osobních zárukách

Autentická prodejna stojí na zárukách. Co jiného požaduje zákazník po "soukromníkovi", ne-li osobní ručení? Garance nemusí být vyslovena a propagována reklamou, předpokládá se automaticky. O to hůře, je-li očekávání zklamáno.
Povšimněte si ovšem, že tyto požadavky se týkají zejména jakosti, výběru zboží, zacházejí s ním. Pravděpodobně jen málo spotřebitelů je přesvědčeno, že v malých prodejnách najde nižší ceny než třeba v diskontu. Pokud však obchodník vsadí vše jen na ceny, okamžitě se v této diskontní oblasti "rozpustí" a stane se jedním z těch laciných, od kterých nic jiného nikdo nečeká.

Háček je ovšem v tom, že malí nemohou nikdy dosáhnout cenové úrovně velkých. Takže tato válka je předem prohraná a v podstatě vás řetězce mají přesně tam, kde vás chtěly mít. Jestliže jim máte konkurovat, musíte být jiní - autentičtí. Nestyďte se tedy za to, že nedosahujete jejich velikosti. Právě naopak, zdůrazněte, že jste malí. Vždyť to je právě to, co mnozí zákazníci hledají.

Autenticita je tedy důležitým konkurenčním nástrojem intuitivních podnikatelů. V podstatě jí jen vyhovíte volání zákazníků. Kdyby po něčem takovém netoužili, nepřicházely by řetězce s jakoby soukromými značkami. Proč by do takových změn investovaly, kdyby neočekávaly, že jim přinesou tržby? Využijte proto tohoto průzkumu trhu, jehož výsledky dostáváte zdarma, a zařiďte se podle něho. Moderní není bezduchý standard, ale individualita.


Dobré? Sdílejte na sociálních sítích: