Čerstvé zboží: nezájem zákazníků nebo neschopnost prodat?

Čerstvé zboží: nezájem zákazníků nebo neschopnost prodat?  Na 6. kongresu pro tradiční trh SAMOŠKA, který se tentokrát konal v Brně, bylo jedním ze stěžejních témat čerstvé zboží. Společnost Nielsen zde představila výsledky zajímavého průzkumu, který se konal v prodejnách smíšeného zboží a byl zaměřen na sortiment, prodej a podporu prodeje tohoto sortimentního segmentu. Jak vyplývá z čísel, které byly na Samošce prezentovány, největší zastoupení mají mléčné výrobky, které se prodávají ve 100% prodejen, a pečivo (99%).

Ovoce a zeleninu pak prodává 88% obchodů, ale třeba lahůdky už jen polovina prodejen a čerstvé ryby pouhá 3%.

Zajímavý je zejména výsledek dotazování, jak se za poslední dva roky změnily tržby v této oblasti. Jen menšina prodejen uvádí růst. Nejčastější je naopak stagnace nebo pokles prodeje, což kontrastuje s obecným trendem růstu zájmu o čerstvé zboží. Pokles tržeb můžeme přičíst i na vrub vzniku specializovaných prodejen, ale jak ukazuje zjištění společnosti Nielsen, hlavní rezervy jsou u obchodníků.

"Achillovou patou obchodníků je podpora prodeje."


Nedostatečné vybavení pro čerstvé zboží

Například pokud jde o vybavení, jsou samozřejmostí chladící vitríny a nářezové stroje, ale už ne třeba pekařské pece, kráječe chleba či mikrovlnné trouby. Žádná z navštívených prodejen nenabízela automat na kávu nebo mlékomat. V těchto případech nejde jen o samotné rozšíření sortimentu, ale přilákání zákazníka a synergický efekt, vznikající kombinací těchto nadstandardních nabídek.

Achillovou patou obchodníků je však podpora prodeje. Dalo by se očekávat, že stagnující či klesající prodej podnítí vyšší aktivitu v této oblasti. Z výzkumu společnosti Nielsen však vyplývá, že 66% obchodníků prodej nijak nepodporuje. A struktura propagace u zbývajících prodejen není nijak oslňující - převažují letáky a výrazné označení v místě prodeje. Ochutnávky například používají pouhá 3% obchodníků. O méně tradičních formách ani nemluvě ( viz také článek Pár maličkostí, které vám podstatně zvýší tržby)

žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první samoobslužnou příručku zdarma.


Jak prodávat čerstvé zboží

Podobné je to i s úpravou prodejny ve prospěch čerstvého zboží. Naprostá většina majitelů nepovažuje investice v této oblasti za smysluplné a návratné. Pokud jde o optimalizaci sortimentu, více než čtvrtina prodejců se jí nezabývá vůbec, zbytek většinou spoléhá na vlastní cit. Spolupráce s dodavateli je zatím věcí neznámou.

Autoři průzkumu si v závěru kladou otázku, co vlastně bylo dříve: pokles poptávky, nebo nedostatečná nabídka, na níž zákazníci reagovali? Především je však z výsledků možno vyčíst, že většina obchodníků stále spoléhá na cenu coby jediný nástroj udržení či zvýšení tržeb. Proto v prodejnách chybí téměř vše, co by prodej podpořilo. Od vybavení přes optimální zboží až po propagační nástroje.

Co tedy prodává čerstvé zboží:

  • vizuální podněty (kvalita vystavení, naznačení původu na farmě, prodej s natí apod.)
  • vůně (čerstvé nebo rozpékané pečivo, káva, citrusy apod.
  • inspirace (recepty, druhotné vystavení apod.)

Jestliže tedy dnes prodejci krčí rameny a tvrdí, že pokles tržeb je vyvolán hospodářskou a konkurenční situací, nemají pravdu. Jde spíše o pohodlnost. Nikoliv pracovní, ale myšlenkovou. Zatímco je stále jasnější, že staré koncepty přestávají fungovat, většina obchodníků se jich stále zuby nehty drží. Platí to i o čerstvém zboží. Zvýšený zájem o něj není jen mýtem. Ale těžit z něj může pouze ten, kdo změní přístup.  Program PARTNER PLUS vám v tom pomůže.

  Komentáře: Platí názor, že podle čerstvého zboží posuzují zákazníci celou prodejnu?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Využijte tyto užitečné nástroje: