Udělejte z webu bránu do vaší kamenné prodejny

 

Bez webu se už dnes neobejde ani malý obchodník s kamennou prodejnou. Tedy pokud chce dělat funkční marketing s nízkými náklady. Internetové stránky mnoha obchodníků jsou si podobné jako vejce vejci. Pár informací o akční nabídce (v lepším případě dokonce aktuální), adresa prodejny - a to je asi tak všechno. Takové stránky působí podobně jako zaprášené výlohy, v nichž se kroutí vybledlé plakáty. Důvodem není jen pohodlnost nebo neznalost obchodníka, ale i podceňování nakupujících.

 
Udělejte z webu bránu do vaší kamenné prodejny
 
Stále funguje představa, že na internetu se pohybují pouze velmi mladí lidé. Jenže to už dávno není pravda. Průzkumy říkají, že současná generace výdělečně činných (takzvané "Husákovy děti") je na internetu jako doma. Dokonce i část důchodců se už umí na virtuální síti pohybovat a získávat zde informace. Na Facebooku v poslední době přibývá seniorů. A to nemluvím o generaci miléniálů a dospívajících, kteří nedají bez internetu ani ránu. Zanedbávat web tedy znamená připravovat se o obchodní příležitosti a zákazníky. A nic na tom nemění třeba skutečnost, že vašimi nakupujícími jsou převážně lidé z blízkého okolí.

"Informace pouze o parametrech nebo ceně zboží? Nuda!"


Nenuďte návštěvníky

Vaše internetové stránky samozřejmě nemusí mít podobu internetové prodejny. Nechcete-li nebo nejste schopni prodávat na síti, můžete tam zcela jistě podávat velké množství zajímavých informací a nechat o nich zákazníky diskutovat.
Dejte si ale pozor – dnešní návštěvníky naprosto nezajímá to, s čím se většinou ještě u firemních webů setkávají. Informace pouze o parametrech nebo ceně zboží? Nuda! Informace o tom, jak jste už deset let na trhu? Nuda!!

Podívejme se pro inspiraci do doby, kdy internet byl příliš odvážnou myšlenkou i pro autory science-fiction. Firma Maison Staněk vydávala na konci devatenáctého století cestopisný časopis "Světem". Nebyla ovšem vydavatelstvím, ale obchodem s koloniálním zbožím.

K čemu časopis sloužil? Když chtěla firma přijít na trh s naprostou novinkou – třeba výrobky z bambusu – nejdříve ve svém časopise zveřejnila sérii článků z Asie, věnovaných pěstování a zpracování této suroviny. Když pak začala bambusový nábytek prodávat, zákazníci už věděli, o co jde a jaké jsou jeho výhody. A kupovali. Stejné postupy fungují i v intuitivním marketingu.


Informujte své zákazníky zajímavě

Stejná situace dnes vládne na internetu. Vlastně si myslím, že jsme většinou ani nikdy nestáli o to, aby nám byly informace podávány suchou a nezáživnou formou, jak se o to pokoušeli a pokoušejí lidé oslnění technikou. Zajímavý příběh je vždy největším lákadlem, ať už se jedná o romány, nebo o atomovou elektrárnu.

Příběh si ovšem nemusíte představovat jako klasický děj. Pokud například prodáváte zdravé potraviny, můžete popsat, odkud pocházejí a jak se tam produkují. Drogerie zase zapůsobí sezónními návody na úklid (velikonoční či vánoční), nebo v létě článkem o výběru opalovacích krémů.


Dejte na web prodejny příběhy

A když říkám zábava, nemusíte za tím hned vidět humor nebo obrázky erotického charakteru. Příběh o používání elektrického sporáku může zájemce o toto zboží potěšit více než anekdota. Vůbec nemusí být k smíchu a v jádru se může zabývat technickými detaily, ale je to příběh.

Vaše "literární" tvorba ovšem musí vypadat autenticky. Děkovné dopisy od paní J. K. z Kolína se už dnes nenosí a zákazníky vám spíše odeženou. Superlativy a vděkem ať plýtvají spokojení zákaznici v diskusi, vám sluší spíše věcnost a objektivita.


Na webu by neměla chybět mapa

Adresa, otevírací doba, jedna věta o nabízeném zboží, maximálně mapa. To jsou tak všechny informace, které na internetových stránkách prodejen najdete. Přitom každý z obchodníků je současně i zákazníkem, takže by nemělo být těžké pochopit, že je to poněkud málo. Lidé jsou dnes pohodlní a nemají zájem hledat doplňkové informace někde jinde. Vedle adresy by tedy měly vaše stránky obsahovat všechny informace, které dovedou zákazníka až na práh prodejny.

Určitě by neměla chybět mapa. Je lepší, když využijete odkazu na servery, které zákazníkovi ukáží nejen přesné umístění prodejny, ale i další souvislosti a souvztažnosti. Z pevného výřezu mapy v podobě obrázku se zákazník nedozví, v které čtvrti se nacházíte, nebo z kterého města se k vám nejlépe dostane.

Pamatujte na to, že nakupující mohou přijít z bezprostředního okolí, ale také z větší vzdálenosti. Takže jim sdělte, kde jsou nejbližší zastávky autobusu, vlaku, městské dopravy. A popište také cestu od nich až do prodejny.
Motorizovaní návštěvníci zase uvítají informaci, kde se dá zaparkovat, zda se případně jedná o parkoviště placené a kolik se zde vybírá.


Na web prodejny patří zajímavé informace o zboží

Na web byste měli dávat informace, které nakupující na obalu zboží nebo v prodejně nenajde. Ovšem pozor: Doslovným přebíráním textů od dodavatelů si moc nepomůžete. Většinou používají buď strohé technické informace, nebo naopak hýří superlativy, takže jejich věrohodnost v očích zákazníků se blíží nule. Ideální je tedy vylíčit svými slovy, proč je ten či onen produkt dobrý, proč by si ho měl čtenář koupit a jaké jsou vaše zkušenosti s ním. Neuškodí i otevřená diskuse pod článkem.

Možná si teď řeknete, že na to nikdy nebudete mít čas. Jenže pokud neprovozujete internetový obchod, ale jenom informační stránky, není třeba se rozepisovat o každém zboží v regále. Řiďte se intuitivním marketingem, vybírejte to, co je skutečně zajímavé a co tedy může zákazníky přimět k návštěvě prodejny.

Určitě byste ale tuto informaci neměli podávat tak, jak to často vídám. Totiž jednou větou. Mohu vám garantovat, že sdělení typu "Prodáváme veškerý sortiment drogerie pro domácnost a kosmetiku" naprostou většinu zákazníků ani nezaujme, ani nepodnítí k návštěvě vaší prodejny.


Mluvte o užitku, ne o číslech

Chce počítač pro kancelářskou práci, ne s určitou velikostí RAM. Touží po teplé vodě pro celou rodinu, ne po bojleru s daným objemem a kilowatty. Ale stejně tak to platí třeba i pro potraviny a další zboží, které nabízíte právě vy.

Nedávno se mě jedna obchodnice ptala, jak má propagovat novou, kvalitnější mouku, když na běžnou propagaci zákazníci neslyší. Řekli jsem jí, aby napekla buchty a dávala je nakupujícím ochutnat. Pak se totiž rozhodují ne na základě parametrů, ale podle užitku, tedy chutného výsledku.

Na internetu samozřejmě nelze dávat ochutnávat. Ale chutě vzbuzovat můžete. Jednak textem, jednak obrázky. Jen je třeba se nadále držet zásady, že důležitý je výsledek. Maso třeba vypadá, jak vypadá. Někomu se líbí, jinému ne. Řízek či guláš, pěkně naaranžovaný na talíři, ale zaujme každého. A co více - zaručeně povzbudí jeho slinné žlázy. Možná i vy jste teď začali polykat sliny, sotva jste si zmíněné pokrmy představili.

Pěknými obrázky řeknete "A", ale je třeba ještě dodat "B". A to je návod, jak se zákazník k tomuto lákavému výsledku dostane. Tím návodem je samozřejmě recept. Můžete dokonce popsat, kde požadované suroviny ve vaší prodejně najde. Nebo je připravit jako balíček či umožnit odeslání elektronické objednávky, kterou pak připravíte k vyzvednutí.

Ale i průmyslové a další zboží je možno takto zatraktivnit. Proč nepřidat ke strojku na šlehačku pár obrázků s lákavými ovocnými poháry, samozřejmě včetně receptů? K novému autu typy na výlet? Či k hudebnímu nástroji notovou partituru a zvukovou nahrávku ke stažení? ( viz také článek Category management není jen pro velké).

Kdo vám ostatně brání nabízet fotografie kuchyňského nádobí s "užitkem", tedy hrnce plné jídla, pekáče s buchtami a talíře se svíčkovou? Máte-li pocit, že se to tak nedělá, protože ostatní mají standardní obrázky se sadami nádob pěkně vyrovnanými na sobě, pak si uvědomte, že napodobováním druhých ještě nikdo k úspěchu nepřišel.

Můj extra tip Intuitivní podnikatelé si webu hledí a aktualizují ho. Dobře totiž vědí, že když chce dnes většina zákazníků najít prodejnu, jde nejdříve na vyhledávání na internetu. A stránky s obměňovaným obsahem se ve vyhledávání umísťují výš. Nezanedbávejte tedy svůj web, zákazníci o vás budou vědět.

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat dobré podnikání a marketing, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.

Informace o nakládání s osobními daty zde