Cookie: Nebuďte za blázny, dělejte to opačně

 

Byl jsem zvyklý na čokolády s tradičními chutěmi. Chilli mezi ně určitě nepatřila. Pak jsem ochutnal a zjistil, že se to k sobě skvěle hodí. Nezvyklé chutě jdou na odbyt a ti, kteří s nimi přicházejí, určitě nestrádají. Ale ono to platí i o chování a postupech. Menší nezávislé obchodníky jsme si sice navykli nazývat tradičními, ale co kdybychom se části tradic raději zbavili?

 
Cookie intuitivního marketingu: Nebuďte za blázny, dělejte to naopak
 
V celé přírodě platí jedno jednoduché heslo: "Přežije ten, kdo se přizpůsobí". Poznali to na vlastní kůži třeba dinosauři. A funguje samozřejmě u lidí a podnikatelů zvlášť. Proto si posviťme na změny, které je dobré udělat, chcete-li přežít a prosperovat.

"Že to není zvykem? No právě…"


Nebuďte za blázna

Albert Einstein jednou řekl, že je bláznovstvím dělat věci pořád stejně a očekávat přitom jiné výsledky. Jenže v současné době máme pocit, že to tak nějak neplatí. Jde přece o mimořádnou situaci, která se zase rychle vrátí k normálu. Možná by i vrátila, kdybychom neměli co do činění s chováním zákazníků. Ti se řídí zmíněným heslem a přizpůsobili se.

To znamená, že do starých kolejí se vracet nebudeme. Není proč. Zákazníci objevili nové způsoby nakupování, u některých zjistili, že jim vyhovují lépe, nemají důvod k návratu ke zvyklostem před karanténou. Chcete-li to změnit, musíte změnit svůj vlastní přístup. Jinak budete, podle Einsteinovy definice, za blázna.


Jestliže vám něco nefunguje, zkuste to opačně

Nejeden podnikatel si myslí, že když se něco dělalo po desítky let, musí to být správné. Opravdu?

Připomeňme si například, že v roce 1870 publikoval doktor von Wolf práci o vysokém obsahu železa ve špenátu. Jenže se spletl o desetinné místo. A přestože se na to v roce 1937 přišlo, ještě poměrně nedávno jsme byli přesvědčováni, jak je špenát úžasně zdravý (hlavně ve školní jídelně).

A i kdyby se něco v minulosti osvědčilo, dnes to nemusí platit. Podívejme se na pár příkladů, co se dá dělat jinak. Tak například je zvykem doplňovat zboží v prodejně, až když v ní nejsou zákazníci. Přece jim nebudeme překážet. Jenže… Nakupující za prvé vnímá vybrané zboží negativně a mám pocit, že s obchodem není všechno v pořádku. Za druhé bylo prokázáno, že doplňování zboží za provozu přitahuje pozornost zákazníků a ti si ho jdou vzápětí přidat do vozíku. Když vám tedy přivezou čerstvé rohlíky, udělejte kolem nich rozruch: "Paní vedoucí, přivezli nám čerstvé rohlíky, už jsou tady!"

E-book 7 dní v prodejně od Miloše Tomana

Donedávna vládlo přesvědčení, že čím větší výběr, tím spokojenější zákazník. Takže obchodníci nabízeli nekonečné řady stejného zboží a restauratéři předkládali hostům desetistránkové jídelní lístky. Výzkumníci ovšem zjistili, že je to přesně naopak. Čím menší výběr, tím menší obavy nakupujících, že si nevyberou to nejlepší ( viz také Pár maličkostí, které vám podstatně zvýší prodej). A jak zařídit, aby si zákazníci nemysleli, že je omezujete? Udělejte vždy z jednoho zboží "Krále výběru" a vystrčte ho dopředu.

Za přednost bylo také považováno co nejrychlejší obsloužení zákazníka. Prý nemá čas. Jenže ať děláte, co děláte, internet je rychlejší. Všiml jsem si, jak v prodejnách občas postávají nudící se prodavači a prodavačky, připraveni rychle posloužit, kdyby bylo třeba. A u pultu se pak neodváží ani pozdravit, aby nezdržovali. Proč je tedy neposlat na plochu mezi nakupující, aby se s nimi bavili, radili jim a pomáhali? Že to není zvykem? No právě…

Shrnuto: Říká se, že kdo se bojí, nesmí do lesa. Člověk, který se bojí zkoušet nové věci, by zase neměl očekávat, že bude úspěšný v podnikání. Protože svět se mění, a to čím dál tím rychleji. Pokud nechcete, aby vám ujel vlak, pořiďte si program IM+ Věrný zákazník, pomůže vám držet krok s dobou. Sáhněte si informační brožuru, pošlu vám k ní aktuální informace:

 

Informace o nakládání s osobními daty zde