Etiketa v prodejně: Úsměv prodává

 

Jedno staré čínské přísloví prý říká, že člověk, který se nedovede usmívat, nesmí otevřít obchod. Ať už je tím myšleno zahájení obchodního podnikání, nebo každodenní ranní odemykání dveří prodejny, jedno je jisté: úsměv je natolik důležitý, že může o vašich tržbách rozhodovat daleko více, než všechny poučky o správném umístění zboží v regálech a na prodejní ploše, včetně nejnižších cen.

 
Znalost etikety vám v prodejně zvýší prodej: Úsměv prodává
 
Zvláště když i supermarkety rozšířily obsluhované úseky, přestože jinak staví na samoobsluze včetně pokladen.

Na školeních často opakuji, že úsměv by měl prodavači "naskočit" zcela automaticky, jakmile zákazník vstoupí do prodejny nebo s ním začne hovořit. Je to jednoduše návyk. Ovšem velmi užitečný. Výzkumy prokázaly, že pokud se usmíváte, máte tendenci jednat pozitivně a vstřícně, což je samozřejmě při prodeji nadmíru užitečné ( přečtěte si také v článku Ekonomická hodnota úsměvu). Další poučka totiž říká, že úsměv, ale i pozitivní postoj jsou nakažlivé. Pokud si tedy často stěžujete na nevrlé, ba i agresivní zákazníky, léčete je vlastním příkladem.

"Opravdu vám to stojí za to, přesvědčovat zákazníky o své nevychovanosti kvůli pár vteřinám?"


Nejen úsměv prodává

Úsměv je možné spojit s pozdravem a pak si ho už ponechat na tváři. Bohužel se často stává, že pozdrav je kvůli "urychlení prodeje" vynecháván, nebo se dokonce - zejména prodavačky - domnívají, že zdravit má zákazník. Přece je to on, kdo vchází, a muž zdraví ženu jako první… Pravidla společenského chování se ovšem řídí zásadou, že přednost (včetně nároku na pozdrav) má osoba společensky významnější, nikoliv žena či ten, kdo je v prodejně "doma". A v případě vztahu prodavač - zákazník je významnějším nakupující. Vždyť vás svými penězi živí a může si vybírat, u koho je utratí. Vzpomeňte si jen na baťovské heslo "Náš zákazník, náš pán"! ( viz i článek Etiketa za pultem: Pozdrav nepatří do starého železa).

Prodavačky z jedné prodejny si stěžovaly, že je zákazníci nezdraví. Nikdo je nepoučil, že zákazník je tu nejdůležitější a proto musí ony vždy zdravit jako první.

E-book 7 dní v prodejně od Miloše Tomana


V intuitivním marketingu víme: Pozdrav nikoho nezdrží

Pokud jde o úsporu času, zkuste si, jak dlouho trvá vyslovit "Dobrý den". Dvě, tři vteřiny? Opravdu vám to stojí za to, přesvědčovat zákazníky o své nevychovanosti kvůli pár vteřinám? A vytvářet prostředí "vezmi - zaplať", které vůbec nesvědčí aktivnímu prodeji? Za den tak možná naženete desítku minut, ale přijdete o možnost navýšit tržby. Prodej by totiž měl být dialogem, ale zákazníci se těžko odhodlají debatovat s lidmi, kteří si jich evidentně neváží. To intuitivní podnikatel nemůže připustit.

Shrnuto: Než se tedy začnete zabývat samotným aktivním prodejem, zaveďte u sebe i svých prodavačů dvě základní zásady: pozdravíte jako první a současně se začnete usmívat. Tak si pozitivně naladíte zákazníky. Chcete znát podrobnosti? Absolvujte školení Aktivního prodeje. Stáhněte si informační brožuru a já vám k ní ještě pošlu aktuální informace:

 

Informace o nakládání s osobními daty zde
Další z IM+ :