Regionální a farmářské produkty lákají zákazníky

 

Lokální výrobky, hlavně v oblasti potravin, jsou dnes v módě. Našel jsem je už třeba i v Makru. Dříve se jejich prodej řešil hlavně napřímo, ale ne každý má totiž čas dojíždět na farmu nebo organizovat bedýnkovou komunitu. Stejně jako se farmářské produkty přesouvají z trhů do kamenných prodejen, to samé se týká i lokálních výrobků.

 
Proč nabízet zákazníkům zboží od místních dodavatelů? Abyste zvýšili prodej
 
Pro zákazníky jsou zajímavé tím, že narušují „supermarketový“ stereotyp a ukazují na známé dodavatele nebo blízká místa. Kozí sýr od souseda je vnímán pozitivněji než když pochází z obří mlékárny v Německu.

Jen se tak vracíme k normálnímu stavu, který byl načas narušen agresivním nástupem řetězců spolu se špatnými zkušenostmi se socialistickými prodejnami specializovanými na čerstvé zboží. Je normální chodit pro křupavý chléb k pekaři, pro zeleninu k zelináři a mléčné výrobky kupovat v mlékárně ( viz i článek Proč prodávat farmářské produkty).

Newsletter Tipy @ Triky od Miloše Tomana

Obchodníci jsou však v tomto směru poněkud bezradní. Zvykli si, že vše dodá velkoobchod nebo výrobce a odvykli si shánět to nejlepší. Raději se spokojí s průměrem, jen když ušetří námahu. Nebo - jak je bohužel běžným zvykem - se zaměřují jen na nejlacinější produkty.

Na podzim 2011 ohlásila společnost Český grunt otevření první prodejny zaměřené na farmářské produkty. Využila tak rostoucí obliby tohoto zboží ke svému prospěchu. Nikde není přece psáno, že je nutno ho prodávat zrovna na farmářských trzích. Naopak, kamenná prodejna je v některých ohledech výhodnější, a to jak pro zákazníky, tak pro dodavatele.A vývoj postupuje dál, prodejny fúzují a vznikají silní hráči v oblasti farmářského zboží.

Proč takový vývoj? V první řadě se dnes konají farmářské trhy jednou za čas a jsou proto spíše zpestřením, než trvalým a pravidelným zdrojem potravin pro domácnosti. Nestačí tedy poptávce, která je pravděpodobně vyšší.
Za druhé je pro mnohé farmáře prodej na trzích zátěží. Často sami nemají čas, ale není ani koho pověřit prodejem. Mnozí z nich si nedovedou představit, že by na trhu prodávali každodenně.


U farmářských produktů cena nerozhoduje

Prodejny farmářských produktů tedy mohou počítat se zájmem z obou stran - od zákazníků i dodavatelů. Bude však třeba zvolit jinou strategii, než mají supermarkety. Je nutné si uvědomit, že se jedná o dvě zcela jiné oblasti. Zatímco ve velkých řetězcích je na prvním místě hodnot cena a jí se všechno podřizuje, u potravin z malých farem rozhoduje kvalita a zásady zdravé výživy. Snížit tedy ceny na úroveň supermarketových rajských jablíček, pěstovaných v Holandsku na polystyrenu (a také tak chutnajících), by byl nesmysl.

Pustíte-li se do prodeje farmářských produktů, nemůžete použít dosavadní způsob propagace i prodeje. Jak bylo řečeno, cena, která je osou reklamy supermarketů, v tomto případě nemá takovou váhu a není nejdůležitějším parametrem. Místo akční nabídky je tedy třeba přijít s ochutnávkami, či nabízet zákazníkům vzorky se slevou. Rozšiřte také množství informací, například o dodavatelích. Ukažte, v jakém prostředí produkty vznikají a kdo osobně se o to stará. Přijďte s informacemi o zdravé výživě a s recepty ( čtěte i v článku 10 tipů, jak zvýšit prodej ovoce a zeleniny).

V prodejnách tohoto typu můžete nabízet i oblíbené bedýnky s mixem čerstvé zeleniny a ovoce. Stačí je poskládat ze zboží, které prodáváte. Pro mnohé zákazníky mají své kouzlo a vyhovuje jim, když předem přesně nevědí, co v nich najdou. Přibližují se tak nákupu na trhu, kdy záleží na nabídce a inspiraci. Ačkoliv zákazníci někdy před dvaceti roky s nadšením uvítali celoroční dostupnost čerstvých potravin, dnes začínají opět nacházet kouzlo v sezónnosti.


V intuitivním marketingu víme, že lokální dodavatelé zákazníky zaujmou

Pokud chcete být úspěšní a dát svým zákazníkům více, než jim nabízí konkurence v podobě supermarketů, můžete začít hledat blízké dodavatele.Na internetu je informací dost. A pak je stačí kontaktovat a domluvit si podmínky. Za dotaz jistě nic nedáte a pokud bude pro vás tato cesta schůdná, získáte náskok před ostatními. Potřebujete více informací?

Shrnuto: Intuitivní podnikatel si všímá podobných trendů. Ne kvůli modernosti nebo módnosti, ale protože mu dávají šanci lépe obsloužit zákazníky. A to je pro něj největší deviza. Je samozřejmé, že taková péče se projeví na věrnosti a výsledcích. Ke sledování aktuálních trendů používají program IM+ Věrný zákazník. Stáhněte si informační brožuru a já vám k ní ještě pošlu aktuální informace:

 

Informace o nakládání s osobními daty zde
Inspirace zdarma: