Jak dělat dobrý marketing: Myslete jako vaši zákazníci a hned se to projeví
Bohuš a rádionkou z filmu Dědictví aneb Kurvahošigutntág, který se cítil doma všude, je spíš výjimkou. Přiveďte traktoristu do Pařížské a bude se ošívat. To samé platí o reklamě. Reagujeme na takovou, která je o nás, o lidech jako my.
Intuitivní marketing doporučuje: Sestupte k zákazníkům
Tomáš Baťa, ač nevzdělaný, byl velmi dobrým psychologem. Jeho samospráva dílen je v tomto směru nepřekonaným počinem. Projevovalo se to ale i v reklamě. Nesnažila se oslnit, nebo si hrát na luxus. Baťovské boty nebyly pro horních deset tisíc, a proto se i reklama zaměřovala na obyčejné lidi, kteří produkty firmy kupovali jako třeba v této ukázce:
Časy se změnily, ale něco přetrvalo. Pořád platí, že zákazníci věnují nejvíce pozornosti reklamě, která je oslovuje jejich jazykem a v jejich prostředí. Protože tam se cítí přirozeně a uvolněně. A to je ideální stav pro přemýšlení a o nákupu. Současné reklamě se to bohužel moc nevede. Plýtvá efekty a luxusem. Kreativci říkají, že musí zaujmout. Ale je cílem reklamy oslňovat, nebo prodávat?
Samozřejmě, že reklama musí zaujmout. Ale lidi si všimnou právě toho, že je pro ně a o nich. Že na ně někdo myslí. Že jste, jak to cítí, jejich člověk.
Nesnažte se tedy svůj marketing a reklamu příliš vyblýskat v domnění, že si vás budou zákazníci víc vážit. Dopadne to asi tak, jako když prodejce přijede na jednání v luxusním voze a na ruce se mu blýskají drahé hodinky. On je přesvědčen, že ho zákazník bude považovat za schopného a úspěšného, ten si však pomyslí, že to bude on, kdo tento luxus zaplatí.
Nedělejte radost sobě, ale zákazníkům
Nedávno jsem viděl na Facebooku informaci jedné firmy. "Tak jsme si udělali radost a pořídili si pořádné auto," sdělovali u fotky nové servisní dodávky. Zákazník by ovšem raději slyšel, jaký užitek bude mít on. To samé platí i u reklamy. Místo dělaní dojmu ukazujte řešení konkrétních potřeb zákazníků.
Marketing a reklama velkých a malých firem se v tom liší. Korporace platí velké sumy za image, aniž by se moc zajímaly, jestli to také přinese praktické výsledky v podobě prodeje. To si malí podnikatelé nemohou dovolit. Vše musí směřovat k prodeji. Na samozřejmě v takové podobě, že ze všeho křičí "Kupte si, kupte si!" Ale vždy je potřeba dopředu přemýšlet, jak to přispěje k výdělku. Výdaje na marketing by měly být ne náklady, ale investice.

Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.