Jak dělat dobrý marketing: Myslete jako vaši zákazníci a hned se to projeví

 

Je to jako s rádiem. Chcete-li, aby vám zákazníci rozuměli, musíte být s nimi naladěni na stejnou vlnu. Nedávno jsem zahlédl pár příkladů reklamních inzerátů firmy Baťa z doby mezi válkami. Překvapuje, jak jsou jednoduché. "Pro jarní práce," říká jedna taková reklama a nabízí pevnou pracovní botu za baťovskou cenu 39.- korun. Přemýšlím, jak bychom to asi pojali v dnešní době. Vystajlovaný mladík by seskočil z nablýskaného traktoru. Ale spíš velmi střídmě oděná dívka.

 
Jak dělat dobrý intuitivní marketing: Sestupte k zákazníkům
 
Bohuš a rádionkou z filmu Dědictví aneb Kurvahošigutntág, který se cítil doma všude, je spíš výjimkou. Přiveďte traktoristu do Pařížské a bude se ošívat. To samé platí o reklamě. Reagujeme na takovou, která je o nás, o lidech jako my.

"Zákazníci věnují nejvíce pozornosti reklamě, která je oslovuje jejich jazykem."


Intuitivní marketing doporučuje: Sestupte k zákazníkům

Tomáš Baťa, ač nevzdělaný, byl velmi dobrým psychologem. Jeho samospráva dílen je v tomto směru nepřekonaným počinem. Projevovalo se to ale i v reklamě. Nesnažila se oslnit, nebo si hrát na luxus. Baťovské boty nebyly pro horních deset tisíc, a proto se i reklama zaměřovala na obyčejné lidi, kteří produkty firmy kupovali jako třeba v této ukázce:
 

 
Časy se změnily, ale něco přetrvalo. Pořád platí, že zákazníci věnují nejvíce pozornosti reklamě, která je oslovuje jejich jazykem a v jejich prostředí. Protože tam se cítí přirozeně a uvolněně. A to je ideální stav pro přemýšlení a o nákupu. Současné reklamě se to bohužel moc nevede. Plýtvá efekty a luxusem. Kreativci říkají, že musí zaujmout. Ale je cílem reklamy oslňovat, nebo prodávat?

Samozřejmě, že reklama musí zaujmout. Ale lidi si všimnou právě toho, že je pro ně a o nich. Že na ně někdo myslí. Že jste, jak to cítí, jejich člověk.

Nesnažte se tedy svůj marketing a reklamu příliš vyblýskat v domnění, že si vás budou zákazníci víc vážit. Dopadne to asi tak, jako když prodejce přijede na jednání v luxusním voze a na ruce se mu blýskají drahé hodinky. On je přesvědčen, že ho zákazník bude považovat za schopného a úspěšného, ten si však pomyslí, že to bude on, kdo tento luxus zaplatí.


Nedělejte radost sobě, ale zákazníkům

Nedávno jsem viděl na Facebooku informaci jedné firmy. "Tak jsme si udělali radost a pořídili si pořádné auto," sdělovali u fotky nové servisní dodávky. Zákazník by ovšem raději slyšel, jaký užitek bude mít on. To samé platí i u reklamy. Místo dělaní dojmu ukazujte řešení konkrétních potřeb zákazníků.

Marketing a reklama velkých a malých firem se v tom liší. Korporace platí velké sumy za image, aniž by se moc zajímaly, jestli to také přinese praktické výsledky v podobě prodeje. To si malí podnikatelé nemohou dovolit. Vše musí směřovat k prodeji. Na samozřejmě v takové podobě, že ze všeho křičí "Kupte si, kupte si!" Ale vždy je potřeba dopředu přemýšlet, jak to přispěje k výdělku. Výdaje na marketing by měly být ne náklady, ale investice.

Můj extra tip Ideální je, když začnete marketingově působit už na potenciální zákazníky, kteří si od vás ještě nic nekoupili a třeba ještě nějaký čas nekoupí. Věnujte se jim, poskytujte jim informace zdarma. Průvodce Michelin byl nejdříve poskytován bezplatně, aby ukázal, proč je dobré mít automobil a na něm pneumatiky. Věrného zákazníka tedy můžete mít dřív, než vůbec začne nakupovat. Ze zkušenosti jistě víte, že věrný zákazník se vyplatí. Výborný věrnostní program najdete ve druhé části IM+ Strategie úspěchu. Plus návody zdarma. Seznamte se s ní a stáhněte si informační brožuru:
Stáhněte si brožuru IM+ Strategie úspěchu