Jak to dělal Baťa: Myslete jako vaši zákazníci a hned se to projeví

 

Nedávno jsem zahlédl pár příkladů reklamních inzerátů firmy Baťa z doby mezi válkami. Překvapuje, jak jsou jednoduché. "Pro jarní práce," říká jedna taková reklama a nabízí pevnou pracovní botu za baťovskou cenu 39.- korun. Přemýšlím, jak bychom to asi pojali v dnešní době. Vystajlovaný mladík by seskočil z nablýskaného traktoru. Ale spíš velmi střídmě oděná dívka. Je to jako s rádiem. Chcete-li, aby vám zákazníci rozuměli, musíte být s nimi naladěni na stejnou vlnu. Přečtěte si, jak na to.

 
Jak dělat dobrý intuitivní marketing: Sestupte k zákazníkům

Intuitivní marketing je založený na přátelství se zákazníky, jako rovný s rovným. Když to budete praktikovat ve vašem obchodě, pozitivně se to projeví nejen na tržbách.

 
Bohuš a rádionkou z filmu Dědictví aneb Kurvahošigutntág, který se cítil doma všude, je spíš výjimkou. Přiveďte traktoristu do Pařížské a bude se ošívat. To samé platí o reklamě. Reagujeme na takovou, která je o nás, o lidech jako my.

Můj citát o úspěchu:
"Zákazníci věnují nejvíce pozornosti reklamě, která je oslovuje jejich jazykem."


Intuitivní marketing doporučuje: Sestupte k zákazníkům

Tomáš Baťa, ač nevzdělaný, byl velmi dobrým psychologem. Jeho samospráva dílen je v tomto směru nepřekonaným počinem. Projevovalo se to ale i v reklamě. Nesnažila se oslnit, nebo si hrát na luxus. Baťovské boty nebyly pro horních deset tisíc, a proto se i reklama zaměřovala na obyčejné lidi, kteří produkty firmy kupovali jako třeba v této ukázce:
 

 
Časy se změnily, ale něco přetrvalo. Pořád platí, že zákazníci věnují nejvíce pozornosti reklamě, která je oslovuje jejich jazykem a v jejich prostředí. Protože tam se cítí přirozeně a uvolněně. A to je ideální stav pro přemýšlení a o nákupu. Současné reklamě se to bohužel moc nevede. Plýtvá efekty a luxusem. Kreativci říkají, že musí zaujmout. Ale je cílem reklamy oslňovat, nebo prodávat?

Samozřejmě, že reklama musí zaujmout. Ale lidi si všimnou právě toho, že je pro ně a o nich. Že na ně někdo myslí. Že jste, jak to cítí, jejich člověk.

Nesnažte se tedy svůj marketing a reklamu příliš vyblýskat v domnění, že si vás budou zákazníci víc vážit. Dopadne to asi tak, jako když prodejce přijede na jednání v luxusním voze a na ruce se mu blýskají drahé hodinky. On je přesvědčen, že ho zákazník bude považovat za schopného a úspěšného, ten si však pomyslí, že to bude on, kdo tento luxus zaplatí.

Obchodníci jsou často přesvědčeni, že zákazníci myslí jako oni. Jenže je to naopak. Abyste úspěšně prodávali, potřebujete se na obchod dívat očima zákazníků. Jedno anglické přísloví říká: „Ujdi míli v botách toho druhého“. Každý z vás je také zákazníkem, tak si uvědomte, jak a na co při nákupu myslíte. A přizpůsobte se tomu. Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.


Nedělejte radost sobě, ale zákazníkům

Nedávno jsem viděl na Facebooku informaci jedné firmy. "Tak jsme si udělali radost a pořídili si pořádné auto," sdělovali u fotky nové servisní dodávky. Zákazník by ovšem raději slyšel, jaký užitek bude mít on. To samé platí i u reklamy. Místo dělaní dojmu ukazujte řešení konkrétních potřeb zákazníků.

Marketing a reklama velkých a malých firem se v tom liší. Korporace platí velké sumy za image, aniž by se moc zajímaly, jestli to také přinese praktické výsledky v podobě prodeje. To si malí podnikatelé nemohou dovolit. Vše musí směřovat k prodeji. Na samozřejmě v takové podobě, že ze všeho křičí "Kupte si, kupte si!" Ale vždy je potřeba dopředu přemýšlet, jak to přispěje k výdělku. Výdaje na marketing by měly být ne náklady, ale investice ( přečtěte si o tom víc v knize Intuitivní marketing pro 21. století).


Jak se naladit na vlnu zákazníků a aktivně prodávat:

  • udělejte si jasno, kdo jsou vaši zákazníci
  • propagujte tak, aby si zákazníci řekli „to je o mně“
  • nedělejte na první místě radost sobě, ale zákazníkům


Inspirace pro vás:

Pomůže vám v tom můj balíček prosperity:

 

Seznamte se se Strategií úspěšného podnikání

 
Stáhněte si informační brožuru. Čekají vás 3 nástroje ovlivňující úspěšnost vašeho podnikání:

Informace o nakládání s osobními daty zde