Jak posílit věrnost zákazníků a vydělat na tom

 

Jak posílit věrnost zákazníků? Začněte s nimi mluvit jinak. Nedávno jsem stál ve frontě před pokladnou supermarketu Tesco. A z dlouhé chvíle jsem pozoroval, jak lidé ukazují svoji Clubcard kartu. Automatické pohyby jak u zákazníků, tak na straně pokladních. Má to ale háček. Stejně tak předkládají věrnostní karty třeba v Kauflandu nebo Penny. S tím se nemůžete ve své prodejně smířit.

 
Jak posílit věrnost zákazníků a vydělat na tom

Intuitivní podnikatelé vědí, že zákazníci nejsou věrní kartám ani obchodům, ale atmosféře v nich. Proto na ní pracují ze všech sil.

 
Automatismus je dobrý, o tom není pochyb. Zákazník bere věrnostní kartu jako součást nákupu. Nezapomene ji v kapse, neříká si, že se na ni může vykašlat. Ale ta zaměnitelnost, to pobíhání s kartou mezi obchody a hledání, kdo dá větší akci, s tím se nemůžete spokojit.

"Zapojení zákazníci cítí potřebu o vás mluvit."

K čemu tedy slouží věrnostní program? Je jako školní sešit. Žák se bez něj neobejde, ale psát ho sám o sobě nenaučí. Věrnostní program potřebujete jako základ (chcete přece vědět, kdo je vaším věrným zákazníkem), ale sám o sobě věrnost nedělá. I když se tak nazývá.

Americká organizace YMCA byla přesvědčena, že nejlépe přiměje zákazníky k opakovaným návštěvám posiloven tak, že je vybaví nejmodernějším zařízením. Jenže to moc nefungovalo. Zadali si tedy výzkum a ten zjistil, že o věrnosti rozhoduje úplně něco jiného. Nejvíc dotazovaných říkalo, že nejdůležitější je, že je pracovníci fitness center znají a oslovují jménem. Další pak, že se v posilovně potkávají se stejnými lidmi a cítí se tam tedy příjemně.

To, co dělá skutečnou věrnost, je potřeba někam patřit. Jde o jednu z nejsilnějších lidských potřeb. Pravěcí lidé věděli, že když se vzdálí od tlupy, čeká je smrt. Máme to v mysli uložené dodnes. Proto se lidé hlásí do různých spolků. A ano, proto jsou na sociálních sítích. Tohle je prostě síla, kterou nemůžete přehlížet. Pokud tedy chcete mít plnou prodejnu  viz také e-book Intuitivní marketing v prodejně.

Je jasné, že potřebu někam patřit nenaplníte tím, že dáte lidem do ruky kartu. V Kauflandu ji má víc jak milion zákazníků, a to už je společenství, které jedinec jako blízké nevnímá. Výhody také nejsou tím, co lidi spojuje. Co tedy? Podívejme se na zmíněné sociální sítě. Lidé se sdružují podle postojů a názorů.

Říká se tomu komunita. Ta vychází z ideje. Nízké ceny nebo výhody nejsou ideou. Akce nejsou ideou. Mají je všichni, nebo to alespoň říkají. Co je tedy ideou, která působí? Podívejte se třeba do prodejen zdravé výživy. Chodí tam lidé s určitým názorem na život. Do prodejny kol také. I do IKEA. A to nemluvím o Apple Store, tam je to jasné.


Dělejte to jinak než řetězce

Co s tím můžete udělat vy? Prosperujte jinak. Začněte od sebe. Objevte svoje PROČ, jak říká Simon Sinek. Idea Apple Store nevznikla sama od sebe, ale má počátek v postojích Steva Jobse. Na začátku tedy musíte vědět, co je vaší ideou. Možná teď řeknete, že prodávat dobré zboží za dobré ceny. Ale to už je odpověď na otázku, jak to dělat. Ne proč to děláte. Takže hloubejte a pátrejte v mysli.

Jakmile budete mít jasno, přeneste tuto ideu na své zákazníky. Nadchněte je pro ni. Pokud jim něco pozitivního přinese, jistě nebudou proti. Chcete příklad?

Majitelka venkovské prodejny potravin mi řekla, že cítí potřebu spojovat místní lidi, vytvářet mezi nimi navzájem srdečné vztahy a vylepšovat jim život. Zdálo by se, že taková idea nemá moc společného s tržbami a ziskem. Ale stačilo se podívat na nedalekou konkurenční prodejnu, kde tuto potřebu neměli. Už na oprýskané fasádě a rezavém zábradlí bylo vidět, že se jí nedaří.

Podnikatel tedy podněcuje komunitu k aktivitě a ta zase jeho. Zmíněná obchodnice neustále vymýšlela nové služby a způsoby, jak lépe pečovat o zákazníky.

Co je v tomto případě důležité a zvlášť cenné: Zapojení zákazníci cítí potřebu o tom mluvit. Mezi svými příbuznými a známými, na sociálních sítích. Ta reklama má velký účinek, ale je pro vás zdarma.

Zvyšujte své tržby!"Ale když my máme zaběhaný systém akcí a jsme s ním spokojení," říkají často obchodníci. S čím jsou však spokojení? S tím, jak jim akce zvyšují tržby? To si těžko, když si současně stěžují, že málo vydělají. Takže jde spíš o pohodlí. Co je zaběhané, nad tím netřeba přemýšlet. Jako u vytahování věrnostních karet před pokladnou. Ale abyste měli skutečně dobré výsledky, musíte se vydat mimo zónu pohodlí a začít dělat podnikání jinak a úspěšněji. Necítíte úplnou spokojenost s výsledky? Mám pro vás balíček rad a návodů, které to změní. Nečekejte a informujte se na něj:
Prosperujte v podnikání jinak s intuitivním marketingem

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.

Informace o nakládání s osobními daty zde