Jak rozpohybovat web prodejny a přitáhnout zákazníky

Jak rozpohybovat web a přitáhnout zákazníky Počet obyvatel, kteří mají připojení k internetu, se blíží ke třem čtvrtinám. V roce 2005 to bylo pouhých 25%, můžete si tedy udělat obrázek, jak rychle se světová síť stává pro většinu lidí nepostradatelnou samozřejmostí. Přesto se najde nemálo obchodníků, kteří chápou internet jednosměrně. Sami ho používají, ale u svých zákazníků to jaksi nepředpokládají. Jinak by jejich stránky nemohly být tak amatérské, neaktuální a informačně sterilní. Je načase to změnit.

E-shopy, které nabízejí potraviny včetně rychlé dodávky, stále rozšiřují svůj systém rozvozu zboží do domácností. Specifikem podobných služeb je, že při malém zájmu se nevyplácejí. Auta jezdí poloprázdná a tržby nepokryjí náklady na dopravu. Postupně se tedy bude tato služba rozšiřovat, a to i do malých obcí, jejichž obyvatelé jsou často podezříváni z počítačové negramotnosti ( čtěte také v článku Konkurence je pro Pražáky).

"Pak můžete o prázdninách najít v rubrice "Aktuality" akční nabídku vánoček a ozdob na stromeček."

Zato tradiční obchodníci jsou "tradičně" pozadu. Často ještě ani nemají své stránky, natož aby přemýšleli o internetové prodejně. A pokud je přece jen na síti najdete, jde obvykle o statickou a "zaprášenou" prezentaci. Někteří obchodníci ji vytvoří (nebo si nechají udělat) jednou pro vždy, takže zákazník se zde sice dozví, kde se prodejna nachází a od kdy do kdy má otevřeno (pokud už ovšem nejde o údaj zoufale neaktuální), ale jinak nemá důvod stránky častěji navštěvovat. Z hlediska informací tedy jakž takž fungují, ale roli podněcovatele k nákupu neplní. S tím se sice dala přežít doba krize, ale dnes už to nestačí.

Další majitelé prodejen se sice občas na svůj web upamatují, ale to se obvykle stává jednou, dvakrát do roka. Pak můžete o prázdninách najít v rubrice "Aktuality" akční nabídku vánoček a ozdob na stromeček. Zákazník si z takového nahlédnutí odnáší pocit, že firma už zřejmě zkrachovala.


Aktivní weby jsou více vidět

Proč byste měli pečovat o své stránky, dávat na ně čerstvé informace a udržovat je aktuální? Vedle základní informační hodnoty pro zákazníka je zde ještě aspekt ovlivňování a pobízení ke koupi. Na internetu musíte počítat s faktem, že vaše stránky vždy navštíví více těch, kteří vás neznají a nakupovat u vás dosud nechtěli, než pravidelných zákazníků, ověřujících si, kdy v úterý odpoledne zavíráte. Pokud tedy poskytujete pouze základní informace, většinu návštěvníků nepřesvědčíte. Přimět je k nákupu na první pokus je ostatně velmi těžké. Zajímavý, často aktualizovaný obsah naopak generuje opakované návštěvy. Máte tedy mnohem větší časový prostor, abyste potenciálního zákazníka přiměli k návštěvě prodejny a nákupu ( viz také článek Co dát na web prodejny).

Dalším důvodem, proč pravidelně přidávat nový obsah, je způsob, jakým vyhledávače posuzují jednotlivé weby. Mezi důležitá kritéria patří i kvalita obsahu a četnost aktualizací.Dá se to přirovnat k úrovni a nabídce čerstvého zboží, podle nichž zákazníci posuzují celou prodejnu. Jestliže tedy vaše stránky "žijí", mají šanci na lepší umístění i bez další optimalizace.


Jak má vypadat web prodejny

Ukažme si, jak by konkrétně mohly takové stránky průměrné prodejny vypadat:

Statická část:

  • Obsahuje základní informace o sortimentu (nejlépe s velkými fotografiemi)
  • Ukazuje interiér i exteriér prodejny (opět s fotografickými ilustracemi)
  • Informuje o místě, kde se prodejna nachází (adresa, orientační body, mapa)
  • Podává informace o otevírací době
  • Informuje o odpovědných osobách (nejlépe opět s fotografií)
  • Uvádí všechny kontaktní údaje (vedle adresy i telefon, e-mail, případně další)

Aktualizovaná část

  • Přináší každý týden čerstvou akční nabídku
  • Každý týden je přidávána nějaká zajímavá obecnější informace o konkrétním zboží
  • Jednou za 14 dní je přidán nový námět na koupi (například recept v případě prodejny potravin, novinky v knihkupectví, informace o novinářském testu automobilu v případě autosalonu atd.)
  • Přináší čerstvé informace pro členy věrnostního klubu (možné je i omezit vstup do této sekce jen pro registrované)
  • Umožní diskusi pod články

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání. Dokonce jak vyniknout nad velkou konkurenci a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby se tradiční podnikatelé zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se


Nezanedbávejte aktualizace

Časové údaje jsou pouze orientační, nikdo vám nebrání aktualizovat web častěji. Neměli byste však naopak periodu prodlužovat. Jakmile zákazník při opakovaných návštěvách zjistí, že se nic nezměnilo, přestane na vaše stránky docházet. Obvykle se to stává proto, že počáteční nadšení poleví, doba mezi aktualizacemi se neustále prodlužuje, až stránky nakonec ustrnou. Kvalita internetových stránek je tedy závislá i na disciplíně ( posuďte si sami s pomocí samoobslužných interaktivních publikací).

Pro aktivní stránky se už nehodí statické formáty a výhodnější jsou redakční systémy, které lze v mnoha případech získat zdarma. Jejich instalace a úprava sice vyžaduje určité znalosti, ale následně s nimi může pracovat i jen mírně poučený laik. Obvykle však už je nutné použít placených serverů.

Pokud jsou pro vás tyto věci španělskou vesnicí, obraťte se na někoho v blízkém okolí, kdo vám stránky nastaví a naučí vás s nimi pracovat. Mnohý student v rodině to jistě rád udělá za nevelký poplatek. Ale i platba za profesionální práci se vám vyplatí. Neboť není daleko čas, kdy na internetu budou úplně všichni.

  Komentáře: Jak často aktualizujete informace na webu?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Využijte tyto užitečné nástroje: