Jak se zákazníků správně ptát, abyste víc prodali

 

Správnými otázkami zvýšíte prodej. Musíte je však mít už předem připravené a naučené. Nejčastěji používaná otázka za pultem prodejny je " A co ještě?". Jistě chápete, že to není zrovna nejlepší způsob, jak zákazníka přimět, aby přemýšlel o vaší další nabídce a případně i koupil něco navíc. V podstatě se ho ptáte, co ještě má v hlavě nebo na papírku připravené. Žádná inspirace, žádný obchodní rozhovor.

 
Jak se zákazníků správně ptát, abyste víc prodali
 
Prodavač se tím pádem mění v podavače, robota, který dělá, co se mu řekne. A to jistě nechcete, i kdybyste se o aktivní prodej nijak aktivně nezajímali.

Co tedy místo toho? Můžete použít hned tři úrovně otázek, podle toho, jak se prodavačky a prodavači cítí být v komunikaci se zákazníkem silní v kramflecích. Od nejsnadnějších až po ty obtížnější, ale samozřejmě účinnější.

"Nevhodná otázka "A co ještě?" se dá nahradit hned několika možnostmi."


Jak s intuitivním marketingem prodávat více

Nejsnáze se ptá asi takto: "Co se vám ještě z naší nabídky líbí?" Taková otázka má jednu výhodu. Lidé snadno říkají "nechci", ale už ne tak "nelíbí se mi". Zvláště když je při jejich zaváhání ("Mám říct, že se mi nic nelíbí?") navedete třeba na konkrétní skupinu nebo i jedno vybrané zboží.

Středně obtížné je nabízet doplňky. Chce to trochu pohotovosti. Dejme tomu, že zákazník si koupí párky. Prodavač se ho tedy hned zeptá: "Mohu vám k nim nabídnout rohlíky, chleba, hořčici nebo kečup?" K chlebu pak třeba máslo a zavařeninu. Ke košili kravatu a ke knize druhý díl nebo jiné dílo na stejné téma ( také v článku Category management není jen pro velké).

Nejobtížnější - protože vyžaduje trénink - je aktivní nabídka novinek. "Máme tu právě úplně nové… Chcete ochutnat?". Samozřejmě včetně předvedení, ochutnávky, vysvětlení atd. A nejlépe také s diskusí o zboží, kdy se můžete nejen dobrat zajímavých zjištění o potřebách zákazníků, ale také je máte možnost za jejich znalosti a postoje pochválit ( viz článek Ne štěstí a náhoda, ale aktivní prodej).

Můj extra tip Jak je vidět, nevhodná otázka "A co ještě?" se dá nahradit hned několika možnostmi. Důležité je začít s ní něco dělat. Je totiž důkazem, že ve vaší prodejně neprodáváte aktivně. Intuitivní podnikatelé se ptají chytře, vedou se zákazníkem dialog a to se projeví na tržbách a nízkých nákladech na marketing. Prodávejte proto aktivně, v IM+ Strategii úspěchu máte stoprocentní oporu

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat dobré podnikání a marketing, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.

Informace o nakládání s osobními daty zde