Neupravujte prodejnu jako pejsek s kočičkou

Neupravujte prodejnu jako pejsek s kočičkouNedávno jsem čekal na pražském hlavním nádraží, a protože jsem se nudil, pozoroval jsem, co se děje v okolí. Zaujala mě čtveřice žen, která v prodejně přímo pod tabulí s odjezdy vylepšovala v drobných detailech aranžmá zboží. Zřejmě nějaká podpora shora, aby se více prodávalo, pomyslel jsem si. Trochu mě překvapilo, že totéž po chvíli zopakovaly v dalším obchodě vedle. Ale třeba mají stejného majitele. Kdyby ovšem tyto odbornice poodstoupily od regálů a postavily se někde na moji úroveň, zjistily by, že v nepořádku je toho více, než jen drobné detaily.

V obou prodejnách totiž zatarasily větší část vchodu stoly. Jestli jsou tam umístěny z nostalgické touhy po klasických úzkých dveřích tradičních prodejen, nebo mají prodavačky oddělit od toho velkého prostoru plného spěchajících a kdovíjakých lidí a poskytnout jim iluzi bezpečí, či byly přidány ve snaze více prodat, to nevím. Zato mohu říci, že prodejnám škodí hned třikrát.

"Vylepšování ve stylu dortu pejska a kočičky, často podnícené potřebou prodat více, obvykle vede k přesnému opaku."

Za prvé se stylově liší od ostatního vybavení. Vypadají pak jako provizorní řešení a snižují tak celkovou úroveň. Asi jako kdyby vás v lepší restauraci posadili k paletě položené na zednických kozách, než seženou nějaký pořádný kus nábytku. Ostatně v jedné z těch prodejen stoly opravdu tvoří panely uložené na kozách, i když trochu lepší úrovně ( viz také článek Pár maličkostí, které vám podstatně zvýší tržby).

Za druhé je tu kontrast mezi chaoticky navršenými kousky na stolech (v jednom případě i kartony od obalů pod stolem) a pečlivě uspořádaným zbožím ve zbytku prodejny. Opět jako by někdo v časové tísni navršil bariéru, kterou se pak zmíněná čtveřice marně snažila vylepšit drobnými přesuny.

Za třetí, a to je vůbec nejdůležitější, prodejnám tohoto typu svědčí právě ta otevřenost do prostoru, kdy kolemjdoucí jako by náhodou a bez záměru překročí onu pomyslnou čáru, dělící prodejnu od nádražní haly. Mizí tak ostrá bariéra mezi těmi, kdo chtějí nakupovat (nebo si prohlédnout zboží), a lidmi, kteří "jen tak projdou". V každém případě se zvýší počet potenciálních zákazníků ( čtěte také v e-booku Intuitivní marketing v prodejně).

Víte, že... Mezi nejdůležitější příčiny podnikatelských neúspěchů patří nedostatek znalostí? Přesněji řečeno, jde o jejich podceňování. Praxe a zkušenosti jsou sice důležité, ale vývoj jde rychle kupředu.


Jak upravit prodejnu

Co je však také důležité, uvnitř, nejlépe někde uprostřed prodejny, musí být něco, co přitáhne i na dálku zrak nerozhodných. Nevyřeší to červený nápis "Ceny už od 50 Kč", pokud tedy nejde o diskont. Potřebujete nějaký skutečně přitažlivý magnet.

Než se tedy ve své prodejně pustíte do detailů a jemností aranžování, měli byste vědět, že její prostorové uspořádání nemůže být náhodné a "podle potřeby". Vylepšování ve stylu dortu pejska a kočičky, často podnícené potřebou prodat více, obvykle vede k přesnému opaku. Buď zákazníka odradí od vstupu, nebo na něj zapůsobíte dojmem neuspořádanosti a chaosu, který sníží vaši úroveň. Výsledkem je pocit, že máte vysoké ceny, neodpovídající vaší kvalitě.

Vyhněte se hlavně následujícím bariérám:

  • překážejícímu a nestabilnímu vybavení, od stolků přes propagační předměty a stojany až po regály
  • skládání různých typů a velikosti zařízení, které spolu viditelně neladí
  • snaze využít každé volné místo, kteráv prodejně způsobuje stísňující pocit

Chcete-li tedy zvýšit prodej, udělejte to promyšleně a koncepčně. Řešení typu "vystavíme více zboží" obvykle není tím nejlepším přístupem.

 

Seznamte se s trojlístkem pro váš úspěch: