Nezařizujte prodejnu jako pejsek s kočičkou, snížíte si tržby
Kdyby ovšem tyto odbornice poodstoupily od regálů a postavily se někde na moji úroveň, zjistily by, že v nepořádku je toho více, než jen drobné detaily.
V obou prodejnách totiž zatarasily větší část vchodu stoly. Jestli jsou tam umístěny z nostalgické touhy po klasických úzkých dveřích tradičních prodejen, nebo mají prodavačky oddělit od toho velkého prostoru plného spěchajících a kdovíjakých lidí a poskytnout jim iluzi bezpečí, či byly přidány ve snaze více prodat, to nevím. Zato mohu říci, že prodejnám škodí hned třikrát.
Za prvé se stylově liší od ostatního vybavení. Vypadají pak jako provizorní řešení a snižují tak celkovou úroveň. Asi jako kdyby vás v lepší restauraci posadili k paletě položené na zednických kozách, než seženou nějaký pořádný kus nábytku. Ostatně v jedné z těch prodejen stoly opravdu tvoří panely uložené na kozách, i když trochu lepší úrovně ( viz také článek Pár maličkostí, které vám podstatně zvýší tržby).
Za druhé je tu kontrast mezi chaoticky navršenými kousky na stolech (v jednom případě i kartony od obalů pod stolem) a pečlivě uspořádaným zbožím ve zbytku prodejny. Opět jako by někdo v časové tísni navršil bariéru, kterou se pak zmíněná čtveřice marně snažila vylepšit drobnými přesuny.
Za třetí, a to je vůbec nejdůležitější, prodejnám tohoto typu svědčí právě ta otevřenost do prostoru, kdy kolemjdoucí jako by náhodou a bez záměru překročí onu pomyslnou čáru, dělící prodejnu od nádražní haly. Mizí tak ostrá bariéra mezi těmi, kdo chtějí nakupovat (nebo si prohlédnout zboží), a lidmi, kteří "jen tak projdou". V každém případě se zvýší počet potenciálních zákazníků ( čtěte také v e-booku Intuitivní marketing v prodejně).
Jak upravit prodejnu podle intuitivního marketingu
Co je však také důležité, uvnitř, nejlépe někde uprostřed prodejny, musí být něco, co přitáhne i na dálku zrak nerozhodných. Nevyřeší to červený nápis "Ceny už od 50 Kč", pokud tedy nejde o diskont. Potřebujete nějaký skutečně přitažlivý magnet.
Než se tedy ve své prodejně pustíte do detailů a jemností aranžování, měli byste vědět, že její prostorové uspořádání nemůže být náhodné a "podle potřeby". Vylepšování ve stylu dortu pejska a kočičky, často podnícené potřebou prodat více, obvykle vede k přesnému opaku. Buď zákazníka odradí od vstupu, nebo na něj zapůsobíte dojmem neuspořádanosti a chaosu, který sníží vaši úroveň. Výsledkem je pocit, že máte vysoké ceny, neodpovídající vaší kvalitě.
Vyhněte se hlavně následujícím bariérám:
- překážejícímu a nestabilnímu vybavení, od stolků přes propagační předměty a stojany až po regály
- skládání různých typů a velikosti zařízení, které spolu viditelně neladí
- snaze využít každé volné místo, kteráv prodejně způsobuje stísňující pocit


Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.