O manipulaci v prodeji aneb Nejsme jako šmejdi?

Nejsme jako šmejdi?Manipulace je v poslední době oblíbeným tématem internetových diskusí. Vedle tradičních institucí, jako je politická garnitura nebo církve, které to schytávají pravidelně, jsou aktuálně na tapetě i pořadatelé nákupních prezentací, zvaní "šmejdi". Jednoznačné odsouzení jejich praktik však v některých obchodnících vzbuzuje pochybnosti, jestli se náhodou nechovají stejně, když nakupujícím aktivně nabízejí více, než pro co si původně přišli. Někteří mají dokonce tak silné zábrany, že se raději smíří s nízkými tržbami.


Každý prodej je manipulace

Předně bychom si měli uvědomit, že manipulace není nic neobvyklého. Od narození jsme manipulováni. Rodiči, učiteli, společností kolem nás. Kolikrát nám v dětství říkali: "Tohle nedělej, co by si lidé řekli!". Není to snad manipulace, když si do dospělosti odneseme pravidlo, že je třeba se přizpůsobit a nevyčnívat? ( viz také článek Všichni máme vymyté mozky aneb Jak funguje motivace).

"Málokdo si také uvědomuje, že lidé dnes nespoří. Všechno, co vydělají, utratí. Když ne u vás, tedy někde jinde."

Manipulací však také je, že kdekterý obchodník chce být "hodný a poctivý". Připomeňme si, že jiný manipulativní názor nás přesvědčuje o neslučitelnosti bohatství a poctivosti. Už chápete, proč se těm hodným většinou nedaří? Podlehli sebezničujícímu, zvnějšku vnucenému klamu. Tam, kde mají vydělávat, chovají se jako charita. A ještě z toho mají dobrý pocit.

Vedoucí jedné venkovské prodejny na otázku, proč nemá vystavený nejlákavější sortiment, odpověděla, že nechce, aby lidé moc utráceli. Jenže takový postoj znamená, že se nejlepší zboží zkazí a obchod brzy zkrachuje. Přispěje tím nějak zákazníkům? Zřejmě pak budou muset za nákupem dojíždět do města, nebo si ho nechat za příplatek dovážet.


Lidé mají peníze

Málokdo si také uvědomuje, že lidé dnes nespoří. Všechno, co vydělají, utratí. Když ne u vás, tedy někde jinde. Vůbec nemusíte mít obavy, že oberete matku o poslední peníze, za které chtěla koupit dětem mléko. Takovou moc žádný aktivní prodej nemá. Dokonce i v hypnóze, kdy se s lidmi manipuluje nejsnáze, neudělá nikdo to, co opravdu nechce. Přijdou-li děti zkrátka, je to obvykle z jiného důvodu. Viděl jsem v supermarketu mladou rodinu, jak vyložila nákup na pás: maminka jednu meruňku, jednu mrkev, jeden jogurt a její manžel basu piva.

Když mluvím s tradičními obchodníky, mohu se vsadit, že dříve či později uslyším: "Lidi nemají peníze". Vždy si vzpomenu na dva obchodní zástupce firmy Baťa, kteří byli vysláni do Afriky. Jeden telegrafoval: "Žádné šance, všichni chodí bosi". Druhý pak: "Úžasné možnosti, všichni chodí bosi". Jde tedy jen o to, jak to vidíte a jaký postoj zaujmete. Pamatujte si, že lidé vždy najdou peníze na to, po čem doopravdy touží. Možná to vypadá jako falešná fráze, ale praxe potvrzuje, že tak naše myšlení opravdu funguje ( čtěte v e-booku Intuitivní marketing v prodejně).

Věděli jste, že do pěti let od začátku podnikání skončí 77 % podnikatelů, kteří se spoléhají pouze na vlastní vědomosti, ale jen 7 % těch, kteří používají nějaké komplexní know-how? Rozdíl v úspěšnosti je tak zásadní, že je dobré se zajímat, v čem to vlastně je. V PARTNER PLUS takové know-how máme.


Prodej není charita

Je tedy rozdíl mezi šmejdy a aktivními prodavači? Určitě ano. Podstatou nekalosti jednání nepoctivých prodejců není, že přemluví účastníky akce k nákupu, ale že prodané zboží je nefunkční a předražené. Nabídnete-li zákazníkovi k máslu ještě džem, pak ve sklenici jistě nejsou obarvené piliny a nestojí deset tisíc.

Charitu jistě můžete dělat, ale až když si na ni vyděláte. Jinak budete sami potřebovat, aby se o vás někdo staral. Nevydělávat na prodeji tedy není žádnou zásluhou, ale právě naopak. Modlete se, aby všichni neuvažovali stejným způsobem. To by pak nebylo kde brát.

Máte-li ovšem stále ještě pobouřené svědomí, udělejte pro své zákazníky něco jiného. Mnozí senioři se na pochybné prodejní zájezdy hlásí proto, že se se cítí být osamocení. Povídejte si tedy s nimi v prodejně, udělejte pro ně nějaké akce. Pak možná ušetří velké peníze, i když u vás utratí více.  Více inspirace vám dodáme v programu PARTNER PLUS

  Komentáře: Je pobízení zákazníka, aby nakoupil víc, neetické?

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Doporučuji ke stažení zdarma: