Místo konkurence raději spolupracujte

Nekonkurujte si, raději spolupracujteMalí soukromí řezníci, pekaři či zelináři jsou v kurzu. Dá se tak soudit i podle snahy některých řetězců prodávat zejména maso a uzeniny pod hlavičkou jakoby "nezávislého" soukromníka. Naposledy například supermarkety Billa se značkou Vocílka. Ostatně i průzkumy říkají, že třeba na Vysočině dávají tři čtvrtiny zákazníků přednost nákupu masných výrobků u malých dodavatelů. Proč takový důraz na čerstvé zboží? Protože se stále více přesvědčujeme, že podle něj nakupující hodnotí celý sortiment a úroveň prodejny.

Takový rohlík, jakkoliv může budit zdání běžné komodity, je důležitým ukazatelem - do ceny až po křupavost. A podobné je to i s uzeninami nebo ovocem a zeleninou.

"Není nutné se stavět proti místnímu pekaři, můžete přece prodávat jeho rohlíky."


Tradiční samoobsluha a konkurence

To se samozřejmě dotýká i tradičních samoobsluh. Z pohledu provozovatele takové prodejny není ani na jedné straně o co stát. Jak řetězce se svými novými značkami, tak skutečné malé specializované prodejny s čerstvým zbožím jsou nevítanou konkurencí. Většina obchodníků to řeší nejjednodušší cestou: snižuje ceny. To je však politika krátkozraká a konec konců vůči oběma stranám neúčinná. Řetězce mají mnohem více nástrojů a prostoru na snižování cen, ve specializovaných dodavatelích zase zákazník vidí garanty kvality. Samoobsluha se tak ocitá někde uprostřed, bohužel v té nejméně výhodné pozici - jako nepříliš laciný dodavatel zboží průměrné kvality.

Naskýtá se tedy otázka, jak v této nepříjemné situaci bojovat s konkurencí ( na toto téma doporučuji e-book Tajemství Davidova praku aneb Jak uspět proti velké konkurenci). Měli bychom se však raději ptát, zda je vůbec nutné rozdávat rány na všechny strany. Ačkoliv se o tom příliš nemluví, existují zde nejméně dvě alternativy. Tou první je spolupráce. Není nutné se stavět proti místnímu pekaři, můžete přece prodávat jeho rohlíky. On tak jako tak vydělá a vy nabídnete něco lepšího, než gumové výrobky velkopekáren, jejichž jedinou předností je nízká cena. Místní farmář bude raději, když ho zbavíte nutnosti postávat u stánku na tržišti a výrobce uzenin zrovna tak.

Pojistěte si poloviční slevu na PARTNER PLUS! Pořiďte si nejlevnější variantu LIGHT, která je do 30. 9. zcela zdarma, a ta vám umožní čerpat naše služby a kdykoliv přejít na vyšší úroveň programu jen za poloviční cenu. Pojistěte si svoji slevu, ať vám neuteče.


Lokální potraviny táhnou

Módní zájem o lokální produkty má své racionální jádro. Ve své podstatě totiž posiluje malé podnikatele, od producentů až po obchodníky, a dává jim účinný nástroj proti velkým řetězcům. Nejde jen o maloobchod. Stejné problémy s nadnárodními společnostmi mají i lokální pěstitelé a zpracovatelé. Buď jsou pro svoji velikost přehlíženi, nebo se nedostanou přes laťku nastavenou pro velké dodavatele ( viz také článek Proč prodávat farmářské produkty).

Měli byste si tedy uvědomit, že podnikatelé, na něž se nyní zřejmě díváte jako na konkurenci, jsou ve skutečnosti potenciální spojenci. Máte v podstatě stejné zájmy. Čím dříve si to uvědomíte, tím lépe pro všechny. Je samozřejmě nutné překonat nedůvěru, která v českém podnikatelském prostředí a zejména u menších firem a živnostníků obecně panuje, ale výsledek bude jistě stát za to.

Druhou alternativou k přímému konkurenčnímu střetu je tržní posun. Jestliže totiž pojmete svoji samoobsluhu jako zmenšený (nebo i stejně velký) supermarket, ale bez zázemí velké nadnárodní firmy, budete vždy tahat za kratší konec provazu. Přitom je to dnes nejběžněji používaný konkurenční model! Posunovat se na trhu znamená postupně snižovat počet styčných bodů a stejných charakteristik s konkurencí. Stačí sledovat reklamy řetězců a povšimnout si, na co kladou důraz. Jestliže je dnes nejfrekventovanějším argumentem cena, vy byste ji na první místo právě proto stavět neměli. Mluví-li se o "rozumné kvalitě za rozumnou cenu", vy propagujte vysokou kvalitu a nemluvte hned nato o penězích.

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby vás zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se


Dnes už neplatí, že kvalita se chválí sama

Především však se zákazníky mluvte. Samoobsluha může a měla by by být na hony vzdálená samoobslužnému myšlení, charakterizovanému heslem "kupte, zaplaťte a běžte". Koncept samoobsluhy je primárně založen na usnadnění a zpříjemnění nákupu na straně zákazníka, nikoliv na úspoře pracovních sil a nákladů na obchodníkově straně. Vůbec to tedy neznamená, že taková prodejna musí být odlidštěným strojem na nakupování, kde je zákazník ponechán sám sobě. "Ať si to zjistí sám, my jsme pokladní," je rozšířený, bohužel však zcela špatný přístup k informování nakupujícího.

Se zrušením pultu tedy nijak neskončila vaše povinnost (vůči svému obratu a zisku) předávat zákazníkovi informace o zboží, motivovat ho k nákupu a také působit na jeho lidské potřeby. Reklama mluvící jen o cenách, letáčky zdůrazňující jen ceny, akce snižující ceny, to všechno je svojí ubohou jednostranností naprosto nedostatečné. Možná také argumentujete tím, že zákazníci slyší jen na peníze. Ale to není jejich základní a neměnný postoj. To je většinou z nouze ctnost, protože jiné důvody k nákupu od vás ani od nikoho jiného neuslyší.

Dnes už neplatí, že kvalita se chválí sama. Je třeba ji vysvětlovat. Vytvoříte-li tedy lokální spojenectví založené nikoliv na nejnižších cenách, ale právě na jakosti zboží, nemůžete takový koncept jen tak postavit vedle letáčku ze supermarketu a čekat, že se zákazníci dovtípí. Musíte na ně působit stejně silně, jako to dělají reklamy na akční ceny. A k tomu se nejlépe hodí osobní rozhovor s nakupujícím. I proto, že právě ten řetězce neumí a odmítají.

Ano, znamená to zvýšit náklady na pracovní sílu, to je pravda. Ale tyto zvýšené výdaje vám na druhé straně přinesou další tržby a zisk. Navíc příliš na výběr nemáte. Alternativou je čekat, až vám řetězce, ale i konkurence specializovaných prodejen s čerstvým zbožím, srazí vaz.  Využijte proto možností programu PARTNER PLUS.

  Komentáře: jaké máte zkušenosti se spoluprací podnikatelů?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Využijte tyto užitečné nástroje: