Nemám čas na úspěch, musím prodávat

Nemám čas na úspěch, musím prodávatV souvislosti s programem PARTNER PLUS navštěvuji v poslední době řadu prodejen. A jsem překvapen, jak často pouhým okem a na první pohled vidím řadu bariér, které zcela jistě připravují obchodníky o část zákazníků i tržeb. Oni i jejich prodavači je však nevnímají. Proč? Na vině je zčásti i provozní slepota, která brání podívat se na prodejnu z nadhledu a především pod zorným úhlem zákazníka. Ale je tu i mnohem závažnější důvod. Majitelé prodejen jsou většinou odborníky v sortimentu, který prodávají, a proto se také soustředí jen na něj. Rozumí potravinám, oděvů, vínům, železářskému zboží nebo počítačům. Nejsou však experty na prodej. A je to znát. Ale to se může změnit.

Nestává se, že by se někdo nejdříve vzdělával v oboru maloobchodního prodeje a pak teprve přemýšlel, jakému sortimentu by se měl věnovat. Když je fanda přes motorky, rozhodne se jednoduše prodávat náhradní díly na ně. Pokud miluje víno, zřídí si vinotéku. To je logické a přirozené. Jenže prodej nejsou jen odborné znalosti ohledně sortimentu. Ani nadšení pro věc není všechno. Je také potřeba umět prodávat.

"Někdy možná chvíli trvá, než najdete ty správné informace, ale jsou."


Nepodceňujte prodejní dovednosti

Máloco je tak v podnikání podceňováno, jak prodejní dovednosti v maloobchodě. Zatímco jiní podnikatelé alespoň občas přijdou na marketingové semináře nebo konference, zatímco obchodní firmy školí své prodejce, maloobchodníci říkají, že nemají čas. "Cože? Dvě hodiny mám být mimo prodejnu? Nepřichází v úvahu!" zní běžná reakce.

Zřejmě si neuvědomují, že se takovým přístupem stávají otroky svého podnikání. Ono to vlastně ani není podnikání, jde o živnost balancující na pokraji neúspěchu. Nemůžete-li si vyčlenit pár hodin na to, abyste se naučili lépe prodávat a zvýšit tak své tržby, pak vaše situace asi není růžová - a můžete si namlouvat, co chcete ( raději si místo toho přečtěte e-book Intuitivní marketing v prodejně).

A pak je tu také pořádná dávka negativismu. "Nejde, nemůžeme, nemá to cenu." Možná jde o únavu. Když léta pracujete od rána do večera a odpovídající výsledky ne a ne přijít, pak zákonitě vyhoříte. Pokračujete už jen jako robot, který udělá to nejnutnější, aby přežil. Otevřít prodejnu, objednat zboží, necenit zboží, prokousat se papíry, zaskočit za nemocnou prodavačku, zavřít prodejnu. Na nové věci a na zlepšení není síla. Většinou ani víra.

žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první samoobslužnou příručku zdarma.


Udělat si čas na úspěch je nezbytné

Jak z tohoto kruhu ven? Jednoduše se začněte zajímat o prodejní dovednosti, metody zvyšování počtu nakupujících i tržeb. Představa, že k tomu jsou vhodné letáčky a inzeráty v novinách, už nějakých deset let neplatí. Možná jste sami zjistil, že nefungují, a teď máte pocit, že nefunguje nic. Nebo že dnes zabere jen digitální marketing, kterému příliš nerozumíte. Není to pravda. Někdy možná chvíli trvá, než najdete ty správné informace (moje kniha Jak zvládnout maloobchod je například jedinou publikací na toto téma v České republice a na Slovensku), ale jsou. Nejde o nic složitého, většinu nástrojů máte v prodejně.

A tak jde především o chtění. Když někdo považuje za nemožné opustit na chvíli svoji prodejnu, aby se dozvěděl, jak zvýšit tržby o třicet i padesát procent, pak především nechce. Odmítli byste si vyzvednout výhru ve sportce, protože musíte být v obchodě? A přitom je takové zvýšení prodeje mnohem pravděpodobnější, než štěstí v loterii.

Jde tedy o jediné: Rozhodnout se, že chcete být úspěšní, že chcete mít prosperující prodejnu. Nemůžete samozřejmě ztrácet čas s každým, kdo vám bude tvrdit, že na to má recept. Ale když se rozhlédnete po tomto webu, nemůžete říci, že jsem každý, nebo že k tomu nemám vědomosti a zkušenosti.

 Víte, že program PARTNER PLUS poskytuje školení prodejních dovedností pro majitele prodejen i jejich prodavače? A to jen za malý poplatek?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.