Motivujte prodavače hlavně vztahy, ne jen penězi

Nemotivujte prodavače penězi, ale vztahy I menší obchodníci se potýkají s malou motivací svých zaměstnanců, ačkoliv mají jen několik prodavačů. Hlavním důvodem je zejména nezájem majitelů prodejen o tuto oblast. Většinou se zcela spoléhají na roli peněžního ohodnocení, což je v situaci mnoha dnešních malých a středních obchodníků kontraproduktivní. Výsledkem je nespokojenost na obou stranách. Prodavači si stěžují, že je práce nebaví a není dostatečně odměňována, zaměstnavatelé poukazují na laxní přístup k prodeji a nezájem o výsledky.

Než ztrácet čas přemýšlením, co bylo dříve, zda slepice nebo vejce, tedy nespokojenost pracovníků či majitelů, je lépe tento bludný kruh rozetnout. Těžko očekávat, že tak učiní zaměstnanci.

"Je rozšířeným omylem, že lidem nejde o nic jiného než o peníze."


Motivovaný prodavač je nutnost

Mít motivované prodavače je jistě užitečné. Jsou to oni, kdo na prvním místě rozhodují o vašem obchodním úspěchu. Ani ceny, ani dobré zboží nejsou tím nejdůležitějším. Je samozřejmě snazší nastavit slevu nebo sehnat nový produkt, ale pokud ho personál nemá zájem prodat, žádného významného zlepšení nedosáhnete.

Je rozšířeným omylem, že lidem nejde o nic jiného než o peníze. Výzkumy říkají něco jiného. Proč však kolem sebe neustále slyšíte, že vaše prodavače zajímá pouze výše mzdy? Důvodů je hned několik. Jednak jsou lidé obecně zvyklí zaujímat postoje, o nichž se domnívají, že jsou očekávány. Obecné povědomí říká, že nemluvit o penězích může jen hlupák, tedy každý raději řekne, že mu o ty peníze na výplatní pásce jde především. Pak je tu obava, že když označí peníze za nedůležité, snížíte nebo nezvýšíte mu mzdu. Proč také ne, když dává najevo, že to pro něj není prioritou, myslí si prodavač.

Především je zde ale naprostý nedostatek ostatních motivátorů. Představíte-li si celkovou motivaci jako krabici, plnou různých pobídek, pak pokud zde najdete jen peníze, měla by jejich výše nahradit vše chybějící. A to se samozřejmě neděje.

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání. Dokonce jak vyniknout nad velkou konkurenci a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby se tradiční podnikatelé zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se


Jak motivovat prodavače

Menší obchodník však má k dispozici množství motivačních nástrojů, které mu velké řetězce mohou jen tiše závidět. Zejména máte ke svým zaměstnancům blízko a nejsou tedy pro vás položkou v personálním útvaru. Obvykle se s nimi každodenně setkáváte a můžete tedy na ně nepřetržitě působit. A to jak příkladem, tak pochvalou. Okamžité ocenění toho, co se prodavači povede, je účinnější motivací než peněžní prémie.

Pokud jde o peněžní odměňování, mělo by mít tři složky. Vedle pevné mzdy i prémie závislé na dosaženém obratu a také odměny vyplácené hned za mimořádnou aktivitu, snahu atd. Prémie by pak měly být vyhodnocovány týdně. Měsíční shrnutí přichází pozdě - období je uzavřeno a pracovník nemůže zpětně nic ovlivnit. Tím jste ztratili celý měsíc. Kdežto při týdenním vyúčtování může hned od pondělí začít s nápravou a zvýšit aktivitu, pokud výsledky předcházejícího období nebyly nijak slavné ( viz také článek Jak na motivaci prodavačů).

V tak malém pracovním kolektivu je navíc snadnější vytvářet lidské, pohodové prostředí. Nikdo při příchodu do práce neodkládá své sociální (tedy společenské) potřeby do skříňky a pracovníci tedy chtějí (a potřebují) i v pracovní době pozitivní, lidské prostředí. Pokud máte čas jen na vykřikování pracovních rozkazů, je načase to změnit.


Jak se chováte k prodavačům, tak se oni chovají k zákazníkům

"To je utopie," říkají mnozí obchodníci a naznačují, že jejich prodavači považují lidský přístup za slabost, které je třeba využít. Opět to spíše vychází z obecných představ než z reálné situace. Samozřejmě, že když se ke svým zaměstnancům chováte s takovým očekáváním, oni vám ho naplní. Budete-li však od nich čekat vstřícný přístup, většinou ho také dostanete. A zbývajících nepoučitelných je lépe se zbavit, než kvůli nim přicházet o celou škálu účinných motivačních nástrojů.

I z hlediska obchodních výsledků je tedy lépe vytvářet "rodinné" prostředí než volit formální a chladný přístup s vyloučením všech vztahových a sociálních prvků. V takovém prostředí jsou totiž lidé ochotni se učit, spolupracovat s ostatními a přemýšlet o své práci. Což jsou všechno faktory, které ke svému úspěchu nutně potřebujete. Chcete o tom vědět více?  Program PARTNER PLUS je zdrojem užitečných informací.

  Komentáře: Slyší zaměstnanci jenom na peníze?

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Doporučuji ke stažení zdarma: