Jak lepším osvětlením skokem zvýšit tržby
Nějakých dvacet let po vzniku soukromých prodejen byla nejdůležitější osvětlit prodejnu tak, aby zákazníci viděli na zboží a cenovky. Takže vše obstaraly především zářivky na stropě. Jenže to už je dnes málo. Potřebujeme působit na pozornost zákazníků.
Ze zkušenosti víme, jak silný má na nás světlo vliv. Svítí-li například slunce, máme lepší náladu, než když je pod mrakem. Jestliže pak rozháníme šero umělým osvětlením, chceme, aby mělo určitou barvu. Co je víc osvětlené, to zaručeně upoutá naši pozornost. A barevné a blikající neony? Samozřejmě také.
Chcete-li získat pozornost nakupujících, nesmíte být nudní a jednotvární. Mnoho prodejen je dnes vybaveno "standardně", tedy průměrně. Co by vám ovšem řekli zákazníci, kdybyste je pozvali do průměrné prodejny s průměrným zbožím za průměrné ceny? Zřejmě by se na patě otočil a šel jinam, kde průměrní nejsou.
Intuitivní marketing inspiruje: Pracujte se světlem
Jedním ze způsobů, jak oživit prodejnu a udělat z nakupování lepší zážitek, je využití světla. Dobré by bylo samozřejmě vpustit do prodejny slunce, ale protože se dnes výlohy přelepují a přirozené světlo nahrazuje umělým, vylepšete alespoň to.
Jistě víte, že různé barvy světla zvýrazňuje kvality zboží. Na maso se používá odstín červené, pečivo zvýrazňuje žlutá. Pro květinářství se hodí chladně bílá, v kadeřnictví je naopak nevhodná. A tak by se dalo pokračovat. Znamená to, že pro jednotlivé úseky prodejny potravin potřebujete extra osvětlení, kdežto jinde (třeba v textilu nebo knihkupectví) stačí jedna barva.
To ale neznamená, že si pak vystačíte s tělesy na stropě. Každá prodejna by měla být dynamická. Ne tedy jednotně (a jednotvárně) osvětlená. Potřebujete kombinovat místa s běžným osvětlením a jiná, která nasvětlíte silněji, případně i jinou barvou. Ideální je systém, který vám dovolí posouvat a směrovat reflektory podle potřeby. Třeba na horké novinky ( přečtěte si také Oslovte všechny smysly zákazníků a sklidíte nečekaný úspěch)
Pohybující se světlo samozřejmě také upoutá pozornost, a to víc než cokoliv jiného. Jenže je tu problém. Vsadíte-li na příliš rychlé opakování pohybu, zákazníky to bude ne zajímat, ale obtěžovat. A je samozřejmě lépe se vyvarovat blikajících vánočních řetězů a podobných světelných kejklí. Vůbec je rozumné nepouštět se do toho sami a vyžádat si konzultaci odborníka.
Výhodou takového uspořádání je, že směřuje zrak nakupujících tam, kam chcete. Tak jako zvýrazněná cenovka zboží v akci. Vtip je v tom, že zboží, které nasvětlíte, vůbec nemusí být v akci, a přesto si ho lidé všimnou a budou ho kupovat.

Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.