Jak lepším osvětlením skokem zvýšit tržby

 

"Nasvětlením našeho zboží jsme zvýšili prodej o víc jak deset procent," chlubil se mi jeden marketér. Majitel prodejny na to však měl jiný názor. "Je pravda, že jejich značky jsme prodali víc. Ale jiných zase méně, takže výsledek byl nula". Nasvícení zkrátka funguje jako jiné reklamní poutače jednotlivých dodavatelů. Jediná možnost, jak zvýšit prodej celkově, je posvítit si sami.

 
Nízké tržby? Posviťte si na to
 
Nějakých dvacet let po vzniku soukromých prodejen byla nejdůležitější osvětlit prodejnu tak, aby zákazníci viděli na zboží a cenovky. Takže vše obstaraly především zářivky na stropě. Jenže to už je dnes málo. Potřebujeme působit na pozornost zákazníků.

"Každá prodejna by měla být dynamická. Ne tedy jednotně (a jednotvárně) osvětlená."

Ze zkušenosti víme, jak silný má na nás světlo vliv. Svítí-li například slunce, máme lepší náladu, než když je pod mrakem. Jestliže pak rozháníme šero umělým osvětlením, chceme, aby mělo určitou barvu. Co je víc osvětlené, to zaručeně upoutá naši pozornost. A barevné a blikající neony? Samozřejmě také.

Chcete-li získat pozornost nakupujících, nesmíte být nudní a jednotvární. Mnoho prodejen je dnes vybaveno "standardně", tedy průměrně. Co by vám ovšem řekli zákazníci, kdybyste je pozvali do průměrné prodejny s průměrným zbožím za průměrné ceny? Zřejmě by se na patě otočil a šel jinam, kde průměrní nejsou.

Buďte v obraze. Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu!


Intuitivní marketing inspiruje: Pracujte se světlem

Jedním ze způsobů, jak oživit prodejnu a udělat z nakupování lepší zážitek, je využití světla. Dobré by bylo samozřejmě vpustit do prodejny slunce, ale protože se dnes výlohy přelepují a přirozené světlo nahrazuje umělým, vylepšete alespoň to.

Jistě víte, že různé barvy světla zvýrazňuje kvality zboží. Na maso se používá odstín červené, pečivo zvýrazňuje žlutá. Pro květinářství se hodí chladně bílá, v kadeřnictví je naopak nevhodná. A tak by se dalo pokračovat. Znamená to, že pro jednotlivé úseky prodejny potravin potřebujete extra osvětlení, kdežto jinde (třeba v textilu nebo knihkupectví) stačí jedna barva.

To ale neznamená, že si pak vystačíte s tělesy na stropě. Každá prodejna by měla být dynamická. Ne tedy jednotně (a jednotvárně) osvětlená. Potřebujete kombinovat místa s běžným osvětlením a jiná, která nasvětlíte silněji, případně i jinou barvou. Ideální je systém, který vám dovolí posouvat a směrovat reflektory podle potřeby. Třeba na horké novinky ( přečtěte si také Oslovte všechny smysly zákazníků a sklidíte nečekaný úspěch)

Pohybující se světlo samozřejmě také upoutá pozornost, a to víc než cokoliv jiného. Jenže je tu problém. Vsadíte-li na příliš rychlé opakování pohybu, zákazníky to bude ne zajímat, ale obtěžovat. A je samozřejmě lépe se vyvarovat blikajících vánočních řetězů a podobných světelných kejklí. Vůbec je rozumné nepouštět se do toho sami a vyžádat si konzultaci odborníka.

Výhodou takového uspořádání je, že směřuje zrak nakupujících tam, kam chcete. Tak jako zvýrazněná cenovka zboží v akci. Vtip je v tom, že zboží, které nasvětlíte, vůbec nemusí být v akci, a přesto si ho lidé všimnou a budou ho kupovat.

Co z toho vyplývá: Zvýšení tržeb v prodejně z velké části závisí na schopnosti upoutat a nasměrovat pozornost zákazníků. Bohužel v tom máme ještě dost velké mezery a prodejny jsou nudnější, než by bylo žádoucí. Naštěstí mám řešení v IM+ Strategii úspěchu. Stáhněte si brožuru a zajímejte se o druhý stupeň:
Stáhněte si brožuru IM+ Strategie úspěchu


Nezapomeňte si zaregistrovat odběr newsletterů:

Informace o nakládání s osobními daty zde
Inspirace zdarma: