Poskytujte nákupní zážitek jako součást prodeje

Poskytujte nákupní zážitek jako součást prodejeZ vícera internetových zdrojů k nám v roce 2012 dorazila senzační zpráva: Maloobchod zažívá nový trend zážitkového nakupování. Například na Retail Info z té doby jste se mohli dočíst: "Developeři i sami retaileři se podle vedoucí Consulting & Research mezinárodní poradenské společnosti DTZ Lenky Šindelářové snaží ustoupit od prodeje produktu k větší péči o zákazníka". Je ovšem rozdíl, jak k tomu přistupují řetězce a jak menší prodejci. Troufám si tvrdit, že ti druzí, tedy tradiční obchodníci, mají v zážitkovém prodávání mnohem větší šance zaujmout zákazníka.

Od roku 2012 obchod přece jen urazil kus cesty kupředu. Nejenže se o nákupních zážitcích mluví, ale také se začínají přizpůsobovat prodejny. Například Makro nebo Penny Market ( viz také článek Jak to dělá Penny Market). Zato v tradičním obchodě je tento trend spíš popelkou. Nevadilo by to tam, kde nákupní zážitek poskytují odedávna a jaksi přirozeně, ale takových prodejen je menšina. Ostatní obchodníci se potřebují zamyslet nad novou strategií.

"Poskytujte zákazníkovi zážitky jako součást prodeje."


Nákupní zážitek jako součást prodeje

To, co se dnes považuje za novinku a supertrend jsem už někdy v roce 2006 doporučoval (bohužel marně) jednomu developerovi ve Zlíně. Mělo jít o jakousi umělou "pobočku" tamější zoologické zahrady v prostorách nákupního centra. Ale co je podstatné: uděláte-li show před prodejnou, ale uvnitř zůstane vše při starém, nic zvláštního se nestane ( o skutečné podstatě prodeje si přečtěte v knize Intuitivní marketing pro 21. století).

Každý majitel i vedoucí venkovské prodejny ví, že pro místního zákazníka je každý nákup společenským zážitkem. Neboť sem nechodí jen za účelem doplnění potravin či jiného zboží, ale také kvůli výměně informací, setkat se s lidmi, popovídat si atd. Právě velcí retaileři tuto zkušenost popřeli, protože se jednoduše k jejich způsobu prodeje nehodila. Z nedostatku tedy udělali přednost a dnes je kdekterý tradiční obchodník ochoten po nich opakovat, že zákazník o žádné vztahy a povídání nestojí - chce jen nakoupit a jít.

Nechci, aby to vyznělo ironicky, ale pro současného zákazníka je zážitkem už to, že se na ně prodavačka usmívá a dává najevo radost, že ho vidí. Poskytovat nákupní zážitky není tedy zase taková věda, jak by se mohlo zdát. Stačí se chovat lidsky.

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby vás zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se


Máte šanci

Jak je vidět, i řetězce už chtě nechtě přiznávají, že to tak není. Jak jsem si však dovolil předpovědět, půjdou na to jinak - s pompou, draze a nakonec neúčinně. Vy jste na tom mnohem lépe. Stačí, když opustíte naočkovaný "samooblužný" přístup k zákazníkovi. (Nenechte se zmást - samoobslužný způsob nemusí mít nic společného se samoobsluhou. Je to chápání nakupujícího coby stroje bez emocí a lidských potřeb, který se nejlépe cítí v prodejně bez jakéhokoliv personálu).

Poskytujte tedy zákazníkovi zážitky jako součást prodeje. Tak nejen lépe zapůsobíte na jeho emoce, ale také více prodáte. Určitě se to na vašich tržbách projeví lépe, než kdybyste před prodejnou uspořádali soutěž o kosmetický balíček světoznámé značky nebo travesti show. A je-li to skutečně reálný trend, vyděláte na něm více, než vaše velká konkurence.  V programu PARTNER PLUS za vás hlídáme a testujeme nejnovější trendy.

  Komentáře: Znáte prodejny, kde je zážitkem nakupovat?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Využijte tyto užitečné nástroje: