Příběhy podnikatelů: Udržujte prodavače v pohybu a poznáte to na tržbách
A nejmladší, která obrací oči v sloup, utěšuje: "Nebojte, všechno jednou skončí, i ti otravní zákazníci." Není divu, že prodavačky pak dávají zákazníkům najevo, že nebýt jich, už by byly dávno doma. A že přijít ještě hodinu před zavírací dobou znamená riskovat, že uslyšíte "Co sem ještě leze?"
Když se sype do motoru písek
Prodejně pana Macešky se ovšem nedaří. Zákazníků je málo a ti, co přece jen přijdou by - podle majitele obchodu - nejraději nakupovali zadarmo. A prý co s tím? Zeptal jsem se ho, jestli v autě doplňuje olej. Určitě ano. "A co by se stalo, kdybyste tam místo něj nasypal písek?" položil jsem mu otázku. "Samozřejmě by se motor zadřel. Ale to by žádný rozumný člověk neudělal!"
"Ale udělal," oponoval jsem. "Vy také sypete do motoru své prodejny písek, přestože jste rozumný člověk." A když se nadechoval, aby mi pověděl něco od plic, zeptal jsem se: "Proč vás vaše podnikání nebaví?" Zarazil se a pak tiše řekl: "Jak jste to poznal?" ( přečtěte si také Proč vás podnikání přestalo bavit?)
Vysvětlil jsem, že to není těžké. Člověka, který se těší na konec pracovní doby, a ještě to podporuje u svých zaměstnanců, nemůže jeho práce naplňovat. Je jako ten zedník za socialismu, který při zaslechnutí slova padla zahodil nářadí a s radostí na rtech utíkal do hospody. "Jestli vás podnikání nebaví, tak v něm nemůžete být úspěšný," dodal jsem. Poznají to prodavačky a poznají to i zákazníci.
Rada podle intuitivního marketingu: Pryč se stereotypem
"Když on je to už jen takový ubíjející stereotyp," vysvětloval pan Maceška. "Každý den stejné a já už také nemládnu. Prostě mě to čím dál tím víc unavuje." Vyprávěl jsem mu, jak na jednom semináři přednášející každé tři čtvrti hodiny zavelel vztyk a chvíli jsme tancovali, tleskali a skákali. Krev se rozproudila, mozek se okysličil, únava z nás spadla.
"Řešení není v nějakých akcích," řekl jsem mu. "Udělejte si každou hodinu malou rozcvičku a po ní začněte hledat, co by se v prodejně dalo změnit." Když jsem odcházel, nevěřícně za mnou hleděl a kroutil hlavou. Zřejmě si nedokázal představit, jak v kanceláři poskakuje na jedné noze.
Vrátil jsem se po několika měsících. Musel jsem se protlačit davem zákazníků. Pan Maceška, když mě viděl, hned volal: "Pojďte se podívat, co všechno je u nás nového!" Zdá se, že vykročil na správnou cestu a že se mu to vyplácí.

Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.