Proč prodávat farmářské produkty

Proč prodávat farmářské produkty Farmářské trhy se stávají čím dál tím oblíbenější formou prodeje zemědělských produktů, zejména od malých pěstitelů a chovatelů. A to nejen v České republice. Například ve Spojených státech roste počet trhů s celoročním provozem a podle informace amerického ministerstva zemědělství zde existuje více jak šest tisíc tržnic. Tento trend by měl zajímat i české maloobchodníky. Nejen kvůli tomu, že jim vzniká nová konkurence, ale také jako příležitost.
 


Farmářské prodejny na postupu

Na podzim 2011 ohlásila společnost Český grunt otevření první prodejny zaměřené na farmářské produkty. Využila tak rostoucí obliby tohoto zboží ke svému prospěchu. Nikde není přece psáno, že je nutno ho prodávat zrovna na farmářských trzích. Naopak, kamenná prodejna je v některých ohledech výhodnější, a to jak pro zákazníky, tak pro dodavatele.A vývoj postupuje dál, prodejny fúzují a vznikají silní hráči v oblasti farmářského zboží.

"Nejde o získávání skalních příznivců zdravé výživy či rurálních hodnot."

Proč takový vývoj? V první řadě se dnes konají farmářské trhy jednou za čas a jsou proto spíše zpestřením, než trvalým a pravidelným zdrojem potravin pro domácnosti. Nestačí tedy poptávce, která je pravděpodobně vyšší.
Za druhé je pro mnohé farmáře prodej na trzích zátěží. Často sami nemají čas, ale není ani koho pověřit prodejem. Mnozí z nich si nedovedou představit, že by na trhu prodávali každodenně.


U farmářských produktů cena nerozhoduje

Prodejny farmářských produktů tedy mohou počítat se zájmem z obou stran - od zákazníků i dodavatelů. Bude však třeba zvolit jinou strategii, než mají supermarkety. Je nutné si uvědomit, že se jedná o dvě zcela jiné oblasti. Zatímco ve velkých řetězcích je na prvním místě hodnot cena a jí se všechno podřizuje, u potravin z malých farem rozhoduje kvalita a zásady zdravé výživy. Snížit tedy ceny na úroveň supermarketových rajských jablíček, pěstovaných v Holandsku na polystyrenu (a také tak chutnajících), by byl nesmysl.

Pustíte-li se do prodeje farmářských produktů, nemůžete použít dosavadní způsob propagace i prodeje. Jak bylo řečeno, cena, která je osou reklamy supermarketů, v tomto případě nemá takovou váhu a není nejdůležitějším parametrem. Místo akční nabídky je tedy třeba přijít s ochutnávkami, či nabízet zákazníkům vzorky se slevou. Rozšiřte také množství informací, například o dodavatelích. Ukažte, v jakém prostředí produkty vznikají a kdo osobně se o to stará. Přijďte s informacemi o zdravé výživě a s recepty ( čtěte i v článku 10 tipů, jak zvýšit prodej ovoce a zeleniny).

V prodejnách tohoto typu můžete nabízet i oblíbené bedýnky s mixem čerstvé zeleniny a ovoce. Stačí je poskládat ze zboží, které prodáváte. Pro mnohé zákazníky mají své kouzlo a vyhovuje jim, když předem přesně nevědí, co v nich najdou. Přibližují se tak nákupu na trhu, kdy záleží na nabídce a inspiraci. Ačkoliv zákazníci někdy před dvaceti roky s nadšením uvítali celoroční dostupnost čerstvých potravin, dnes začínají opět nacházet kouzlo v sezónnosti.

žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první samoobslužnou příručku zdarma.


Jde o životní styl

Prodej potravin z farem není jen prodejem. Jde tu o životní styl, jeho vyjádření i sdílení. Úspěšný tedy bude ten, kdo to pochopí a dokáže ve své prodejně vyjádřit. Ideální samozřejmě je, když tyto hodnoty přijmete za své. Na druhé straně se však vyhněte fanatickému prosazování postojů. Nejde o získávání skalních příznivců zdravé výživy či rurálních hodnot. Potřebujete oslovit "šedivou" nerozhodnou masu zákazníků uprostřed. Předkládejte jim tedy jednoduché ideje, které není obtížné přijmout. Zřejmě vám nebudou tak věrní jako horliví vyznavači, ale přece jen k vám občas přijdou nakoupit. Zvláště to pak platí pro mladší generace. Farmářské zboží způsobí, že pro ně budete "cool".

Obliba farmářských trhů tedy ukazuje zajímavou příležitost. Pokud se jí chopíte včas, můžete být velmi úspěšní. A to nejen v městech. I na vesnicích dnes často prodávají povadlou zeleninu dovezenou ze zámoří, ačkoliv tu samou pěstuje místní farmář. Jen je třeba se začít zajímat.  Třeba prostřednictvím programu PARTNER PLUS

  Komentáře: Nakupujete ve farmářských prodejnách?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Využijte tyto užitečné nástroje: