Prodejna a internet: Co s e-shopem?

Prodejna a internet: Co s e-shopem?Máte pocit, že internet konkuruje vaší kamenné prodejně? Že jde spíše o vztah nepřátelský, než o další nástroj, kterým můžete posílit své tržby? Nejste sami. Takto bohužel uvažuje většina majitelů a provozovatelů tradičních obchodů. Samozřejmě ke své nemalé škodě. Je načase to změnit. Náš seriál vám představí konkrétní nástroje a postupy, schopné vám přivést nové zákazníky a zvýšit tržby. Nástroje nijak složité, které s trochou šikovností nebo malou investicí zvládne každý.
Nemusíte mít rádi technologie, ale měli byste zastříhat ušima, jakmile se mluví o větším počtu zákazníků, vyšších tržbách a menších nákladech. Když vám to všechno přinese také internet, je jednoduše nezbytné se s ním sžít alespoň natolik, abyste je získali. Jestliže se s ním i pak odmítnete kamarádit, pak se vás zeptám, jestli snad máte lepší nápad, jak v prodejně vydělat více peněz. Pokud ano, můžete ho uvést na Facebooku.

"Zákazník, který nemá co srovnávat, srovnává cenu."

Ale věřím tomu, že to s geniálními prodejními nástroji nebude tak horké. Proto mi věnujte chvíli pozornosti. Dozvíte se, jak zapřáhnout internet do svých služeb a získat z něj, co se dá.


Kdy se rozhodnout pro e-shop

Nejdříve se podívejme na plnohodnotnou internetovou prodejnu. Zřídili jste si ji a čekáte, co bude. Jsou v podstatě tři možnosti: buď tržbami daleko předčí váš kamenný obchod, nebo je to tak napůl, případně si jen sem tam někdo objedná.

Pakliže se na vás valí z internetu objednávky, kdežto v kamenné prodejně prodavačky zívají nudou, zamyslete se, jestli ji vůbec potřebujete. Nevyšlo by to lépe, kdybyste ji zmenšili, třeba ve prospěch skladu? Nebo z ní udělali výdejnu pro ty, kteří si chtějí zboží vyzvednout osobně? Přestaňte mluvit o tradicích, o tom, jak tu už váš praděd prodával cikorku, a řiďte se ukazatelem prosperity. Pokud si můžete dovolit udržovat muzeum, budiž. Většina obchodníků, zvláště v dnešní době, na to nemá ( přečtěte si také v článku Čeho se podnikatelé nejvíce bojí).

Vyrovnané výsledky obvykle znamenají, že si budete chtít podržet to i to. A přichází zásadní otázka: Musím mít v prodejně stejné ceny jako na internetu? Ne, nemusíte. Pokud ovšem zajistíte, aby zákazník dostal prvotřídní obsluhu. Internet je rychlý, levný, ale nikomu nedá pocit, že je něčím na způsob následníka trůnu. Prodavač to dokáže - teoreticky. Dnešní průměrný personál ovšem dovede nakupujícího naopak přesvědčit, že je idiot. Máte-li tedy dobré zaměstnance, nebo si vystačíte sami (a jste opravdu skvělí), klidně si k cenám z internetu něco přirazte. Naprostá většina zákazníků vám ráda zaplatí za dobrý pocit. Jsme na to geneticky naprogramovaní.

Už téměř 3.000 obchodníků v ČR používá věrnostní program Cashback World, ale ne každý ho má se všemi výhodami v balíčku programu PARTNER PLUS. Vy ho můžete mít komplet s veškerou podporou, kterou v programu nabízíme. Přesvědčte se, že se to vyplatí.


Proč jsou v e-shopu nižší ceny

Napadlo vás někdy, proč jsou - ale skutečně - na internetu nižší ceny? Vždyť ty objednávky musí někdo zpracovat, zabalit a odeslat (a v kancelářích také svítíte, topíte a platíte nájem), zboží se skladuje zrovna tak a daně se z něj platí úplně stejné. Tak kde je háček? Odpověď zní jednoduše: Zákazník, který nemá co srovnávat, srovnává cenu. Když na vás vyhledávač vychrlí třicet prodejen s třiceti úplně stejnými vysavači, který si koupíte? Samozřejmě ten nejlevnější. Ale když si ho budete chtít obstarat v kamenné prodejně, půjdete tam, kde mají nejlepší prodavače, kteří z vás alespoň na půl hodiny udělají hrozně významného člověka.

Nebojte se tedy v internetové prodejně odkazovat na kamennou dvojnici. Je spousta zboží, které si zákazníci rádi osahají a vyzkoušejí. Pokud je obslouží ti dobří prodavači, o nichž jsem mluvil, vůbec je nenapadne, že by pak šli kvůli pár korunám nakupovat na internet. Naopak si z vděčnosti ještě nechají přibalit něco navíc.

Pokud tedy máte ty dobré prodavače, řekněte to i na internetu. Navnaďte na ně zákazníky. Ukažte je na videu i na obrázcích, popište, jak to dělají. Slibte nakupujícím třeba i kafe nebo koláček, když na to přijde. Udělejte všechno pro to, aby si šli užít ten přepych. A kdo jím pohrdne, koupí si holt ve vašem virtuálním obchodě.

Ale nechci, aby to vypadalo, že fandím tradiční prodejně na úkor internetu. Naopak, střežte se té chyby! Obchodník si řekne: "Když naživo prodávám dráž a tím pádem více vydělávám, tak web co možná upozadím a znechutím jim nákup, aby raději přišli sem." Jenže odežene lidi, kteří nikde chodit nechtějí a nebudou. Místo toho si kliknou na přívětivější konkurenci. Takže když je poměr vyrovnaný, musíte pěstovat a posilovat obě prodejny. A co nejvíce je propojit ( více v e-booku Intuitivní marketing v prodejně).


Když e-shop nezaujme

Jestliže toho na internetu moc neprodáte, máte dvě možnosti. Buď prodejnu převedete na informační nebo rezervační web, nebo ji zaměříte jen na část sortimentu. V obou případech ji pak musíte odsunout do druhé linie. U hojně navštěvovaných a prosperujících internetových obchodů je žádoucí, aby do nich zákazník vešel přímo. Všimněte si, že ostatní informace (a hlavně adresa) jsou obvykle pěkně schované, aby někoho nenapadlo jít si s vámi promluvit z očí do očí. Tady je to jinak. Návštěvník chce evidentně jiné informace, než co jste právě přidali nového a za kolik.

Zkuste si tipnout, co by to asi mohlo být. Že prodáváte koberce nebo domácí potřeby, a to už patnáct let? Možná. Hlavně chce ale vidět, číst a slyšet, že jste v tom skvělí, ba dokonce nejlepší. Vůbec nemluvím o přehánění, jak si myslíte. Pravda se dá popsat nudně i zajímavě. To druhé vám ale přivede zákazníky.

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby vás zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se

Že je vaše prodejně na Palackého ulici 26? Snad. Mapka by byla daleko lepší. Kdy máte otevřeno? Od kolika do kolika? A co sezóna nebo svátky?
Cože to prodáváte? Pět odrážek věnovaných sortimentu nejdříve přiměje návštěvníka, aby se na ně nevěřícně snažil klikat, užaslý, že to nejsou odkazy k dalším podrobnějším popisům. Pak ke vzteklému třísknutí myší, když zjistí, že je to opravdu všechno. Chcete skutečně své zákazníky dráždit?

To nejlepší, co můžete udělat, je dát na web stejné informace o zboží, jako by to byla prodejna. Jen schováte to tlačítko "koupit". Pak ani nemusíte uvádět konkrétní ceny, pokud by vedle internetových prodejen nevypadaly pěkně. Klidně tam dejte "už od…" a v kamenné prodejně pak zákazníkům vysvětlete, že je to nejnižší cena za mixér, ale když si ho vezme bez motoru. Opakuji: Dokáže-li to váš prodavač říci zajímavě, nakupující nejen že se nenaštve, ale ještě si koupí jeden stroj navíc jako náhradní.

Nebo tlačítko přejmenujete na "rezervovat". Rázem se vám promění v kouzelnou hůlku. Jednak víte, kolik návštěvníků projevilo o zboží alespoň nezávazný zájem. Taková statistika není k zahození. Když na vaše stránky dorazí každý den sto lidí a nic se neděje, tak si musíte lámat hlavu, co tam tedy ksakru dělají? Za druhé je to určitý emoční závazek. Když si člověk něco rezervuje, přece jen má pocit, že by si to měl jít vyzvednout. Nebo se alespoň podívat. Když mu v odpovědi na rezervaci (samozřejmě e-mailem) pošlete také mapku, otevírací hodiny a další příjemné informace, posílíte tím jeho nutkání. A dodejte, že rezervace trvá týden. Buď ho to přiměje, aby si pospíšili, nebo na ni alespoň nemusíte pořád myslet.


Informace o sortimentu

Specializace znamená vypíchnout jen část sortimentu, který tak trochu poslouží jako návnada. Ale musíte si s ním vyhrát. Deset položek v chudém internetovém provedení nevypadá nic moc. Deset položek se všemi možnými a hlavně potřebnými informacemi včetně propracované grafiky zapůsobí jako mucholapka ( o specializaci píšu také v článku Tajemství konkurence: Vyhněte se boji).

Samozřejmě si můžete říci, že když internetová prodejna nejde, není to osud a reklama to spraví. To záleží jen na vás, co chcete. Když toužíte po virtuálním obchodování a ničem jiném, nasypte do propagace tolik peněz, kolik si můžete dovolit. Máte-li jich ale málo, nebo je v oboru tolik otravné konkurence, že zákazník neví, kam se vrtnout, tak se smiřte s tím, že vám web bude dělat naháněče do kamenného podniku. To přece také není k zahození.

K tomu, co jde a nejde, se samozřejmě propracujete až za nějaký čas. Nemáte křišťálovou kouli, abyste dopředu věděli, že vám zákazníci zavaří server, na kterém běží internetová prodejna, nebo že je ani nenapadne v ní na něco klikat, natož kupovat. To se teprve ukáže. Ale vy už víte, jak se podle toho zařídit. Příště si povíme, k čemu vám může být dobrý e-mail.  Teď se podívejte, k čemu vám může být dobrý program PARTNER PLUS.

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.