Stačí se jen zajímat, co zákazníci chtějí

Stačí se jen zajímat, co zákazníci chtějíV maloobchodním prodeji se objevují nové trendy. První z nich je rozšiřování služeb. Vedle už rozšířeného obligátního vybírání peněz nebo nabíjení kreditu mobilních telefonů je to nově využití prodejen jako výdejny. Nejnověji například Česká pošta přemýšlí, že by navázala spolupráci s vietnamskými večerkami, kde by bylo možno si vyzvednout balíky. Dalším trendem je rozšiřování pultového prodeje, zřizování pekáren, občerstvení. To všechno má jeden důležitý cíl, který by ani tradiční obchodník neměl přehlížet.

Tím cílem je dostat do prodejny více zákazníků, déle je tam zdržet a více jim prodat. Kupodivu nemálo menších prodejců přemýšlí jinak. Zákazníků je prý hodně, ale nic nekupují. A zdržet je? To by se otočili a šli jinam.

"Hlavním cílem je dostat do prodejny více zákazníků, déle je tam zdržet a více jim prodat."

Zdá se, že tato skupina tradičních obchodníků má po ruce dva věčné argumenty, z nichž jeden nebo druhý podle potřeby vytahují. Lidé se prý buď dívají jen na ceny, nebo nemají peníze a nakupují jen to nejnutnější. Kdepak jim nabízet ještě něco navíc! ( viz také článek Opravdu nízká cena kraluje?)

Zajímavé je, že v mnohem chudších zemích, kde lidé opravdu nemají na rozhazování, obchodníci mluví a mluví, nabízejí a nabízejí. Že by se jim to nevyplácelo? Ale kdeže. Základní pravidlo obchodu říká, že když chci více prodat, musím se víc snažit. Výmluvy ani "zasvěcené" pesimistické analýzy trhu nepomohou. Jak ostatně říká jeden bonmot, nikdo není povinen být úspěšný.


Stačí pozorovat zákazníky

Někdy stačí jen pozorovat zákazníky. Majitel prodejny na náměstí například odmítl rozšířit pult (spíš jen miniaturní vitrínu) s lahůdkami, ačkoliv tam chodila spousta zaměstnanců z nedalekých úřadů, aby si koupili něco na svačinu. Místo toho obchod hojně zásoboval minerálními vodami balenými po šesti a velkými pracími prášky.

V jiné prodejně, kam lidé přicházejí hlavně kvůli masu a uzeninám, působí právě tato část, jako by ji zde jen dočasně trpěli. A akční tabule láká na zlevněné pivo.

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby vás zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se

Mohl bych chodit pomalu od prodejny k prodejně a říkat: "Tady přicházejí o tisíce, tady o desítky tisíc měsíčně…". Ale je především na majitelích, aby si to uvědomili. Aby se místo bědování začali zajímat o své zákazníky a jejich potřeby. A aby jim vyšli vstříc ( jak na to se dozvíte v e-knize Intuitivní marketing v prodejně).


Co zákazníci chtějí?

Chtějí si nakupující popovídat o sýrech? Vytvořte ji prostor. Dali by si rádi bagetu nebo párek v rohlíku? Přidejte je do sortimentu. Chtějí si vypít kávu? Kávovar moc místa nezabere. Chybí v místě poštovní služby? Zajímejte se, jak získat franšízu České pošty. To všechno jsou možná činnosti, na kterých příliš nevyděláte, ale splní první část cíle: naučí k vám zákazníky chodit. A když budete aktivní, začnou i více nakupovat.  Rádi vám v tom pomůžeme v programu PARTNER PLUS.

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.