Jak využít kouzlo čerstvých potravin ke zvýšení prodeje

 

Nákupní košík českých zákazníků zabírají hlavně čerstvé potraviny. Naplňují ho z více jak 50%. Dá se tedy říci, že jsou pro ně nejen důležitější, než ostatní zboží, ale že také nejvíce ovlivňují celý nákup. Kvalita čerstvých potravin působí na rozhodování nakupujících nejen co do množství, ale ovlivňuje i nákup ostatního zboží. V prodejně potravin rozhoduje o prodeji hlavně čerstvé zboží. Ovlivňuje totiž i nákup všeho ostatního, co v obchodě máte.

 
Jak správně prodávat čerstvé potraviny a zvýšit tak prodej v celé prodejně

Podle kvality čerstvých potravin posuzují zákazníci všechno ostatní, včetně celé prodejny. Intuitivní podnikatelé proto dbají na to, aby byly lákavě vystaveny. Přečtěte si, jak na to.

 
Jednoduše řečeno, podle čerstvých potravin zákazníci posuzují i kvalitu celé prodejny a všech produktů v ní. A nezapomeňme, že k 80% rozhodnutí dochází až v průběhu nákupu.

Není náhodou, že sektor ovoce a zeleniny je většinou umístěn hned za vstupem do prodejny. Má zákazníka pozitivně naladit a ovlivnit tak jeho další nakupování. Jenže to platí v případě, že výsledný dojem nic nekazí. Jakmile tento prostor zanedbáte, dojde k pravému opaku - zákazník bude vaši prodejnu vnímat negativně. Protože jde o emoce, nějaký neutrální postoj je víceméně vzácný. Nakupující se buď nadchne, nebo pohorší. Nic mezi tím.

Pokud neprodáváte potraviny, umístěte proti vchodu, kam nejdřív padne zrak zákazníka, něco lákavého, co pozitivně ukazuje na kvalitu vašeho zboží a služe.

Můj citát o úspěchu:
"K osmdesáti procentům rozhodnutí dochází až v průběhu nákupu."


Jak podle intuitivního marketingu prodávat čerstvé potraviny

Jaké jsou nejčastější chyby? V první řadě zboží, které už viditelně není čerstvé. Ovadlé natě, matný povrch místo lesku, skvrny a všechny další znaky, informující zákazníka, že zboží už má něco za sebou. A když už právě takové potraviny chcete se slevou prodat, nedávejte je do čela. Na zákazníkovy instinkty působí negativně, i když je za poloviční cenu.

>Běžné je také nedostatečné osvětlení. Šero jistě sluší třeba starému vínu, ale čerstvé zelenině nebo ovoci určitě ne. Neměli byste se tedy spoléhat na nástropní svítidla, ale použít extra nasvícení regálů a vitrín ( Sáhněte si zdarma: Více v e-booku 7 dní v prodejně).

Nezřídka se můžete v prodejnách setkat i s prázdnými místy tam, kde by měla být hojnost zboží. Nejde jen o to, že zákazník vnímá prázdno negativně (a nezajímá ho, že mrkev za půl hodiny přivezou, tak nestojí za to dávat na chvíli místo ní něco jiného, protože on to samozřejmě neví), ale zbylé kousky povalující se na dně považuje za "prošlé". Zkrátka nevábné, mající k čerstvosti hodně daleko.

Častým nešvarem je umísťování zboží v klasických přepravkách. Možná je to pohodlné, ale zákazník si zkrátka svěžest a zdravou přírodu s poškrábaným a špinavým plastem nespojuje. Spíš to na něho působí, že vám na jeho spokojenosti nezáleží, hlavně že si ušetříte práci. Protože jsou dnes v módě farmářské produkty, měli byste pracovat s dřevem, nebo alespoň jeho napodobeninou.

První dojem je stále podceňován. Ostatně jako psychologie prodeje vůbec. Ale to neznamená, že nefunguje. Jen ne k vašem prospěchu, pokud ho nevyužíváte. Změňte to tedy. Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.


Nezapomeňte na vůně

Nezapomeňte na vůně. Většina prodejen dnes nevoní ničím, protože obchodníci mají strach, že zákazník koupí jen to, co ucítí. Ale to není pravda. Naopak, sterilní prostředí (nedej bože ještě "vonící" čistícím prostředkem nebo dezinfekcí) připadá jeho čichovým nervům nepřirozené. Nemusíte to samozřejmě přehánět a šířit vůně ovoce nebo zeleniny po celé prodejně. Stačí, když budou slabě cítit tam, kde potřebujete. Stačí podrtit trochu petrželové nebo cibulové natě, bazalku nebo některé z dalších zelených koření. Nebo si vypomoci aromalampou s citronovou nebo pomerančovou šťávou (v zimě).

A protože zákazník u ovoce a zeleniny začíná, můžete sem umístit odkazy na jiné zboží nebo akce - samozřejmě v nějaké souvislosti. Vedle čerstvé mrkve umístit konzervu hrášku, k rajčatům přidat olivový olej, jablka doplnit sáčkem skořice nebo listovým těstem na štrůdl. Přemýšlejte, kombinujte, vytvářejte malebná zátiší. To je to, co na zákazníkovy emoce působí téměř zázračně.

Jaké jsou nejsilnější vůně? Mimo zeleninu je to v první řadě pečivo. Je prokázáno, že vůně pečiva podporuje prodej i dalšího potravinářského zboží. Zákazník prostě dostane hlad. Ne nadarmo říkám, že nejvíc nakupuje ten, komu tečou sliny. Vůni pečiva můžete podporovat jeho dopékáním.

Další silnou vůní je aroma kávy. Pak "sváteční vůně", jako je skořice nebo vanilka. To všechno mohou samozřejmě používat i nepotravinářské prodejny.


Jak v aktivním prodeji využít působení čerstvých potravin:

  • umístěte je hned u vchodu
  • dbejte, aby byly po celý den opravdu čerstvé a lákavé
  • nedávejte je do špinavých plastových přepravek


Inspirace pro vás:

To, že umístíte sekci ovoce a zeleniny nebo jiný magnet na začátek prodejny, je tedy jen začátek. Záleží pak na vás, jak moc dokážete všechny její možnosti využít. Úspěšný podnikatel ví, že prodávají emoce a dojmy a podle toho se zařídí. Aktivní prodej se dá naučit.
Rád vám ukážu, jak na něj »

 

Poraďte se o tom se mnou

 
Využijte mých zkušeností, nasbíraných za 30 let praxe. První hodinu máte zdarma.

Informace o nakládání s osobními daty zde