Úspěšná prodejna: Rozhýbejte to

 

Prodejně starožitnictví se moc nedařilo. Majitelky se ale místo stěžování rozhodly zvýšit aktivitu. Začaly v obchodě promítat staré filmy, požádat besedy s kunsthistoriky a dalšími zajímavými lidmi. Zanedlouho se prodej navýšil o víc jak polovinu. Zázrak? Kdepak, znaly jednu důležitou zásadu lidského chování. Když víte jak na to a nejste pohodlní, dějí se zázraky.

 
Úspěšná prodejna: Rozhýbejte to

Zákazníky přitahují neobvyklé věci a pohyb.

 
O co jde? O poznatek, že pohyb přitahuje pozornost zákazníků. Tenhle prastarý instinkt, který se hodil už pravěkým lovcům (pohyb signalizoval buď kořist nebo nebezpečí), funguje u moderního člověk se stejnou silou. Když chcete upoutat jeho pozornost, udělejte to pohybem.

Můj citát o úspěchu:
"Vždycky se dá najít něco, co vytvoří pohyb a přitáhne pozornost."


Když se v knihkupectví vaří

Máte doma kočku? Pak jistě víte, že dokáže prospat pořádný kus dne. Ale jakmile začnete něco kutit na zahradě, máte ji vedle sebe a pozorně sleduje, co děláte. S lidmi je to stejné. Když zachytí nějaký pohyb, zaměří na něj svoji pozornost.

Obchodníci zjistili, že když doplňují zboží za plného provozu, zvýší se jim tržby. Výzkumy ukázaly, že zákazníci ihned zamířili k regálu a doplněné zboží si brali. Někdy ho prodavačům doslova vytrhávali z rukou.

Stejně tak upoutají pozornost třeba ochutnávky nebo předvádění zboží. Jednomu řetězci s nádobím jsem navrhl, aby ve své prodejně v nákupním centru zřídili kuchyni, kde by nádobí ukazovali "v akci" a třeba i pořádali kurzy vaření. Řekli, že o tom budou přemýšlet. Myslím, že přemýšlejí dodnes. Ale to nevadí, alespoň máte prostor s tím přijít sami ( viz článek Jan Neff: Geniální obchodník 19. století a inspirace pro dnešek).

Napadlo to také německé knihkupectví Babette, které se specializuje na kuchařky. Vaření v připojené kuchyni přitahuje pozornost.


Jak vám chutná ta klobása?

Ochutnávky můžete dělat jako speciální akce, nebo jimi oživit každodenní prodej. Druhý způsob má tu výhodu, že funguje neustále. A jestliže ochutnávané zboží obměňujete, není taková ochutnávka nikdy nudná. Zvlášť když do ní zapojíte více zákazníků.

V jednom uzenářství dává majitel ochutnávat. "Už jste měla tu naši novou klobásu? Ne?" Ukrojí kolečko, napíchne na vidličku: "Tak ochutnejte". A nakrájí další kolečka a dává okolo. "Tak co?" ptá se všeobecně. "Co vy na to?" Zákazníci sdělují své zážitky, diskutují a - kupují."

Totéž můžete dělat i v nepotravinářských obchodech. Ukázat funkci mixeru a jeho nástavců. Dělat ukázkové jízdy v autosalonu (jeden majitel pak pozve zákazníky na snídani). Přečíst zákazníkům úryvek z nové knihy. Ukázat, jak funguje samozavlažovací květináč… Viděli jste například prodejce lepidel, co mívají stánky na veletrzích a podobných akcích? Názorně ukazují, jak jejich produkt drží a nepustí. Prostě vždycky se dá něco najít, co vytvoří pohyb. To patří k aktivnímu prodeji.

Někteří obchodníci říkají: "Já mám dost, co bych se honil." Ale není to jen o penězích. Zákazníci dnes opouštějí kamenné prodejny, protože se v nich nudí. Zabavit je, dát jim nějaký zážitek, to je i služba, kterou jim poskytujete. Pro vlastní výdělek i radost. Jsem si jistý, že po počátečním přemáhání vás to bude bavit. Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.


Kočky by kupovaly…

Pamatujete si na reklamu "Kočky by kupovaly Whiskas"? Už samotná představa, že by kočky nakupovaly, vzbudila pozornost. A když už jsem dvakrát zmínil kočky, podělím se s vámi ještě o jednu ideu. Obrazovky dnes vnášejí do prodej pohyb, aniž byste museli něco dělat. Jenže když se to "nedělání" přežene, je spíš na škodu.

V jednom lokálním řetězci COOP dávají na obrazovky placenou reklamu dalších podnikatelů. Moc na tom nevydělají, ale naopak se připravují o tržby. Zákazníci, místo aby přemýšleli o nákupu v prodejně, kde jsou, přemýšlejí o nákupu doporučovaném v reklamě.

Dá se to dělat jinak? Můžete třeba zkusit menší obrazovku, umístěnou na hromadě krmení pro domácí mazlíčky, na které se prohánějí roztomilé kočičky, pejsci či králíčci. Že je to kýčovité? Možná, ale pozornost zaručeně upoutá. Nepotřebujete reklamu na to či ono, stačí hýbající se zvířátka.

Dobrou zprávou je, že takový přístup nevyžaduje žádné investice ani náklady. Jen je potřeba změnit přístup a chování. Ne že by to bylo zase tak snadné, ale jde to. A vy to jistě dokážete.


Jak v prodejně přitáhnout zájem zákazníků:

  • doplňte prodej nějakou zajímavou činností
  • předvádějte a dávejte ochutnat
  • zboží nápaditě aranžujte


Inspirace pro vás:

Aktivita na prodejně a aktivita myšlení obchodníka jsou spojené nádoby. Realizované nápady podporují další přemýšlení a podnikatelé pak sypou z rukávu další a další možnosti. A pokud vám inspirace dochází, žádný problém. Balíček prosperity vám jí dá tolik, že jsi snad ani všechnu nevyužijete. Přesvědčte se sami:

 

Seznamte se se Strategií úspěšného podnikání

 
Stáhněte si informační brožuru. Čekají vás 3 nástroje ovlivňující úspěšnost vašeho podnikání:

Informace o nakládání s osobními daty zde