Věrnostní karty zvyšují tržby prodejny

Věrnostní karty zvyšují tržby prodejnyMožná si myslíte, že zákazníci ani nevědí, jaké věrnostní karty mají v peněžence, natož aby je používali. Majitelé prodejen často říkají: "Já žádné věrnostní karty nepoužívám." A domnívají se, že stejně uvažují jejich zákazníci. To je běžný klam podnikatelů, přesvědčených, že znají postoje zákazníků, protože se neliší od jejich. Jeden obchodník dokonce odmítal zavést platbu kartou, protože nemá rád moderní technologie. A tak dlouho se přesvědčoval, že nakupující to vidí stejně, až musel zavřít. Ránu z milosti mu pak dala EET, protože ta se bez elektroniky neobejde.

Ať už si kdo myslí o významu věrnostních karet, co chce, statistika z výzkumů mluví jasnou řečí. Na konci roku 2017 aktivně využívalo věrnostní karty více jak 52 % nakupujících. Podle jiného výzkumu mají tři čtvrtiny lidí u nás v peněžence alespoň jednu věrnostní kartu, 16 procent jich má dokonce více jak 10. Zhruba stejný počet zákazníků má dobrý přehled, jaké jsou odměny a jak jsou na tom. Neplatí tedy představa, že novou kartu zastrčí do peněženky a zapomenou na ni. To je zase jen argument obchodníků, kteří se chtějí věrnostním systémům vyhnout ( přečtěte si také článek Věrnostní karty likvidují tradiční obchodníky).

"Dobře fungující věrnostní systém dokáže navýšit vaše tržby v průměru o 30 %."


Zákazníci chtějí digitální věrnostní systémy

Většina lidí také oceňuje digitalizaci věrnostních karet. Kartičky s nálepkami nebo razítky jsou považovány za zastaralé a manipulace s nimi za nešikovnou. Především jsou ale nevýhodné pro obchodníka, protože neposkytují žádná data. A ta jsou dnes hlavním důvodem, proč si věrnostní systém pořídit. Samotné karty, i když jsou stoprocentně elektronické, nejsou tím hlavním argumentem, proč by se měl nakupující vracet. Ke skutečným důvodům se dostanu za chvíli.

Zajímavé také je, že téměř polovina majitelů karet považuje odměny, které jim obchodníci poskytují, za nedostatečné. Logicky, protože kdyby měly opravdu stát za to, pak by musely nabízet stejné nebo ještě větší výhody, jaké přinášejí slevové akce. Věrnostní systém ovšem není určen k tomu, aby obchodníka zruinoval. K čemu je tedy dobrý?

Víte, že... Ročně skončí více jak 1.000 malých prodejen a hospod? Většinou proto, že nestačí na větší konkurenci. Přitom návody, jak se takové velké konkurenci ubránit, existují a fungují. Je škoda se vzdávat, když to není nutné.


Věrnost upevňuje péče o zákazníka

Věrnost nedělají karty, ale péče o zákazníka. A to ze dvou stran. Za prvé platí, že lidé neradi mění své zvyklosti, jestliže jsou alespoň průměrně spokojeni. To se však změní, pokud jim obchodník v něčem nevyhoví, nebo jim podle jejich názoru ublíží. Stačí tedy i maličkost, které si možná ani nevšimnete a váš dlouholetý zákazník se rozhodne nakupovat u konkurence.

Proto je lepší aktivně vytvářet "přetlak" péče. Pokud totiž poskytujete nadstandardní služby, a především se k zákazníkům nadstandardně chováte, nějaký ten nedostatek se v této péči ztratí a není důvodem k odchodu. Jestliže se mohou do vaší prodejny těšit, nebudou přemýšlet o konkurenci a ani slyšet na její lákání ( viz také kniha Intuitivní marketing pro 21. století).


Věrnostní program jako chleba s máslem

K čemu tedy slouží ta karta, když věrnost závisí na něčem jiném? Představte si ji jako chleba s máslem. Když budete chtít někomu podat k jídlu máslo, musíte ho namazat na chleba. Jinak by to nebylo asi moc pohodlné. Věrnostní systém je tím chlebem. Získává vám data o nákupech zákazníků a dává důležité nástroje, aby se s nimi dalo komunikovat i mimo prodejnu. Karta v peněžence pak připomíná, že mají přijít k vám. A na základě toto všeho pak můžete rozvíjet svou péči o zákazníky.

Víte, že... Udržet si věrné zákazníky je až 10x levnější, než shánět nové? A v některých případech je to jediná možnost, jak se ubránit velké konkurenci nebo navýšit tržby. Věrný zákazník je prostě terno.

Důležité je tedy to i to. Potřebujete systém, na němž svoji práci se zákazníky postavíte. Pevné základy, na kterých pak rozvíjíte svoje nadstandardní služby a péči o zákazníky. Můžete je oslovovat a působit na ně při nákupu v prodejně i když jsou doma. Letáky do schránek už jsou na ústupu, ale šikovné newslettery se naopak prosazují. A akce, které vás jen obírají o peníze, nahrazují akce chytré, zase třeba i chytře nabídnuté a propagované ( také v článku Informace prodávají).


Hlavní je nezůstávat pozadu

Není moudré napodobovat zmíněného obchodníka, který měl nedůvěru ke všem moderním technologiím. Podnikatel, pokud chce prosperovat, musí vyhovět požadavkům svých zákazníků a využívat všechny nástroje, které mu s tím pomohou. Tak to bylo vždycky a platí to i dnes. Zvlášť když už je v tom velká konkurence napřed. A mějte na paměti, že dobře fungující věrnostní systém dokáže navýšit vaše tržby v průměru o 30 %.

 

Seznamte se s trojlístkem pro váš úspěch: