Žába v hrnci a revoluce v maloobchodě

Žába v hrnci a revoluce v podnikáníGraf je obyčejně výstižnější, než dlouhé vysvětlování. Ten, který vám chci ukázat, porovnává podíl tradičních obchodníků na trhu s rychloobrátkovým sortimentem. Tedy především prodejen s potravinami a smíšeným zbožím, kde jsou největšími konkurenty globální řetězce. V roce 1997 si malí a střední podnikatelé z tohoto koláče ukousli 60%. O deset let později u nich však už nakupovalo jen 39% zákazníků a odhad pro rok 2017 mluvil o desetiprocentním podílu. Dnes mají kolem 13%. To nejsou zrovna příjemná čísla. Víc mi ale vadí, že ti, kterých se to týká, často pokrčí rameny a říkají: "To je vývoj, to se nedá změnit.".

Připomínají mi orientálce, kteří zase pokyvují hlavou a mluví o osudu nebo boží vůli. Jenže vzestup naší civilizace je založen na aktivitě. Čelíme "osudu" s vyhrnutými rukávy, pereme se s nepřízní života a častěji vyhráváme, než prohráváme. Tomáš Baťa mluvil o "seveřanech", kteří nikdy nedostali od přírody nic zadarmo a vše si museli vydobýt. Tak co se to s námi dnes děje?

"Mrzí mě, že to musím říci, ale ze všeho nejvíc se dnešní stav podobá prodeji v dobách socialismu."


Krize odešla, je potřeba změnit přístup

Je vcelku pochopitelné, že na krizi většina obchodníků reagovala přikrčením. Nálada ve společnosti nepřála změnám a zákazníci šetřili. Boj o ceny se pak ještě více přiostřil, a jestliže se už někdy před rokem 2010 velká část reklamy točila kolem peněz, tentokrát to bylo skoro na sto procent ( viz také článek Opravdu nízká cena kraluje?)

Jenže krize je za námi. Statistiky ukazují, že lidé jsou ochotni více utrácet. Ale své peníze nosí řetězcům. Proč? Menší obchodníci si zřejmě na sklopenou hlavu zvykli a nadále ji nezvedají. Pokud jsou aktivní, pak v napodobování velké konkurence, což je samozřejmě k ničemu. Nejenže se nezajímají o nové trendy, ale zapomenuty jsou dokonce i osvědčené nástroje a postupy užívané před válkou nebo i v 19. století. Mrzí mě, že to musím říci, ale ze všeho nejvíc se dnešní stav podobá prodeji v dobách socialismu. Jen toho zboží je obvykle více.

Klesající podíl tradičního maloobchodu

Budeme-li ovšem čekat, že situace se jaksi sama od sebe zlepší, dopadneme jako ta žába v hrnci, v němž se ohřívá voda. Tak dlouho odkládá skok, až se uvaří. Tím chci říci, že změny jsou sice nepříjemné, ale pořád lepší, než špatné konce. A že v tak silném konkurenčním prostředí obchodník bez aktivity nedopadne dobře, není pochyb. Stejně jako i v jiném sortimentu. Když v centru jednoho (a pomalu každého) města napočítáte více jak deset prodejen s oděvy, těžko uvěřit, že všechny prosperují ( a přece to možné je, pokud použijete program PARTNER PLUS)


Zachyťte nové trendy

Co vás tedy může posunout na cestě k větší konkurenceschopnosti, vyšším tržbám a tím i větší jistotě ohledně budoucnosti? Je nutné zachytit následující moderní trendy:

  • posilování úlohy věrného zákazníka
  • získávání informací (dat) o zákaznících a jejich využití
  • aktivní prodej s využitím moderních psychologických poznatků
žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první samoobslužnou příručku zdarma.

Na první pohled to vypadá, že jde o věci, na které malý obchodní nedosáhne, nákladné a těžko srozumitelné. Pokud se zase budeme ohlížet na řetězce a velké globální firmy a brát si je za vzor, pak ano. Mají přece drahé systémy, zpracovávají "big data", skenují mozky zákazníků a řídí se retailovými příručkami o tisíci stránkách.


Jak vypadá revoluce v maloobchodě

Ale kdo říká, že to musíte dělat jako ony? Můžete mít věrné zákazníky, data i moderní prodejní postupy, a to v přiměřené formy i ceně. V tom spočívá revoluce v oblasti malého a středního obchodu, která právě přichází. Je to podobné jako s počítači. Nejdříve si je mohlo dovolit jen pár nejbohatších firem. A pak přišel den, kdy byly dostupné každému. Dnes v takovém počítači můžete mít systém, který vám umožní prodávat o třicet i padesát procent více. Ale je potřeba "skočit" co nejdříve. Zvednout hlavu a začít aktivně pracovat na své budoucnosti.

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Využijte tyto užitečné nástroje: