Posaďte nakupující v prodejně, zvýšíte prodej

Posaďte nakupující v prodejně, vyděláte víceV Německu se v prodejnách začínají objevovat křesla. Obchodníci si už povšimli, že populace stárne a snaží se tedy vytvořit podmínky, které seniorům usnadní nakupování. A všímají si nejen faktorů technických (například cenovky s větším písmem), ale také obecně lidských. Nehledejme však za tím nějakou charitu. Odpočinutý člověk přece může déle nakupovat. V českých prodejnách zatím bohužel panuje přesvědčení, že prodejní plocha je příliš vzácná a drahá na to, aby se jí takto plýtvalo.

Vždyť i v obchodech s obuví, kde sezení přímo patří k prodeji, jen zřídka najdete tolik sedaček, kolik jich běžně bývalo v předválečných Baťových prodejnách ( viz také článek Poučné příběhy: Tomáš Baťa potřetí). Spíše musíte v poloprázdné prodejně poskakovat po jedné noze, abyste si mohli vyzkoušet vybranou botu.


Jak zvýšit prodej

Příliš úzký pohled na to, co skutečně prodává, však mnohé obchodníky ochuzuje o výdělek. Odpočívající zákazník sice na jedné straně zabírá místo, na druhé straně však na něj právě v tuto chvíli můžete mnohem účinněji působit vhodnou komunikací. Většina lidí se totiž nudí a je vděčná za jakékoliv rozptýlení, od reklamy na obrazovce až po letáky, brožury či dokonce ochutnávku.

Co by dala většina marketérů a reklamních agentur za to, aby potenciální zákazníky někdo udržel v klidu a pokud možno vsedě. Vždyť od televize odchází tři čtvrtiny diváků, sotva začne reklamní blok. A najednou máte v prodejně takovou možnost, a to bez velkých nákladů. Není škoda jí nevyužít?

Jan Neff, který ve druhé polovině devatenáctého století vlastnil velkou prodejnu domácích potřeb v Praze, měl ve svém podniku velkou předváděcí místnost. Samozřejmě s dostatečným množstvím sedadel. Věděl, že tak lépe udrží pozornost. A to se jeho obchod nacházel nedaleko Prašné brány, na jednom z nejdražších míst ve městě ( přečtěte si také v knize Intuitivní marketing pro 21. století).

Víte, že... Mezi nejdůležitější příčiny podnikatelských neúspěchů patří nedostatek znalostí? Přesněji řečeno, jde o jejich podceňování. Praxe a zkušenosti jsou sice důležité, ale vývoj jde rychle kupředu.


Sedící zákazník lépe přijímá informace

Dnes se předváděcí akce i ochutnávky odehrávají u vratkých unifikovaných stánků a nakupující jen stěží rozezná nabídku uzenin od kávy a jogurtů. Oč lépe by se komunikovalo se sedícími. Mnozí obchodníci mají bohužel pocit, že takové oslovování v běhu nejlépe odpovídá moderní době. Pak ovšem musejí počítat i s tím, že stejným dobovým znakem je také "jedním uchem tam, druhým ven", tedy minimální podíl zapamatování a ovlivnění propagací. Není pak lepší a levnější nechat zákazníka běžet za svým nákupem a neukazovat mu vůbec nic?

Ostatně cožpak je potřeba posadit se dána jen seniorům, kteří jsou u nás stále ještě považování za ekonomicky druhořadou kategorii? Pozorujte chvíli mládež a zjistíte, že místo k sezení je láká neodolatelněji než mnohé důchodce. Stejně tak jim nepohrdnou matky malých dětí a konec konců je zajímavé i pro střední generaci. Když už ne kvůli odpočinku, tak proto, že z něj mohou sledovat zajímavé věci.

 

Seznamte se s trojlístkem pro váš úspěch: