Zákazníci nemají rádi snědené krámy

Zákazníci nemají rádi snědené krámy  Titul románu Ignáta Herrmanna "U snědeného krámu" se už stal zažitým označením. I dnes se může stát, že vaše regály nejsou zrovna přeplněné, ačkoliv důvody jsou obvykle jiné, než ve zmíněné knize. Protože zákazníci prázdno nemilují, je třeba s tím něco udělat. Na první pohled to vypadá jako banalita. Došlo zboží, v regálu zeje díra, ale protože zítra přivezou další, nebudete se teď přece zdržovat a něco řešit. Máte jinou práci. Vždyť zákazníci si ani ničeho nevšimnou!

Takové tvrzení je však bohužel na hony vzdáleno pravdě. Ve skutečnosti nakupující nedostatky velmi dobře vnímají, i když si je často neuvědomují.

"Nakupující nedostatky velmi dobře vnímají."

Jak je to možné? Většinu informací (až 90%) přejímáme podvědomě, podprahově. Přestože si tedy nejsme například vědomi, že jsme si všimli špinavého pultu nebo poloprázdného regálu, ve skutečnosti náš mozek tuto informaci zpracoval. Výsledkem je dojem. Ten pak může zákazník pojmenovat třeba slovy "Tam je to jak u snědeného krámu". A příště půjde jinam.

Nedostatky tohoto druhu a úbytek nakupujících jsou obvykle velmi těsně spjaty. Je to podobné, jako když v newyorském metru zjistili, že na rozsah vandalismu a zločinnosti má velký vliv skutečnost, zda jsou okamžitě odstraňována poškození a graffiti. V poničených vagónech se slušní cestující báli a zločinci toho využívali.
Prodejny s poloprázdnými regály působí podobně. Nakupující se v nich necítí dobře. Mají obavy, že vaše zboží není kvalitní, hodnotné, čerstvé. Proto odcházejí ke konkurenci ( viz také článek Tajemství konkurence odhaleno).


Nečekejte, jednejte

Je proto nezbytné okamžitě zasáhnout. Čekání, až přivezou nové zboží, vás může připravit o zákazníky. Co je tedy možné udělat hned? Jak zaplnit prázdná místa v regálech?

V první řadě se dá prázdné místo v regále zaplnit jiným zbožím. Třeba tím, které je vystaveno vedle a je ho dost. Možná to nebude vypadat stoprocentně, ale pořád lépe, než prázdno. Nebo přidejte zboží, které má umístění někde jinde, ale logicky se k vedlejšímu sortimentu hodí. Například těstoviny - kečup.

Někdy mají obchodníci tendenci vytvářet "potěmkinovské" fasády, když všechny zbývající krabice postaví do první řady a za nimi už není nic. Je však lepší prostor zúžit a například místo čtyř kusů vedle sebe postavit dva a dva za sebe. Nebo opět za první řadu přesunout zboží odvedle.

Pokud se vám stává častěji, že zboží rychle zmizí a vzniknou mezery, pořiďte si reklamní stojánky odpovídajících rozměrů. Těmi pak můžete díry vyplnit a dát do nich buď aktuální nabídku, nebo obecnější informace. Takových "vycpávek" však nesmí být příliš mnoho.

U čerstvého zboží je malé množství nejnebezpečnější. Zákazník, který vidí posledních pár kousků pečiva či zeleniny, je přesvědčen, že jsou už ohmatané, špatné, možná párkrát sebrané se země. Povaluje-li se vám tedy ve velkém koši pět rohlíků, dejte je do malého košíku, který zcela zaplní, původní prostor dokonale ukliďte a umístěte do něj zatím něco jiného. Třeba trvanlivé pečivo ( přečtěte si i článek Umíte prodávat čerstvé potraviny?).

žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první samoobslužnou příručku zdarma.


Zájmy zákazníka jsou na prvním místě

Máte-li za sklem vitríny jeden oschlý kousek sýru a víte, že přesně za hodinu tu bude nová dodávka, napište tu informaci někde na tabuli, aby ji všichni viděli. Je to mnohem lepší než mlčet a doufat, že se do té doby nikdo o sýr nebude zajímat. Z nedostatku tak můžete udělat přednost.

Především byste se však měli postarat, aby zejména u čerstvého zboží k takovým výpadkům nedošlo. Mnozí obchodníci mají pocit, že když jim večer nezbude ani jeden rohlík, dosáhli vrcholu ekonomického provozu. Je jim však jedno, že kvůli úspoře několika korun nedostanou zákazníci už od čtyř hodin žádné pečivo. Jenže nakupující neuvažují tak, že si tedy koupí vše ostatní a rohlíky dokoupí někde jinde. Zpravidla odejdou nakoupit všechno ke konkurenci, protože je nebaví stát dvakrát před pokladnou.


Zákazníci nemají rádi prázdné regály

Chcete-li tedy prosperovat, musíte se na naplnění regálů dívat trochu jiným pohledem, než je dosud zvykem. V první řadě byste měli udělat vše pro to, aby se nikdy nevyprázdnily. Ušetřit pár korun za rohlíky a přijít o několik zákazníků, to není dobrý obchod. A když už se vám přece jenom stane, že se někde objeví díra, měli byste ji okamžitě operativně zaplnit. Zde jde opravdu o čas, dokonce o minuty. Čím méně lidí ji uvidí, tím lépe. Protože, jak už bylo řečeno, zákazníci nemají rádi "snědené krámy". Chcete o tom vědět více?  V programu PARTNER PLUS najdete spoustu podobných informací.

  Komentáře: Jaký máte pocit z prodejny, kde jsou poloprázdné regály?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Využijte tyto užitečné nástroje: