Zákazníci touží po jedinečné atmosféře prodejny

Zákazníci touží po jedinečné atmosféřeBritské obchodní řetězce byly tehdy zklamané. Předvánoční prodej v roce 2014 byl nejhorší od roku 2008, a to tehdy nastupovala krize. Je docela možné, že i u nás nejsou výsledky o mnoho lepší. Tesco už ostatně hlásí zrušení hypermarketu v Ústí nad Labem. Položme si ale otázku, co je příčinou tohoto neradostného vývoje a jak se z něj mohou poučit tradiční obchodníci. Dosud totiž byly a jsou pro mnohé z nich řetězce příkladem hodným napodobování, přinejmenším ve srážení cen.

Nuda, nuda, nuda. Tak by se dal označit hlavní důvod, proč nákupy v řetězcích svátečně naladěné zákazníky netáhly. Že jsou Vánoce, to poznali jen z chatrné umělohmotné výzdoby, vytáhnuté ze skladiště a oprášené, aby posloužila ještě jednu sezónu ( také v článku Takový blázinec už bych nechtěl zažít!). Akce jsou tu přece po celý rok. Otrávené tváře pokladních také. Zboží v podstatě stejné. Co by tedy mělo nakupující přimět, aby naplnili vozíky více než jindy?

"Emoce do prodejny dostane pouze ten majitel, který je má v sobě."


Co dříve platilo, dnes nefunguje

Manažeři těchto prodejen by vám jistě odpřisáhli, že existují vzorce, zejména co se umístění zboží týká, které vám zaručí dobrý prodej. Buď je tedy nepoužívají, nebo nefungují. Je tu ale i třetí možnost, velmi pravděpodobná. Tak jako v podstatě všechna technická opatření neberou ohled na emoce. Ty však stojí za 80% všech nákupních rozhodnutí.

Jak to funguje? Jestliže se zákazník necítí v prodejně dobře (nebo z ní má jednoduše neutrální pocit), neosloví ho sebelépe umístěné zboží. Také byste si asi nedali oběd v restauraci, která na vás působí nepříjemně, a šli raději někam jinam. Problémem hypermarketů a supermarketů je, že ničím jiným, než vystaveným zbožím (a jeho cenami) prakticky nakupující neovlivňují.


Přidejte emoce

Poučení pro tradiční obchodníky je jednoduché: Přidejte emoce, zapůsobte na smysly. Vánoce jsou už sice za námi, ale máte alespoň čas připravit se na ty další. A jsou tu i další svátky a příležitosti. Co je nejdůležitější? Za celou předvánoční dobu jsem nenašel jedinou tradiční prodejnu, kde bych se cítil opravdu svátečně. Mám na mysli takovou tu všeobecnou atmosféru. Prodavači se tvářili zrovna jako jindy, tedy většinou unaveně nebo otráveně, v každém případě málo ochotně. Výzdoba spočívala v pomrkávajících řetězech nebo polystyrenových rádoby vánočních ozdobách. Nikde nic originálního, pokud nepočítám jeden stromeček, blikající tak rychle, že jsem čekal, kdy se vznese a odstartuje ke hvězdám ( s kreativitou vám pomůže e-book Kreativitou k úspěchu - zapojte svoji mysl).

Problém je v přístupu. Naprostá většina obchodníků si jednoduše říká, že musí vydělat, a na svátcích zvlášť. Veškerou radost, uspokojení a emoce přenesli na tržby. Nedivme se proto, že největší radost jim dělá, když získají co nejvíce peněz s co nejmenší námahou. Idea samoobsluhy, kde se zákazník obslouží sám a stačí ho u pokladny zinkasovat, se proto zdá být velmi výhodná. Jenže, jak to můžeme vidět kolem sebe, nefunguje.

žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první samoobslužnou příručku zdarma.


Emoce dělají atmosféru prodejny

Emoce do prodejny dostane pouze ten majitel, který je má v sobě. Kdo nic nemá, nemůže rozdávat. Znamená to opustit peníze jako hlavní a často jediný zdroj radosti a položit si otázku: Proč to vlastně dělám? Jaký je (nebo byl) můj původní sen? Proč jsem se pustil do tohoto podnikání, co mi má přinést kromě finančního zabezpečení?

Věřím, že není mnoho obchodníků, kteří by se podobali hostinskému z jedné Cimrmanovy hry. Ten totiž toužil po hospodě, ale neměl rád lidi. Jestliže vám tedy setkávání se zákazníky zřejmě činí potěšení, proč byste se o něj měli připravovat?

Ano, znám tu námitku, že nakonec jde stejně o peníze a idejemi se elektřina ani mzdy nezaplatí. Je to jistě pravda, ale jestliže pominete všechno ostatní včetně vizí, jste v podobné situaci, jako kdybyste museli někam rychle dojet a proto se nezdržovali natankováním benzínu. Jestliže se na chvíli zastavíte, uvědomíte si svoji vizi a poznáte, co vám přináší skutečnou radost, začnete se na prodej dívat jinak. Dokážete pak využít emoce jako nástroj ke zvýšení prodeje, navíc zákazníci nebudou mít pocit, že s nimi manipulujete.  Využijte k tomu program PARTNER PLUS.

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.