Zaměřte se také na digitální zákazníky

Zaměřte se digitální zákazníkyS dalším rozvojem internetu a především s nástupem nových, „chytrých“ mobilních zařízení - smart telefonů a tabletů - se v Česku začíná dramaticky měnit cesta zákazníka ke zboží. V souvislosti s tím dochází k zásadním posunům ve významu jednotlivých prodejních kanálů. Ukazují na to výsledky nové studie FutureBuy společnosti INCOMA GfK. Pokud chtějí prodejci i výrobci zůstat v budoucnu konkurenceschopní, musí tyto nové trendy v chování českých zákazníků včas identifikovat a efektivně na ně zareagovat.

Přítomnost internetu je v České republice velmi výrazná. Úroveň penetrace internetu je srovnatelná například se Spojenými státy nebo Belgií. Podle studie FutureBuy má k internetu přístup už 74 % české populace, z toho 80 % vlastní mobilní telefon, 70 % stolní počítač, více než 60% notebook a více než 10 % tablet ( přečtěte si také informaci o knize Digitální zákazník - náš protivník, nebo partner?).

"Dochází k zásadním posunům ve významu jednotlivých prodejních kanálů."

Tablety a chytré telefony jsou zatím především doménou mužů a mladších věkových kategorií (do 50 let). Při nákupu zboží používají tito zákazníci „chytrá“ mobilní zařízení už i přímo na prodejně, například ke srovnávání cen výrobků, pročítání recenzí a komunikování na sociálních sítích. Změny v nákupním chování ovšem nelze podceňovat ani u starších věkových kategorií. Více než 40 % zákazníků z věkové kategorie 50 až 64 let tvrdí, že ve srovnání s minulým rokem více využívá internet při vyhledávání výrobků, srovnávání cen a také samotném nákupu výrobků. Prodejci se tak musí stále více soustředit na to, aby byl nákupu zboží po internetu uskutečnitelný pro každého zákazníka – nakupování musí být jednoduché, rychlé a snadno pochopitelné. (Zdroj: INCOMA GfK)

žárovkaAktivní prodej je tím nejspolehlivějším způsobem, jak zvýšit tržby (v praxi se už podařilo i navýšení o 100 %). A funguje vždy a všude, ve všech oborech. Není to tak obtížné, jak by se mohlo zdát, protože aktivní prodej je pro tradičního obchodníka přirozeným prostředím, kde se cítíte jako ryba ve vodě. Přečtěte si o tom více


Oslovujete digitální zákazníky?

A jak jste na tom vy? Zkuste odpovědět na následující otázky:

  • Máte vlastní internetové stránky?
  • Najde na nich návštěvník dostatečné informace o vašem zboží, službách atd.?
  • Najde zde dostatek údajů, aby vaši prodejnu našel a věděl, kdy je otevřená?
  • Pozná a dozví se, čím se lišíte od jiných srovnatelných prodejen?
  • Přečte si zde nejméně každý týden něco nového?
  • Máte věrnostní klub a možnost se do něj na internetu přihlásit?
  • Zasíláte svým zákazníkům zprávy e-mailem, sms?
  • Máte internetovou prodejnu jako doplněk (nebo rovnocenné rozšíření) kamenné prodejny?
  • Může si zákazník z vašich stránek stáhnout zajímavé informace, letáky, technické specifikace, ceníky?
  • Máte v kontaktních údajích uvedena jména nebo i fotografie odpovědných lidí?
  • Pracujete aktivně s Facebookem?

Samozřejmě, že pokud se zarazíte už u první otázky, nedá se o využívání internetu vůbec mluvit. Ale i když odpovíte na nějaké tři čtvrtiny otázek kladně, máte stále co dohánět a zlepšovat. A raději nemluvím o tom, že podobných dotazů bych mohl použít mnohem více.  Můžete k tomu využít samoobslužnou interaktivní publikaci Otestujte si svoji prodejnu.
Ptáte-li se, kde na to všechno vzít čas, položím vám místo odpovědi jinou otázku: Kde berete čas, abyste nakupovali zboží, oceňovali a prodávali ho? Tam najdete i prostor pro práci s internetem. Protože, jak čtete ve zprávě, není to něco navíc, nadstavba, ale už běžná součást prodeje.

Především mějte na paměti, že digitální zákazník není nějaký nový zákazník, který se odkudsi vynořil. Je to váš stávající zákazník, který mění své zvyklosti. A jestliže se nepřizpůsobíte, dlouho už vaším zákazníkem nebude.

  Komentáře: Patříte mezi digitální zákazníky?

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Doporučuji ke stažení zdarma: