Aktivní marketing: Použijte rituály, zákazníci je prostě milují

 

Lidé se prostě bez rituálů neobejdou. A když si oblíbí ten váš, máte vyhráno. Mezi suvenýry, které mám na očích na pracovním stole, patří i kovová lžička. Jednu sobotu jsem ji bez velké námahy pořádně zkroutil. Pár hodin předtím, než jsem vydal na cestu po žhavých uhlících. Tehdy jsem si nejen posunul představu o svých možnostech, ale také pochopil sílu rituálů.

 
Aktivní intuitivní marketing: Užitečné rituály
 
Někteří lidé mají výhrady vůči rituálům. Zvlášť ti, co se považují za nezávislé a pokrokové. "Nejsem stádní typ," říkají. Jsou přesvědčeni, že všechno samostatně promýšlejí. Jenže se mýlí. Stádní jsme více či méně všichni. Máme to v genech. Rituály nám umožňují šetřit silami.

"Nejdříve podívejte, jak zákazníci používají vaše produkty."

Úspěch činností, které jsem zmínil (a je jich samozřejmě víc), je založen na tom, že je provádíme bez přemýšlení, automaticky. Jinak by samozřejmě rozum přišel s pochybnostmi. Jak se dá prsty zkroutit železná lžička? Ne, to není možné! A mohl bych se pak snažit, jak bych chtěl.


O rituálech nepřemýšlíme - a proto fungují

Rituály jsou opakované úkony, která nám jaksi vejdou do krve a nepřemýšlíme o nich. V marketingu mohou vytvářet i silnější pouto se značkou. A to je potřeba. Někde jsem četl, že zákazníci si vytvářejí návyk na nějakou značku hlavně proto, aby se nemuseli při každém nákupu znovu rozhodovat, od koho koupí. Jedou tedy na volnoběh. Rituál se proto stává užitečným marketingovým nástrojem ( přečtěte si také Nákupologie: Nahlédnutí do hlavy).

Pivo Guiness vyžaduje velmi pomalé čepování. Což byl ve stále se zrychlující době problém. Dokud někdo nepřišel s nápadem, udělat z toho přednost a rituál. Dnes by většina konzumentů odmítla Guiness, který by byl načepovaný rychle.

Rituály nás sbližují se značkou, protože někam patříme. I ti, co rozhořčeně odmítají nařčení ze stádnosti, si nenechají ujít rituály, které ukazují, že jsou "správní borci". Každý ze zákazníků se snaží zapůsobit na druhé a využívá k tomu i rituál značky.


Jak vytvořit rituál

Rituály často vznikají náhodou. Když jsem začal s pivem, zůstanu u něj. Značka Corona (nemá nic společného s obávaným virem) se zásadně servíruje s limetkou v hrdle lahve. Proč? Prostě si kdysi jeden nudící se barman vyzkoušel, co tahle bláznivá kombinace s lidmi udělá. A zabralo to.

Ale dají se samozřejmě vytvořit i uměle. Což zkouší mnoho značek a často bez úspěchu. Proč? Hodně záleží na tom, jestli jde jen o chladný marketingový kalkul, nebo rituál opravdu vychází z podstaty značky. Tedy, jak říkáme v intuitivním marketingu, je upřímný. Lidi to zkrátka poznají.

Pokud tedy chcete vytvořit rituál spojený s vaší značkou, nepřemýšlejte o bombastické show. Co je mega úžasného na namáčení sušenek Oreo do mléka? Co je silně vzrušujícího na čekání, až vám načepují pivo? Raději se tedy nejdříve podívejte, jak zákazníci používají vaše produkty. Včetně nevýhod, které možná mají. Může to být zárodek nového rituálu.

Mimochodem, rituály můžete vytvořit i v online světě. Například když navyknete zákazníky, aby se ráno nejdříve podívali na vaše stránky. Ale musí k tomu samozřejmě mít dobrý důvod.

Můj extra tip Obvykle je nejtěžší něčím konkrétním začít, to jistě znáte. A právě proto mám pro vás IM+ Strategii úspěchu. Její druhá část obsahuje desítky návodů, které dostanete zdarma. To je základ pro vaše podnikání a marketing s nízkými náklady.

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat dobré podnikání a marketing, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.

Informace o nakládání s osobními daty zde