Baťa věděl, na co zákazníci slyší, vám se to bude hodit také

 

Na dobovém snímku Jan Baťa oznamuje: Už nebudeme mít prodejny, ale domy služby. A dodává: "Jde o převrat vašeho nazírání na prodejnu a na službu zákazníkům." Od Baťů se můžeme vždycky něco přiučit a v současné situaci je to zvlášť užitečné. Na první pohled se zdá, že Baťa mluví jen o pedikúře, ale ve skutečnosti jde o víc. A to je zajímavé.

 
Baťa věděl, na co zákazníci slyší
 
Proč se jedná o převrat a co z něj můžete vytěžit vy? Podívejme se na vztah prodeje a služby a budeme mít jasno. I v tom, co můžeme dnes udělat.

To, že se služby a prodej sbližují, není žádná novinka. Věděl to i Jan Baťa. Jenže od té doby mnohé upadlo v zapomnění a až v nedávné době došlo na jejich prolínání. Vezměme si třeba leasing automobilů, pronájem pracovních oděvů nebo zapůjčování tiskáren. Mobilní telefony stály původně kolem 40 tisíc, ale pak operátoři zjistili, že vydělají víc na službách, takže je začali nabízet i za korunu.

Jakou roli ale hrála v prodejnách firmy Baťa pedikúra? Byla tak důležitá, aby jí v chápání nakupujících ustoupil prodej bot? Ano i ne. Z hlediska tržeb nebyla nijak podstatná. Jenže měnila vnímání zákazníků, jejich pohled na to, proč do těchto domů přicházejí. Už totiž nešlo o pořízení si bot, protože je potřebovali, nebo kvůli módě. Šlo o péči o nohy. O zodpovědnou péči. Začali malou (a levnou) službou a skončili s náručí krabic.

 
Podívejme se na současnost. Že lidé teď budou opatrnější a zdrženlivější v pořizování si všeho, se dá s jistotou očekávat. Právě proto se bude hodit onen oslí můstek mezi drobnější službou a dražším zbožím. Můžeme to třeba vidět v prodejnách nábytku, kde vám vytvoří 3D návrh, a pokud vás zaujme, jste mnohem blíže ke koupi.

Hledejte proto možnosti, jak k vašemu zboží přidat nějakou službu. Nemusí být ani placená a vypadat tak, jak si služby většinou představujeme.

Když Richard Branson otevíral svoji prodejnu s gramofonovými deskami Virgin, umožnil v ní zákazníkům posedávat, pít kávu a poslouchat. Přátelé mu říkali, že to nebude fungovat. Mládež si všechno poslechne a nic si nekoupí. Neměli pravdu a tento začátek udělal z Virgin jednu z nejvýznamnějších světových firem.


Zdržte zákazníky v prodejně

Služby jsou také způsobem, jak zákazníky déle zdržet v prodejně. Ano, čtete dobře. Starý přístup, který už brzy přestane fungovat, byl založený na opaku. Co nejrychleji zákazníka obsloužit a vypakovat ven, aby nepřekážel. Jenže teď na něj budete potřebovat působit, a to chce čas. Jestliže mu tedy poskytnete službu, která ho udrží uvnitř, vaše šance se zvýší. A abych nezapomněl: Funguje to i naopak. Ve službách můžete prodávat zboží, třeba v kadeřnictví prostředky na ošetřování vlasů.

Nechcete se do něčeho takového pouštět? Spojte se s podnikateli, kteří služby poskytují, a vytvořte partnerství. Setkal jsem se třeba se spoluprací fitness centra, vizážistky, kadeřnice a prodejny oděvů. Buďte nápadití a když zaujmete zákazníky, máte vyhráno.

Co z toho vyplývá: Je to dost velká změna. Ale pokud úspěšně podnikáte, stejně k ní už máte nakročeno. Protože to je cesta, jak naplnit svůj obchod, služby nebo restauraci zákazníky. Chcete-li pokračovat dál a zhodnotit své výsledky, použijte IM+ Strategie úspěchu. Stáhněte si informační brožuru:
Stáhněte si brožuru IM+ Strategie úspěchu


Nezapomeňte si zaregistrovat odběr newsletterů:

Informace o nakládání s osobními daty zde
Inspirace zdarma: